| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Höj säkerheten: Absolut blinkerskrav på alla track days!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (16754 totalt) |
|
Detta känns som nån BMW sport club grej med blinkers.
Har inte vart med om det på andra träffar och det har funkat utmärkt utan blinkers. Vinka & håll spåret! så mkt bättre än luddiga tolkningar av blinkers. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Re:
Skulle säga att det är väldigt vanligt förekommande på bland annat LMS träffar på sviestad. Däremot så är det väl ingen som blir hemskickad för att ha gjort fel. Om någon gör allvarligt fel så kan det bli svartflagg och ett samtal i bandepån. Funkar även utmärkt att som själv diskutera med den som man har "irriterat" sig på ute på banan, eller be om ursäkt när man känner att man gjort något mindre bra själv.
Markera med blinkers att man kommer att ligga kvar på samma side, lätta på gasen tills bakomvarande kommer förbi. Företrädelsevis i början av raksträcka där hastighetsskillnaden inte är så stor. Banträffar är ju inte tävlingskörning. Ett större problem än blinkers eller inte är när någon vägrar släppa förbi en som är snabbare på varvet. Riktigt farligt blir det när en snabb förare vägrar släppa förbi en eller flera förare som är ännu snabbare. Om man hamnar bakom någon som vägrar släppa förbi så är egentligen det enda rätta att backa av men så blir det ju oftast inte i verkligheten. Istället så blir det en klunga med bilar som kör något som liknar "tävlingskörning" och kör om alla andra på banan. Inte bra om det ligger bilar på avkylningsvarv på var sin sida av vägen med säg 100 meters mellanrum. De som ligger en bit bak i den snabba klungan kanske då har svårt att uppfatta dessa långsamma bilar? Jag tycker inte att det ska behöva uppstå sådana situationer på en banträff? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Erik Jirhalls beskrivning av hur det fungerar på GRCs träffar
är identiskt med hur vi i Lotusklubben resonerar på våra evenemang. Tyvärr är det ibland svårt att få alla deltagare att följa regeln "håll ditt spår när du blir omkörd" utan några strävar mot vad jag vill kalla högertrafikbeteende, dvs att man (tänk nu på Knutstorps raksträcka !) är angelägen om att hålla sig undan och när en omkörning närmar sig så girar man över från idealspåret på vänsterkanten till högersidan. Vi informerar om omkörningsregeln på det obligatoriska förarmötet, men ibland krävs lite personlig briefing till enskilda förare ! Vi har dessutom "lånat" idén med gruppvis genomgång efter de första körtillfällena för att kunna prata om hur det fungerat ute på banan. hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||||||
|
Jag tycker absolut metoden Erik Jirhall förespråkar på GRC träffarna fungerar bäst, men har inget större emot BMW klubbens blinkersregel för att alla där vet hur det fungerar (och har gått en licenskurs för att få köra)
Vinka som regel tycker jag däremot är rent korkat, vinkar alltid efter jag blir omsläppt som tack och tycker inte det ska missuppfattas :P _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
|
Re:
Det är fritt att tycka att det är korkat. Tror vi måste nog prova ihop på bana, blir mkt snack på forum
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Re:
Har kört hos er och ni sa inget om blinkerskrav
|
||||||
|
Re:
Det har dock alltid varit obligatoriskt att ta del av LMS provapå-regler innan körning...
http://www.lms.se/web/_pages/index_s |
||||||
|
Re:
Tja jag slapp tydligen och det verkar ha gått bra. Om det ska bli obligatorisk blinkers så får det styras upp bättre, jag har inget emot det men som det är nu verkar de flesta ha sina egna tolkningar på hur det ska gå till och det ser jag som en större fara än utan. Men eftersom jag verkar vara ensam om att tycka så får väl jag också börja blinka i år.
|
||||||
|
Finns det någon film om vett och etikett på banträffar? Om inte så kanske den borde göras? Lätt överdrivna exempel på de vanligaste situationerna skulle nog många känna igen.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Det är väl det som är hela poängen med tråden. Inlägg i vinkdebatten: Oavsett hur mycket jag vinkar i BMWn eller Evon så ser ingen bakom vad jag gör
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
|
Re:
Nu får ni ju ge er! lr vänta nu...du skämtar va!? Kommer man inte om så ska man helt enkelt ligga efter.... (missförstå mig rätt)
HÄR är manualen: (Skriven av Erik Jirhall)"På GRC's träffar har vi som huvudregel att det alltid är den snabbare bilen/föraren som är ansvarig för omkörningen. Den bil/förare som blir omkörd ska alltid hålla sitt spår och INTE göra några snabba girar för att försöka komma undan och ur vägen. Det är upp till den snabbare bilen/föraren att hitta ett säkert sätt att köra om. Om den långsammare bilen/föraren vill vara extra tydlig med att han har sett den som ska köra om, så kan han sätta på blinkes för att visa vilken sida som han håller sig på. Men det är inte ett krav att blinka." //Tobbe _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
|
Re:
Har inte samma åsikt då jag ofta kör fortare runt banan än många andra med motorsstarkare bilar och du lär inte vilja bli omkörd av mig när jag surnar till för du inte har lust att släppa förbi
Då blir det en brutal omkörning rätt över kurbs och kanske lite plåtkontakt och det är inte kul för någon. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Släpp prestigen, det är inte tävling utan fråga om att ha kul på banan i sitt eget tempo, den som ligger först har rätt till spåret, blir man omkörd så
Det är den som ligger som nummer två efter ett långsamt ekipage som har första tjing på omkörning under säkra former. På trackdays använder man backspeglar så att man inte blir överraskad när det kommer nån bakom. (hmmm, har jag kört trackday tro, nej) Det som måste påpekas är väl hur man går i depå, visa med handen eller varningsblinkers. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
Tror du missat poängen.. Denna tråden verkar ha spelat ut sin roll. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Re:
Näääää, det är väl bara bra att många får vara med o tycka men kanske framförallt att många läser och funderar. Jag tycker att blinka är bättre än vinka. Både därför att det är bättre odds att blinker syns (även om det finns många tillfällen där vinkning syns bättre). Men främst är det enklare för en förare med adrenalin i kroppen att flippa till blinkerspaken än att vinka. En intressant analogi: Första gången jag körde på Nürburgring så hade jag Peeter Pahv i högerstolen som coachade varenda turninpunkt osv. Andra eller tredje varvet så började det dugga lite lätt uppe vid Hohe Acht. Men jag hade inte möjlighet att slå på vindrutetorkaren förrän i Eschbach eller nåt. Jag hade fullt upp att hålla koll på banan, vad Peeter sa, ja, jag hade inte hjärnkapacitet att flärpa till spaken helt enkelt! Och jag var medveten om det eftersom det blev mer och mer droppar på rutan. Till slut hittade hjärnan en lucka och fingret slog på torkarna. När det så småningom slutade regna så han torkarna gå helt torrt och gnisslade högljutt över den torra rutan innan hjärnan klarade av att lägga lite hjärnkapacitet på att slå av torkarna. Och då hade jag ändå kört bana i över fem år eller så.... En bunt varv senare så hade jag kunnat byta station på radion eller svara i telefon i det tempot det var de där första varven. Men där och då, hade jag behövt trycka på en knapp uppe i taket istället för en spak vid ratten så hade jag inte fått igång torkarna förrän ut på långa rakan.... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
No offends, men då körde du kanske över din förmåga för tidpunkten? Något som inte minst jag själv lätt glömmer är att: Trackday är trackday och inte kval inför race vilket förmodligen är en mental utgångspunkt att åtgärda före en massa regler i hur man skall organisera omkörningar, sen kanske ansvarig tävlingsledare för trackdayarrangemanget i vissa fall bör minska antalet som kör samtidigt och på så vis skapa sig lite bättre kontroll över vad som händer på banan. Mc-folket har bättre förutsättningar där ibland valda medåkare tar hand om dem som ligger på för hårt och skapar osäkra situationer för de övriga (kör med och typ agerar safetycar/trafikpoliser) |
||||||
|
Re:
Jag lovar att om du kommer ikapp, så ska jag släppa förbi dig, och alla andra som kör fortare med för den delen...men jag kommer förmodligen inte blinka lr vinka, utan bara släppa av precis lagom så du lr annan fortåkare kommer förbi på lämpligt ställe! Tror du missuppfattat mig lite..jag tycker inte det ska vara något krav på blinkers eller att någon ska behöva flytta på sig, därmed inte sagt att man inte ska underlätta omkörningar. Men om du lr någon annan har en bil med lite lägre effekt, så är det väl ändå lättare att köra om när du har farten uppe, även om spårvalet kanske inte alltid blir optimalt, alternativet är att släppa av tills killen framför dig uppfattat att du är bakom och tycker att nu är det en bra ide att blinka...sen kan du börja bygga upp fart tills du kommer ifatt nästa bil..och näst.. Jag har väl till viss mån samma problem, som du beskriver, på vissa träffar, så jag förstår din poäng. Men jag föredrar att köra om när jag har farten uppe...men det är min högst personliga åsikt //Tobbe _________________ _________________ Torbjörn Svensson 81 BTG BMW M8 COMPETITION -21 FORD RANGER WILD TRACK -18 TRAFIC -17 Och alltid nån/några gamla Volvos. |
||||||
|
Re:
Det gick inte fort iaf, det kan jag lova, säg att det var några minuter långsammare per varv jämfört med nästa dag när jag kört en 10-15 varv till Det var alltså väldigt låga G i svängarna med massor med marginal osv. Men uppmärksamhetspåsen var väl använd med alla intryck av Nordslingan som skulle korvstoppas. Precis som det är för många på bana i början, att köra runt banan tar en stor del av den uppmärksamhetspåse som man har tillgänglig. När man kan börja flytta över olika delmoment till ryggmärgen så har man mer kvar av uppmärksamhetspåsen till att lägga annat, på att veta vad som händer bakåt till exempel.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Höj säkerheten: Absolut blinkerskrav på alla track days!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (16754 totalt) |