| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räkne hjälp ang soppa Catch tank
|
6985 besök totalt |
|
För 900 motorhästar borde 2 044or räcka. Men det är nog på gränsen, hade kört 3 om jag var du!
Sen som matning till catchen, 2st 984or, ppf säljer ut dem nu för billiga slantar. Walbro är inte att tänka på med e85.. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Räknade lite Bosch 1700cc Spridare @ 3bar 80% duty 490 l/h 1700*6*0.8*60/1000 2*044 @ 5 bar abs 600 l/h 300*2 DeatschWerks 300+ @ 1bar abs 365 l/h Extrapolerat ifrån diagram, säker siffra 325l/h vid 2.72 bar Svaga punkten är DeatschWerks pumpen som har lägre flöde än vad spridarna klarar på 80% duty. Catchtankvolym 2.3 l Full Catchtank tömms på 0.018 Timmar Full Catchtank tömms på 1.11 Min Full Catchtank tömms på 66.6 Sek Med 80% duty på spridarna Maxduty på spridaren för att matarpumpen ska hänga med är 60%. Kombinerar man det med att matarpumpen kan suga torrt under hård kurvtagning så ser det inte jättebra ut. Jag hade uppgraderat pumpen i tanken till nått som flödar mer än 500l/h vid 1 bar absolut. Denna pump finns nog inte, utan alternativet då är att öka volymen på Catchtanken. Dvs i praktiken en 400+ pump vid 3bar... Då har man en catchtank där nivån bara sjunker när matarpumpen suger luft, då kan man välja en tank som klarar ett varv runt banan så är man hemma. Extrapolering ifrån diagram http://www.deatschwerks.com/images/s Psi ,bar, l/h 15 1.0 367 40 2.7 325 50 3.4 310 60 4.1 290 70 4.8 275 80 5.4 260 Så landar du på under 60% duty på spridarna på fullast så klarar du oändligt lång sträcka med fullgas sålänge inte matarpumpen suger torrt. Jag hade iaf inte varit nöjd med att ha ett bränslesystem som i bästa fall klarar att försörja motorn med bränsle i 60 sek fullgas (med 80% duty på spridarna) innan det rasar. Men kraven för bankörning är ju lättare än konstant fullgas. I praktiken så har man fullgas karnske 30-50% av tiden och tiden där emellan kommer man att fylla upp catchtanken om nu inte pumpen suger luft. Så optimerar man för bankörning får man räkna på bränsleförbrukning per varv, välja en catchtank som har ungefär samma volym och en matarpump som klarar minst det flödet per varv med en viss säkerhet mot att pumpen suger torrt i kurvorna. Allt detta vid aktuellt arbetstryck... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
JO om du kopplar dina pumpar på det viset kan du nog kräma ur den effekt du nämnt, men än en gång glöm inte att spänningen spelar en stor roll här också. Se till att ha en frisk generator & ett bra batteri. Där hade nämligen jag problem i början, med lite svajande spänning. Bara ett tips.
Ang Walbro så har jag haft den diskussionen på Audi-forumet redan. Det finns INGA som kan styrka att en Walbro havererat pga e85. I de flesta fall beror det på att folk inte använder medföljande filter, att dom kopplat fel eller dylikt. Mina 2 pumpar har nu suttit i e85 sedan 3 år & fungerar klanderfritt, likaså polarens som nu suttit i tank sedan 5-6 år... mina 2 har jag dessutom mätt upp till att kunna leverera över 800hk på e85, alltså bra marginal över de ca 700hk jag i dagsläget kan kräma ur den. Glömde tillägga att jag faktiskt kör UTAN filtrena....
Så att be om problem vet jag inte, gör man lite research så hittar man att det i de flesta fall handlar om handhavandefel & iom att så många av dessa pumpar också säljs så är jag ju inte förvånad att de likväl som Bosch-pumparna skulle kunna fela. Här är en tråd om just Walbron & om dess kompatibilitet med e85, bara för att ge dig lite kött på benen. Walbroproblem EVO-forumet _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Re:
Har du här räknat med att ha returen till CT? _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Om det tar 66 sec då borde det ju vara lugnt.
För längsta jag håller fullt är på långa rakan på Mantorp och den tar ju inte mer än 20sec. Kommer mappa så flödar soppa under motorbroms för att kyla. Men det kan väl inte ta så mycket soppa. Kommer köra med en 160amp generator och ett litet race batteri. Oem är på 90amp. Frågan är om man kanske ska kosta på sig en till intank pump. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Re:
DeatschWerks pumpen flödar mer och är en intank pump, det är inte 044an även om den går att köra somen om man tillverkar filter adapter mm. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Re:
Drar man inte returen till catchtanken i detta fall kommer 044:orna att tömma catchtanken snabbare än den fylls på även på lättlast... 044 pumparna kommer isf att tömma catchtanken med 235l/h så även om man har kört bara matarpumpen och fyllt upp catchtanken kommer 044 pumparna tömma catchtanken på 35 sekunder. Dvs man kommer inte ens att komma ur depån. Enda gången det går att inte har returen till catchtanken är om man har högtryckspumpar som har lägre flöde än matarpumpen... Börjar man med ett tomt system kommer inte ens bilen att starta om man drar returen från fuelrailen till tanken med nuvarande pumpuppsättning.
Självklart har jag räknat med returen till catchtanken. Men i det här fallet spelar det ju inte så stor roll att du har returen till catchtanken då problemet är att du inte fyller på catchtanken i tillräckligt snabb takt för att klara en längre stunds fullgas. 044 pumparna verkar ju räcka till med god marginal så där får du ett returflöde till catchtanken. Men när du ger fullt och har mer än 60% duty på spridarna så får du inget returflöde ifrån Catchtanken till huvudtanken då matarpumpen inte fyller på bränsle i samma takt som det förbrukas. Problemet är ju att en full Catchtank tömms på 67sek fullgas. Men du kan inte tömma catchtanken helt innan det kommer att suga luft. Ger man fullt på start och mål rakan på Mantorp kommer nivån att sjunka i catchtanken, sen kan pumpen suga luft igenom startkurvan och parisern. Visserligen kommer du få en nivåhöjning då du knappast ligger på maxeffekt Dessutom har jag räknat helt utan tryckfall på matarpumpen till catchtanken (man har ju normalt ett filter här) och lite ledningar så i praktiken ser det än värre ut. Det kommer troligen att funka för bankörning men det hela beror på spridardutyn som är okänd i nuläget. Om man vill göra ett system med catchtank som klarar obegränsad tid med fullgas och inte vill att nivån ska sänkas i catchtanken måste både pumpen ifrån catchtanken och ifrån tank till catchtank klara spridarnas maxflöde med viss marginal även om man har returen till catchtanken. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Instämmer. Jag hade hellre skippat catchtanken och kört med dubbla 044 istället för att ha en catchtank där matarpumpen inte kan leverera maximal mängd som spridarna kan förbruka. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Se bara till så att luftsug är omöjligt i de lägena, skvalpplåtar i tanken eller extra bula längst ner i tanken där soppan alltid ligger kvar i acc/sväng.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
Skum och "ankfötter" i botten?
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Re:
+1 på extra behållare under tanken _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
|
||||||
|
Jag tror att folk nojjar i onödan här, med 900hk, hur länge kan du hålla fullt innan det går i 350+?
typ 35 sek?? Ska du inte köra texas mile så kommer detta funka ypperligt tror jag, sen om du är osäker, kör 2st pumpar och öka på volymen till typ 5-6 liter. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Här finns högflödespumpar till förgasarge annars.
http://www.x-parts.se/satin-140-gph- MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Det var lite detta jag menade från början. Risken att man tömmer CT är näst intill obefintlig. Om man har 2 pumpar och en går sönder sitter man ju lite på pottan. Om min förpump lägger av märker jag det genom att bilen kommer hacka till. Givetvis inte speciellt bra, men jag hinner släppa innan det är härdsmälta. Min förpump flödar mycket, men ger lågt tryck. Sen klarar den att gå torr utan att rasa. Perfekt som förpump. Jag har aldrig haft ett ända bekymmer med den setup. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Räkne hjälp ang soppa Catch tank
|
6985 besök totalt |