| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ackermann var tog du vägen? kom tillbaka, jag saknar dig!
|
6037 besök totalt |
|
Jag ritar lite framvagn för närvarande och har lite svårt att få till en bra ackermann. Problemet beror på att styrväxeln ligger i samma nivå som undre spindelleden/bärarmen. Eftersom undre spindelleden redan är satt så nära bromsskivan som möjligt är det svårt att montera yttre styrleden särskilt mycket längre ut. Var ganska säker på att man hade kunnat lösa det genom att flytta fram styrväxeln, men det visar ju sig att det bara verkar gå att lösa genom att flytta styrväxeln bakåt.
Flytta upp styrväxeln går inte. Då får jag ta bort två cylindrar på motorn, så frågan är vad man ska göra egentligen?
Så här tänkte jag att det skulle gå och lösa, dvs genom att flytta fram styrväxeln framför styrarmarna. Men då går ackermann på fel håll jämfört med vad SFRO tycker.
I höjd med styrarmarna, i princip ingen ackermann alls.
Här är ju en finfin lösning... Men det krockar liksom med bärarmarna då.
Dvs jag sitter fast lite för närvarande - någon som kan komma med lite konstruktiva lösningsförslag? Eller är enda utvägen att flytta ut styrleden på spindeln utanför spindelleden?
|
||||||||||
|
Är styrarmarna 90 grader mot spindeln? Kan du byta eller böja dem så är du ju också hemma. En bra tumregel är att deras förlängda linjer skall skära varandra mitt på bakaxeln vid körning rakt fram.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||||||
|
Re: Ackermann var tog du vägen? kom tillbaka, jag saknar dig
Jag antar att ni pratar om samma sak här, det är väl standardlösningen som föreslås i t.ex. RCVD. Har du redan befintliga spindlar Jeppson och det är därför du labbar med andra lösningar? Som det ser ut på dina CAD-dumpar sitter styrarmsinfästningen bakom hjulaxeln och då vill du flytta infästningarna närmre bilens centrumlinje för att åstadkomma vad Björn Larsson nämner, det borde väl inte ge några problem med närhet till bromsskivorna? Hade din styrarmsinfästning suttit framför hjulaxeln däremot men som jag tolkat bilderna är så inte fallet? Edit: Givetvis behöver vi även ställa oss det filosofiska spörsmålet, vad är bra ackermann? Jag antar att SFRO vill ha snygga hjulspår i grusgångarna på Concours-evenemang, men varför skulle det vara bättre än något annat? Edit2:
_________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
|
En normal gatbil (som är det SFROs rekommendationer rör, vi besiktar ju för gatbruk) bör ha Ackerman som i alla fall går åt rätt håll. Det behöver inte vara "perfekt" men anti Ackerman brukar vi inte vilja ha.
I detta fall skulle jag kunna tänka mig att mittenförslaget skulle accepteras, dvs i princip parallellstyrning men i alla fall en tendens mot rätt Ackerman. Det spelar ändå mest roll när man kör sakta med fulla rattutslag... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
|
Jag tryckte visst bara på förhandsgranska och inte på skicka innan inser jag...
Nu är mitt fina långa inlägg borta
Anyway; Precis, framåt är nedåt på bilden (logiskt va? )
Här syns passagerarsidan, sedd framifrån;
Spindlarna/styrarmarna gör jag själv, men det förändrar inte problemet med att styrarmen inte kommer tillräckligt långt ut pga bromsskivan. Visst, man kan trycka ut den några mm till, men jag vill inte att den skall inkräkta på bromsskivans plan. Lite jobbigt om man behöver större bromsar i framtiden tex. |
||||||||||
|
Re:
Precis. Du förstod säkert, men det var aldrig att klaga på SFRO som jag ville göra. Att SFRO optimerar för gatåka är jag fullt med på. 10º ackerman vid fullt styrutslag kommer det aldrig bli. Men jag försöker få så mycket som det går och så får det bli så. I mina ögon är det inte den viktigaste parametern för det jag ska ha bilen till, men å andra sidan är den viktig eftersom just SFRO brukar kontrollera den.
|
||||||||||
|
Re:
Jag gillar inte färgvalet Kan du inte göra ett uttag i bromsskivan för styrleden? Du kommer ju ändå aldrig att snurra på hjulen Ska det inte vara några gängor på skruvarna? Fjädern är ju inte planslipad i änden!
Det är svårt att få Ackerman att flytta hem igen genom att förskjuta styrväxeln fram/bak om man inte kan vinkla styrarmarna som man vill. Tror du får nöja dig med att "göra så gott det går" helt enkelt. När vi sågs på Rejsaträffen så pratade du om hållfräkning på ... ... spindlarna var det va? Vi kom aldrig vidare. Nåt du ville ha hjälp med?
Stiligt med fullflytande skiva förresten. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||||
|
Vad är det som tar i om du drar styrväxeln bakåt?
Sitter motorn så lågt att svängningsdämparen tar i ? Att ha styrväxeln i samma höjd som bärarmsinfästningen ställer ofta till med platsproblem. Det är därför många bilar har bärarmarna vinklade bakåt, när den sitter där. Om du har plats att flytta ner styrväxeln lite, så den går in lite under motorn...så brukar man kunna leva med det geometrifelet...och justera bort det på annat sätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
|
Re:
Fast då kanske han måste gå upp i storlek på fälgarna som i sin tur leder till nya problem (åtminstone däckskostnadsmässigt...) Sitter verkligen motorn så lågt att du inte kan ha styrstången under den. du har ju torrsump. _________________ Mattias Meldert |
||||||||||
|
Re:
Fast om man kostar på sig en torrsump så utnyttjar man väl möjligheten att sänka motorn? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||||
|
Re:
Precis. Jag har läst på rejsa att det är bra med låga motorer, så därför har jag gjort så
Tråget hamnar ca 130mm över marken. Vore det inte för mitt megastora svänghjul och min gatbilsväxellåda som tyvärr bygger ganska mycket nedåt hade tråget hamnat 90mm över marken istället.
Som Meldert blir det snabbt att man får gå upp i hiskeliga diametrar på fälgarna (eller mindre bredd inåt) eller helt enkelt minska styrutslaget. Allt det där är egentligen inaktuellt, så därför får jag istället kompromissa lite med ackermanen.
Skruvarna är gängfria. Man bara trär på muttern och låser med loctite. Eller tuggummi. Helt nyutvecklat koncept. Smart idé det där med bromsskivan - jag kan ju fräsa bort den inre ytan. Belägget borde dessutom bita bättre mot ventileringsflänsarna än mot en slät yta. Då får jag ju genast mer utrymme att bygga styrarmar på!
Ang. fjädern är jag slarvig - orkade inte ändra stigningen på sprialen i ändarna. Förlåt, det ska inte hända igen.
Var det före eller efter du hade kräkts på mina skor och skrikit "dra åt helvete din ranglige drasut!"?Jepp, helt klart. Så var det. Men jag kan såklart minnas fel också
Du får ett PM... ööööh, snart. Sen. Strax. Om en stund alltså.
|
||||||||||
|
Här får man tänka utanför lådan.
Om man inte får plats med kuggstången under motorn så kanske den får plats över? Blir väldigt orginella spindlar då i o f s. Och tunga... Gör ordentliga bromsar från början. På en del MC har det börjat dyka upp skivor monterade i fälgen. Då får man till stora saker.
Tillhör man den modiga typen så kan man testa hydralisk styrning.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||
|
Re:
Vad är det Kimmen säger nu igen Jo: "Ingen kommer ihåg en fegis"
Det var inte jag Jag trodde inte du skulle märka nåt Dom andra tvingade mig och förresten var det inte meningen
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||||
|
Re:
Man skulle ju kunna lyssna på Gustaf också och göra färdigt något som är bra nog (typ mittalternativet i första posten)
||||||||||
|
Re:
Väldigt bra poäng! Jag ändrar mitt förslag, om motorn är ivägen för styrracket fram, varför inte sätta det bak (som i vid bakaxeln)?
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6037 besök totalt |