Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Halvt OT: Vilken (lås)bricka
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15865 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Skaffade mig ett antändigt komplett skruvsortiment häromåret. Men när jag ska fixa ett skruvförband i räsern som inte ska lossna så har jag alltid svårt att bestämma mig för om jag ska ta en fjäderbricka som till vänster på bilden eller en tandad bricka som till höger.

Detta är ju iofs helt vanlig maskinlära som jag borde kunna , men jag vet faktiskt inte.... När ska man välja det ena eller det andra?

Hoppas inte Magnus slänger detta i slasken...

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

hehe.. funderade samma sak på biltema nyss =)

jag köpte en sats av de som är delade. (vänster på bilden)

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Låsbrickor är helt värdelösa ur låssynpunkt.
Bara till för att lura folk att det är bra.

EDIT:
Bästa sättet att få saker att inte lossa är att ha långa skruv, allså rial inspänningslängd.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Skulle tro att taggbrickan är bäst men speciellt bra är den ju inte...

Ett gammalt och beprövat sätt är låstråd, det funkar bra men är lite bökigt att montera.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

locktite ?? ( eller röd/blå hobby-gänglåsning ))

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag kör nylook på allt som inte blir varmt.

Men tagg + planpricka är inte helt fel.

Ska det vara värst , så finns det brickor som vi använde på WermTec.........som heter "snorr".......har ingen aning hur det stavas.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

fuling skrev:
Låsbrickor är helt värdelösa ur låssynpunkt.
Bara till för att lura folk att det är bra.

EDIT:
Bästa sättet att få saker att inte lossa är att ha långa skruv, allså rial inspänningslängd.

Långa skruvar väger mer än korta

Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003

www.nord-lock.com??? vad tror ni?

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

theseal skrev:
www.nord-lock.com??? vad tror ni?

Mmm..
Dom där är jättebra! thumbs up
Men inte billiga alls. thumbs down
När jag jobbade på valmet användes dom endast på vissa utvalda ställen.
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Enklaste är ju att använda låsmuttrar. Antingen nylon eller så metalliska om man vill lyxa till det.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo, jag brukar oxo använda nylocmutter när det inte är varmt.

Det specas ju faktiskt låsbricka lite här och där, vill minnas att det står så ang skruvförbandet mellan bur och bil.

Sen är ju både fjäderbrickan och den taggiga brickan med i DIN-normen bl.a, och rent nonsens är väl aldrig med där?! Dessutom ser man ju ibland i vissa förband att bilfabrikanterna använder sådana.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Taggbrickan använder jag enbart på jordförband (elektriskt, typ) och i andra övningar låsbricka eller låsmutter av olika modeller.

GBG
Här sen Jul 2003

jag körde mer www.nord-lock.com på några ställen i framvagnen där jag inte fick tag på tex nylock, då M10x1,25 inte är SÅÅÅ vanligt.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nord-lock finns även hos wurth under eget namn och är förmodligen billigare.
jag köpte en stoooor påse med sån i alla möjliga stl som prov för ett par år sen och säger bara thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Är det någon som kan tala om VARFÖR låsbrickor typ fjäder eller taggbricka skulle hindra ett skruvförband att lossna????

Typ nylock-muttrar, låstråd, saxpinne mm är det för att man inte skall tapp grejor om förspänningen i skruvförbandet släpper.

Nylock är skitbra på skruvförband som inte dras stumt typ liggande förgasre typ Weber 45DCOE.

citat:
Långa skruvar väger mer än korta

Låsbrickor väger också eller ett kraftigt lavemang ger nog mångdubbelt mer

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
Är det någon som kan tala om VARFÖR låsbrickor typ fjäder eller taggbricka skulle hindra ett skruvförband att lossna????

Jag har föreställt mig det som så att fjäderbrickan och skruven igentligen gör samma sak, dom fjädrar litegrann för att ge möjlighet till förspänning. En kort skruv får dock mycket hög fjäderkonstant och blir därmed relativt oförlåtande mot t.ex vibrationer känns det som (svammel från min sida). En fjäderbricka har lägre fjäderkonstant och det har även en lång skruv.

Taggbrickan har jag dock aldrig riktig begripigt hur den är tänkt att funka, som Lennart skrev så känns det ju rimligt att det är vettigt när man ska ha metallisk kontakt i t.ex en jordpunkt. Kan föreställa mig att den är tänkt att jobba med lokalt höga spänningar som ger (plastiskt) deformation i kontaktpunkterna och kanske därför ger en form av låsning iom att den "gräver ner sig" .

Som jag skrev, det är är bara svammel från min sidan. Det var ju därför jag ställde frågan från början

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Vissa elsäkerhetsföreskrifter kräver att man har taggbricka eller liknande för att säkerställa att man har kontakt på kabelanslutningar. Det bryter genom ett oxidskikt rätt bra.

Malmköping
Här sen Nov 2002

"Låsbrickor väger också eller ett kraftigt lavemang ger nog mångdubbelt mer"

Nått att tänka på före tävling !!!

NS BTG: 9.10.21

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Fredrik C skrev:
"Låsbrickor väger också eller ett kraftigt lavemang ger nog mångdubbelt mer"

Nått att tänka på före tävling !!!

Den delen tycker jag kroppen brukar sköta om själv, vare sig man vill eller inte

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Vissa elsäkerhetsföreskrifter kräver att man har taggbricka eller liknande för att säkerställa att man har kontakt på kabelanslutningar. Det bryter genom ett oxidskikt rätt bra.

Japp, detta kan jag svälja. Men då är det ingen låsbricka utan bricka för att säkerhetsställa kontakt(elektrisk).

om nu fjäderbrickan skall gör någon nytta så MÅSTE fjäderkonsten i den vara HÅÅÅÅÅRD.

om vi tar en M8 8.8 så typ std åtdragnuingsmoment 26,6Nm ---> förspänning 17,1kN --> ca 1710kg

om vi nu säger att fjäderbrickan fjädrar 1,5mm så ger det en fjäderkonstat på 1710/1,5 ---> 1140kg/mm=SKI.... hårt.

Tumme pekfinger så har en fjäderbricka till en M8 en fjäderkonstat på ca 200N/mm ---> ca 20kg/mm.

Det skulle ge ca 57 gånger för lite mot förstänning som skruven ger.

Jag räknat fjäderbrickan som en spiralfjäder med kvatrstiskt tväryta på 2x2mm och nv=1

Någon får jag gör en kontrollräkan så jag inte är ute och cykalar i badkaret

Malmö
Här sen Aug 2005

Re:

Pär Hylander skrev:
fuling skrev:

Jag har föreställt mig det som så att fjäderbrickan och skruven igentligen gör samma sak, dom fjädrar litegrann för att ge möjlighet till förspänning. En kort skruv får dock mycket hög fjäderkonstant och blir därmed relativt oförlåtande mot t.ex vibrationer känns det som (svammel från min sida). En fjäderbricka har lägre fjäderkonstant och det har även en lång skruv.

Taggbrickan har jag dock aldrig riktig begripigt hur den är tänkt att funka, som Lennart skrev så känns det ju rimligt att det är vettigt när man ska ha metallisk kontakt i t.ex en jordpunkt. Kan föreställa mig att den är tänkt att jobba med lokalt höga spänningar som ger (plastiskt) deformation i kontaktpunkterna och kanske därför ger en form av låsning iom att den "gräver ner sig" .

Som jag skrev, det är är bara svammel från min sidan. Det var ju därför jag ställde frågan från början

Tänkte jag kunde fylla på med lite ny information (dock i en tokgammal tråd men frågeställningen kanske är lika aktuell fortfarande). I en trevlig artikel i Classic Motor 4/2008 behandlas just hur man låser fast en mutter på olika sätt. Här tas bland annat fjäderbrickan upp och dess låsfunktion sägs komma ifrån att de vassa ringändarna skär in i både mutter och gods. Vidare beskrivs det att man bör använda en fräsch (gärna ny) fjäderbricka varje gång man drar åt förbandet. Konceptet kräver dock att brickans material är hårdare än både mutter och gods. Vidare nämns det att en planbricka monterad tillsammans med en fjäderbricka effektivt förstör fjäderbrickans funktion (vilket låter rimligt när man läser hur den är tänkt att fungera - men något jag inte visste om).

Å andra sidan beskriver Carrol Smith i sin bok "Nuts, Bolts, Fasteners and Plumbing Handbook" att fjäderbrickor inte tillför någon låsfunktionalitet eftersom fjäderkonstanten är på dock för liten (som fuling tydligt bevisat med sin uträkning). Dock nämner Carroll att om man använder en fjäderbricka skall man alltid ha en planbricka mellan gods och fjäderbricka för att skydda godsets yta.

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15865 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande