Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2158 besök totalt |
Gissa bilen?
I en annan tråd nämndes den snitsigt designade småbilen Pacer som var utrustad med olika långa dörrar på höger och vänster sida. Helt osökt slog det mig då att jag läst om en bil med olika axelavstånd på höger och vänster sida. Är det någon av chassie-gurusarna på forumet som vet vilken jag tänker på? Eller finns det rent av fler? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Då fanns det alltså fler...
Modellen jag tänkte på var en riktig best som kunde skryta med en motoreffekt som klådde 1953 års premiärutgåva av Citroen 2cv med hela 278% ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Japp, Renault 4L var det jag sökte. För en del år sen läste jag ett väghållningstest i Teknikens värld där "Laban"var en av testbilarna. I specifikationsrutan framgick att skillnaden var 5 cm på höger och vänster sida. Enda rimliga förklaringen jag kan hitta till det är att någon form av bärarm eller torsionsfjäder ligger om lott mellan höger och vänster sida men visst är det en lustig kompromiss? I testet vill jag minnas att en Lotus Esprit genererade de högsta kurvkrafterna men att en oettinger-vässad Golf bedömdes ha de bästa och neutralaste vägegenskaperna i stort. Laban var mest med som avskräckande exempel ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Kan det stämma? Den modellen har ju förövrigt gjort en "viss" resa i fråga om utveckling från ursprunget till dagen modeller. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Var det inte så att dom ökade axelavståndet efter ett par år? Dom borde inte haft olika axelavstånd vä-hö med tanke på hur bakvagnen ser ut. (Tänker på min bubbla och SÅ olika är dom faktiskt inte) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Hej
Det stämmer bra att det är torsionsfjädrar som ligger omlott på R4, jag vill minnas att även R16 och första R5 hade samma lösning. Franskt så det förslår... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Visst har väl 911or, åtminstone fram till -88, 227 cm i axelavstånd? (mitt skumma minne snappar upp de mest onödiga uppgifter här och där)
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Att de första årsmodellerna av elvan hade kortare hjulbas vet jag men det här med att det skulle vara olika på vänster o höger är jag minst sagt extremt osäker på... det var bara nåt som plingade om det långt bak i huvet.... jag blandar säkert ihop det...
_________________ ![]() |
||||
Jag är djupt imponerad att du lägger en sådan sak på minnet ![]() Första årens 911, fram till 68 tror jag, hade kortare hjulbas (bakhjulen satt längre fram.) Sen tror jag det var oförändrat ända fram till 964:an kom (var årsmodell 90 den första 964:an ?). Att det skulle vara olika på höger och vänster sida har jag inte hört, och jag *vill* inte tro att der Deutchen Diplomen-Ingenieuren skulle valt en sån konstig lösning ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Pär:
Tack, Carrera 4 kom väl -89 och Carerra 2 -90 eller? Det läter väldigt otyskt med en sådan axelavstånds-lösning. Kan ingen bringa klarhet i det? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jo men visst, det är en utsökt bil. Liksom Hundkojan var den en föregångare i konsten att få plats med mycket saker i ett litet skal. Vägegenskaperna var inte heller så tokiga, speciellt inte med dåtidens mått. Dock så kunde den inte uppnå samma kurvkrafter som en Esprit i en jätterondell och på en racerbana. I mina tidigare år skjutsades jag runt till olika bordtennis-tuneringar och -läger av min tränare, givetvis iförd basker, i en gul Laban. Möjligen bidrog det till att skapa mitt intresse för hur fort det egentligen går att köra i kurvor. Hans körstil var mycket fransk. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2158 besök totalt |