Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AUDI V8 vs motor från S8?
3108 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Tänkte kolla med Audi freaksen här! :-)

Passar en S8(AHC)(1997) motor rent fysiskt på en Audi V8(1994) 6-växlad låda?

Jag hjälper en kamrat som håller på med en Audi V8 DTM replika och vi har fått tag på en S8 motor med lite mer mos men funderar om lådan passar mot motorn?

Mvh
Pete

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Den passar. De har ju "samma" växellåda - 01E.

Har dock inte i huvudet om man behöver en spacer eller inte mellan motor och låda - lådan i sig är lika, men ibland har Audi lagt en distans mellan motor och låda för att få plats med svänghjul osv. Ingen stor grejj, bara trava in på Audi eller ladda hem ETKA och kolla om det sitter en spacer på S8 eller inte.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

SevenEight skrev:

Har dock inte i huvudet om man behöver en spacer eller inte mellan motor och låda - lådan i sig är lika, men ibland har Audi lagt en distans mellan motor och låda för att få plats med svänghjul osv. Ingen stor grejj, bara trava in på Audi eller ladda hem ETKA och kolla om det sitter en spacer på S8 eller inte.

Distansen sitter på bilar med dubbelmassesvänghjul, så sitter det enkelmasse på S8 motorn med lite mer mos i (som det borde göra iom mer effekt) så är det ingen spacer som gäller thumbs up

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:
SevenEight skrev:

Distansen sitter på bilar med dubbelmassesvänghjul, så sitter det enkelmasse på S8 motorn med lite mer mos i (som det borde göra iom mer effekt) så är det ingen spacer som gäller thumbs up

Grymt med snabba svar från mina vänner på rejsa!!

Det vi tänkt göra är att flytta över svänghjul och koppling från Audi V8 org motorn vilket verkar passa!
Då borde vi inte behöva distansen, eller hur??

Anledningen till att vi vart fundersamma är att startmotorn verkar vara annorlunda på S8:a motorn och den från V8:an verkar inte passa. Då vart vi oroliga att inget skulle passa!

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Puppan skrev:
Lind4hl skrev:
SevenEight skrev:

Grymt med snabba svar från mina vänner på rejsa!!

Det vi tänkt göra är att flytta över svänghjul och koppling från Audi V8 org motorn vilket verkar passa!
Då borde vi inte behöva distansen, eller hur??

Anledningen till att vi vart fundersamma är att startmotorn verkar vara annorlunda på S8:a motorn och den från V8:an verkar inte passa. Då vart vi oroliga att inget skulle passa!

Somsagt, är det enkelmasse-svänghjul/ inte sitter någon spacer på den motorn innan, så ska det inte vara någon.

Annars kan man ju bara testa utan spacer och se om lådan går på lätt hela vägen, går inte det så är det spacer som gäller

Sävar
Här sen Feb 2012

Jag tror inte det är dubbelmassa vs enkelmassa - det är är bara djupa svänghjul vs plana diton. De V8 svänghjul jag har haft hemma i garaget har alla varit enkelmassa men med olika utformning. Men det spelar ingen roll, vi gör det inte till en sån diskussion. Kila in på Audi och kolla eller ladda ner ETKA och kolla där.

Den enda V8 som har plant svänghjul är Audi v8 3.6. 4.2 har ett djupt. Nånstans under resans gång bytte Audi hålbild på svänghjulen på sina V8 motorer. Jag har inte ETKA här, så jag kan inte dubbelkolla, men det kan vara så att det är olika hålbild. Hur som helst - Fidanza svänghjul finns ju tlll S8. Men varför flytta över kopplings grejejrna? Det är ju samma splines på lådan? Bättre att fixa ett lätt svänghjul till S8-motorn.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

SevenEight skrev:
Jag tror inte det är dubbelmassa vs enkelmassa - det är är bara djupa svänghjul vs plana diton. De V8 svänghjul jag har haft hemma i garaget har alla varit enkelmassa men med olika utformning. Men det spelar ingen roll, vi gör det inte till en sån diskussion. Kila in på Audi och kolla eller ladda ner ETKA och kolla där.

Den enda V8 som har plant svänghjul är Audi v8 3.6. 4.2 har ett djupt. Nånstans under resans gång bytte Audi hålbild på svänghjulen på sina V8 motorer. Jag har inte ETKA här, så jag kan inte dubbelkolla, men det kan vara så att det är olika hålbild. Hur som helst - Fidanza svänghjul finns ju tlll S8. Men varför flytta över kopplings grejejrna? Det är ju samma splines på lådan? Bättre att fixa ett lätt svänghjul till S8-motorn.

Kan ju vara så att motorn säljs utan svänghjul och koppling... Råkar man då ha fungerande grejor i bra skick kan det ju vara lockande att använda det, ibland har pengarna svårt att finnas i tillräcklig mängd.

Sävar
Här sen Feb 2012

Ja men självklart, jag fick bara för mig att de köpt en komplett motor.

Det verkar som att 40V har 8 bultat svänghjul och 32V har 10bult. AHC är väl en 32V - och då borde V8 svänghjulet passa på den.

Puppan - du säger att startmotorn skiljer - på vilket sätt?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

SevenEight skrev:

Det verkar som att 40V har 8 bultat svänghjul och 32V har 10bult. AHC är väl en 32V - och då borde V8 svänghjulet passa på den.

VAD ingår i en komplett motor?

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
SevenEight skrev:

Kan ju vara så att motorn säljs utan svänghjul och koppling... Råkar man då ha fungerande grejor i bra skick kan det ju vara lockande att använda det, ibland har pengarna svårt att finnas i tillräcklig mängd.

Exakt så! Min kamrat jobbar med en hyffsad tajt budget och vi vill få honom att komma ut på banorna i sommar! S8-motorn var från en S8 med Automat och org grejerna från V8:an såg hyffsat ok ut!

Puppan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:

Problemet är att växelådan är i en kommun sittandes i bilen. Motorn i en annan!
Men nu har vi tagit dit svänghjul och koppling och det verkade fungera.. Nu gäller det att lådan passar på moton oxå men med en okulär besiktning ser det ut att funka.. Det enda var att vi tog med gamla starten och den passade inte på S8:motorn, det gjorde oss oroliga. Jag var inte med vid tillfället så jag vet inte riktigt vad problemet är, men passade gjorde den inte..

För tydligheten skull!
Bilen vi har är en Audi V8 4,2 1994 med 6-växlad manuell
S8 motorn är från en S8 automat 1997-98. i den ingick inte generator start etc.

/Pete

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Det är ju somsagt samma växellåda till dessa motorer om jag inte missuppfattat det hela.

Så en "ny" S8 start borde passa utmärkt mot den gamla lådan.

3108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande