| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur få ut kolven ur bromsoket
|
<< 1, 2 9 besök senaste veckan (13858 totalt) |
|
om du inte kan lösa det med att först pressa in kolven, så att den "släpper" lite ....
Gjutna bromskolvar har jag väl aldrig varit med om (tror jag). de ser väldigt svarvade ut tycker jag. På nån audi(broms)kolv jag snyggade till i svarven och på putsskivan fick jag ett intryck av att kolven var gjort i ett std automatstål, modell ss1914, och ett kromskikt utanpå. (ss1914 ger lite speciellt resultat på putsskivan tack vare att det är bly i det. _________________ Mats Andersen |
|
Jag tog isär ett gammalt Ate-ok och råkade slinta med stora polygripen, så det gick en flisa ur kanten på en kolv.
Brottytan var kornig och ljusgrå, precis som det brukar vara med gjutgods. Kanske bara är på lite äldre grejer som kolvarna är gjutna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Någon som har något bra tips på verktyg när man ska ta ut kolven den sista biten efter man har kört ut dem med tryckluft. Kolvarna går hyffsat lätt men verkar fastna sista millimetrarna...
Tidigare har jag använt polygrip med något emellan men det brukar alltid sluta med märken i kolvarna...
Så, några tips på skonsammare metod? . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
![]() |
Skruva banåkabil
hur få ut kolven ur bromsoket
|
<< 1, 2 9 besök senaste veckan (13858 totalt) |