Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Önskas: Råd om stolar och/eller provsitta Corbeau GT8
1996 besök totalt
emil
Uppsala
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Hej alla Rejsianer!
Jag är ingen frekvent Rejsabesökare men skulle behöver lite hjälp från experterna här på forumet. Frågan gäller min FIAT 124 Spider '74 som är något av ett rullande projekt/busbil. Bilen rullar mest på allmän väg, med något enstaka banmöte eller regularityrally mellan varven. Bilen har äntligen begåvats med en båge och jag känner nu ett ökande behov att dessutom sitta fast lite bättre. Bältesfrågan är löst och då återstår stolarna.

Eftersom jag inte har något behov av FIA-märkning så skulle jag kunna köpa ett par begagnade stolar med utgånget datum här på forumet, eller någon billig variant av kopia på känd stol, men samtidigt vore det kul om stolarna såg någotsånär tidsenliga ut. Jag fluktade runt på nätet och fann Corbeau GT8 som ser helt rätt ut (men inte ger riktigt det sidostöd som en modern stol ger). Jag har dessutom lokaliserat en leverantör i England som erbjuder GT8 med uttag för 4- eller 5-punktsbälten, öljetter och manchester på sittytan för en vettig peng. Sammantaget känns det som en ganska OK kompromiss mellan nytt och gammalt (med tonvikt mot det äldre).

Nu till kruxet: Eftersom stolarna finns i England är det lite knepigt att provsitta dem, och jag har aldrig hört talas om någon som ens testat dem. Jag saknar med andra ord omdömen helt och hållet. Finns det möjligen någon i Mälardalen som har en stol (i eller utom bil) som jag skulle kunna åka till för att provsitta? Jag inser att det är en lite märklig fråga men jag vore verkligen ytterligt tacksam om det gick att ordna. -Alla tips mottages!
Alternativt, någon geografiskt mer avlägsen person som skulle kunna ge ett omdöme om hur stolen funkar; sidgrepp, höjd, lutning etc..

Andra förslag eller alternativ till lösningar på stolsproblemet är också av intresse: Är jag bara dum som kollar på en äldre typ av stol, alla vet ju att en ny vettig skalstol funkar bättre i alla lägen (nåja, nästan i alla fall)? Finns det alternativ som är bättre eller billigare men också har lite av en old-school look?

Tack på förhand!
Mvh,
Emil

Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Önskas: Råd om stolar och/eller provsitta Corbeau GT8
1996 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande