Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (114074 totalt) |
Re:
Stämmer att det är till 2,7 liters sugisen. Sist den bänkades gav den 313 Nm vid 5450 rpm så då borde originallamell fungera. _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Denna tråden har legat på is ett tag.
Anledningen är att man inte alltid får det man tror sig köpa. Detta är ett lite utdrag ur den annons som skrevs när bilen såldes: "Motor: 2;7L S14 nybyggd av Köhler, 300+ hk, massor med nya delar såsom oljekyl, vattenkyl, elfläkt alla BMW original. Bilen körd 30 mil sedan färdigställande." I själva verket hade motorn gått i en rallycross bil i Norge och var inte ens i närheten av nybyggd. Efter min andra bankörning 2008 började motorn ryka vitt vid start och tänkte att toppackningen gått. Men det här var orsaken ![]() När motorn väl var isär hittades mer elände, inte helt fräscht axiallager ![]() samt vevstakslager ![]() Motorn håller nu på att renoveras för fullt. Det nya receptet lyder: - Bättre begagnat block, borrat till 95,35 och toppdeckat - Toppen monster portad och renoverad utav http://www.overboostracing.se/ (mer info finns nedan) - Komplett torrsumpskit ifrån www.drysump.com ![]() - Nya lager, packningar och ARP överallt - Allt är viktat, balanserat och viktat efter alla konstens regler utav Lindome Motorrenovering Toppen är en alldeles egen historia. När jag insåg att det skulle bli en total renovering tänkte jag att nån borde se över toppen och dess skick. Med tanke på hur allt annat såg ut så kändes en översyn väldigt nödvändig. Och jag kunde inte ha mer rätt... Toppen var bland annat snedplanad ![]() Efter lite sökande på nätet hittade jag fram till Tommy Luhr på overboostracing. Tommy är väldigt framgångsrik med sin egen bil och har dessutom vunnit tävlingar i topplocksportning. Detta visade sig vara en mkt trevlig kille som tog sig tid att svara på mina dumma lekmans frågor i tid och otid. Han har under arbetes gång "hållt mig i handen" genom uppdateringar och förklaringar. Kan verkligen rekommendera Tommy Luhr och hans tjänster! ![]() Här kan ni läsa om Tommys arbete med min topp http://forum.savarturbo.se/viewtopic Mer bilder och uppdateringar kommer när motorn börjar byggas ihop. Detta var inte riktigt den utveckling jag hade tänkt mig när jag köpte bilen, men jag har lärt mig mycket på vägen. Framförallt vem jag aldrig skall lämna min bil/motor till... _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Blir nog bra klös i den motorn, verkar ju varit rätt mycket effekt trots konstiga kanalareor och tveksam renovering..
|
||||
Ska bli skoj att följa ditt motorbygge.
Jag har mörka baklampor och blinkers fram och till sidor är det något du söker ? Såg att du fick hjälp med att portatopp, Erland Cox är grymt duktig din portare bollade ideer med Erland. Jag skall kanske också trimma min motor längre fram så din info är värdefull. Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Re: Ska bli skoj att följa ditt motorbygge.
Hej Marco! Du har PM. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Re:
Jo det var tanken att det skulle bli ett billigt Volvo-kit, men det spårade ur som det alltid gör... Nu är jag sugen på att höra insugsvrålet ifrån en S14 på högvarv. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Nu börjar det röra lite på sig, sakta men säkert.
Det nyrenoverade blocket, honat, toppdeckat och med oljesprut munstycken ifrån m50 ![]() ![]() Sen nya coatade lager ifrån VAC och axiallager ifrån BMW tillsammans med nya ARP till veven ![]() Till sist veven på plats och åtdragen ![]() Nu är även stakar och kolvar på plats och åtdraget. Då Wössner slutat tillverka kolvringar till mina kolvar fick jag tips att kolvringar ifrån Nissan 350Z skulle passa och desutom vara av mycket hög kvalitet. Detta visade sig stämma och det krävdes minimal jusering för att få dem på plats. Efter helgen fortsätter motorbygget och målet är att vara klar i juni/juli _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
Vidareihop montering utav spisen. Kanske inte alltför upphetsande bilder, men ändå...
Nya ARP bultar till toppen ![]() Ny MLS packning 95mm ![]() Och sist toppen på plats med kammarna monterade ![]() Sen visade det sig att pga den strokade veven, tar veven i torrsumpstråget. Tacksam för tips på prisvärda gördlar till S14. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
_________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Nu tänkte jag ta tag i byggandet av denna S14 igen!
Enligt ovan så tar veven i torrsumpstråget, finns det något riktmärke gällande "frigång" mellan vev och tråg? Denna lilla skapelse har tagit en del tid samt gjort att skruvlusten har infunnit sig igen ![]() ![]() Tänkte köra lite på isen med den i vinter. Har 110mm däck, är det för smalt? Verkar som många kör på 145mm. Sen undrar jag vilka som är de smalaste 16" fälgarna med lite lägre ET som kan passa. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||
jag har för mig att jag kör på 110mm på porschen.. funkar utmärkt _________________ Jakob Josefsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (114074 totalt) |