Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 2,7 -87 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
1 besök senaste veckan (114074 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Re:

Micke Eriksson skrev:
AL skrev:
Jag har nu blivit gammal och tröttnat på skriket ifrån sinterlamellen. Min Sachs 618 tryckplatta tillsammans med originallamell skall klara 500NM vilket borde räcka. Skall man köpa BMW originallamell eller skall man köpa nåt annat med kravet att det INTE får skrika men hålla för hård bankörning.

Tacksam för tips och ställen att köpa på


Den setupen kör jag med, till och med en begagnad lamell satte jag i min turbo-is (~420 Nm) och det håller alla tiders för bankörning.
Vill du ha ännu lite kralligare koppling så kan du köra med en Sachs sportlamell, men den kostar en slant och är troligtvis inte nödvändig om det nu är en 2.7L sugmotor du har?


Stämmer att det är till 2,7 liters sugisen. Sist den bänkades gav den 313 Nm vid 5450 rpm så då borde originallamell fungera.

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Denna tråden har legat på is ett tag.

Anledningen är att man inte alltid får det man tror sig köpa. Detta är ett lite utdrag ur den annons som skrevs när bilen såldes:

"Motor: 2;7L S14 nybyggd av Köhler, 300+ hk, massor med nya delar såsom oljekyl, vattenkyl, elfläkt alla BMW original.

Bilen körd 30 mil sedan färdigställande."

I själva verket hade motorn gått i en rallycross bil i Norge och var inte ens i närheten av nybyggd. Efter min andra bankörning 2008 började motorn ryka vitt vid start och tänkte att toppackningen gått. Men det här var orsaken



När motorn väl var isär hittades mer elände, inte helt fräscht axiallager



samt vevstakslager



Motorn håller nu på att renoveras för fullt. Det nya receptet lyder:
- Bättre begagnat block, borrat till 95,35 och toppdeckat
- Toppen monster portad och renoverad utav http://www.overboostracing.se/ (mer info finns nedan)
- Komplett torrsumpskit ifrån www.drysump.com

- Nya lager, packningar och ARP överallt
- Allt är viktat, balanserat och viktat efter alla konstens regler utav Lindome Motorrenovering

Toppen är en alldeles egen historia. När jag insåg att det skulle bli en total renovering tänkte jag att nån borde se över toppen och dess skick. Med tanke på hur allt annat såg ut så kändes en översyn väldigt nödvändig. Och jag kunde inte ha mer rätt... Toppen var bland annat snedplanad

Efter lite sökande på nätet hittade jag fram till Tommy Luhr på overboostracing. Tommy är väldigt framgångsrik med sin egen bil och har dessutom vunnit tävlingar i topplocksportning. Detta visade sig vara en mkt trevlig kille som tog sig tid att svara på mina dumma lekmans frågor i tid och otid. Han har under arbetes gång "hållt mig i handen" genom uppdateringar och förklaringar. Kan verkligen rekommendera Tommy Luhr och hans tjänster! thumbs up

Här kan ni läsa om Tommys arbete med min topp
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=31046&start=42 . . . .

Mer bilder och uppdateringar kommer när motorn börjar byggas ihop.

Detta var inte riktigt den utveckling jag hade tänkt mig när jag köpte bilen, men jag har lärt mig mycket på vägen. Framförallt vem jag aldrig skall lämna min bil/motor till...

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Men hur kan man lura folk på det där viset.... Lycka till med renoveringen iaf... Blir ju grym när den blir klar

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Blir nog bra klös i den motorn, verkar ju varit rätt mycket effekt trots konstiga kanalareor och tveksam renovering..

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Marco.S.T.
Höganäs
Här sen Dec 2005
Inlägg: 446



Ska bli skoj att följa ditt motorbygge.

Jag har mörka baklampor och blinkers fram och till sidor är det något du söker ?

Såg att du fick hjälp med att portatopp, Erland Cox är grymt duktig din portare bollade ideer med Erland.
Jag skall kanske också trimma min motor längre fram så din info är värdefull.
Mvh Marco.

_________________
Marco Sciacca Tunström.
Toyota Supra Mk5 B58
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Re: Ska bli skoj att följa ditt motorbygge.

Marco S.T. skrev:
Jag har mörka baklampor och blinkers fram och till sidor är det något du söker ?

Såg att du fick hjälp med att portatopp, Erland Cox är grymt duktig din portare bollade ideer med Erland.
Jag skall kanske också trimma min motor längre fram så din info är värdefull.
Mvh Marco.


Hej Marco!

Du har PM.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Werger
Ängelhom
Här sen Sep 2007
Inlägg: 150



skulle inte du köra med volvo motor? såg något galet klipp!

_________________
Johannes Werger

Bmw M3 e30 -88 såld
Renault Clio 1.8 16v "cup" -92
Mazda miata -95
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Re:

Werger skrev:
skulle inte du köra med volvo motor? såg något galet klipp!


Jo det var tanken att det skulle bli ett billigt Volvo-kit, men det spårade ur som det alltid gör...

Nu är jag sugen på att höra insugsvrålet ifrån en S14 på högvarv.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Tycker att bilen börjar bli dammig nu igen

_________________

--VVTS--
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179



hur går det här då? hör ju rykten;)

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

1275GT skrev:
hur går det här då? hör ju rykten;)


Det kan ju inte gå framåt när han aldrig är i garaget

_________________

--VVTS--
Citera
bmw*alex
sundsvall
Här sen Mar 2009
Inlägg: 66



Vad heter ratten som är monterad ?

mvh

_________________
Alex Lind
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Nu börjar det röra lite på sig, sakta men säkert.

Det nyrenoverade blocket, honat, toppdeckat och med oljesprut munstycken ifrån m50




Sen nya coatade lager ifrån VAC och axiallager ifrån BMW tillsammans med nya ARP till veven


Till sist veven på plats och åtdragen


Nu är även stakar och kolvar på plats och åtdraget. Då Wössner slutat tillverka kolvringar till mina kolvar fick jag tips att kolvringar ifrån Nissan 350Z skulle passa och desutom vara av mycket hög kvalitet. Detta visade sig stämma och det krävdes minimal jusering för att få dem på plats.

Efter helgen fortsätter motorbygget och målet är att vara klar i juni/juli

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179



godmorgon så du har vaknat nu

ser fint ut thumbs up
hoppas å få höra insugsvrålet snart

leta upp min tutknapp nästa gång du e där

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Då fortsätter byggandet lite smått

Nya släpor och kamkedja


Ny vattenpump och torrsumpstråget provmonterat


Fortsättning följer...

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Vidareihop montering utav spisen. Kanske inte alltför upphetsande bilder, men ändå...

Nya ARP bultar till toppen


Ny MLS packning 95mm


Och sist toppen på plats med kammarna monterade


Sen visade det sig att pga den strokade veven, tar veven i torrsumpstråget. Tacksam för tips på prisvärda gördlar till S14.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 385



Med tanke på att det ligger en kolvring på golvet så har du mer problem än sumpen


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988


Trådstartare
Nu tänkte jag ta tag i byggandet av denna S14 igen!

Enligt ovan så tar veven i torrsumpstråget, finns det något riktmärke gällande "frigång" mellan vev och tråg?

Denna lilla skapelse har tagit en del tid samt gjort att skruvlusten har infunnit sig igen



Tänkte köra lite på isen med den i vinter. Har 110mm däck, är det för smalt? Verkar som många kör på 145mm. Sen undrar jag vilka som är de smalaste 16" fälgarna med lite lägre ET som kan passa.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8058



2mm hade jag velat ha. Minst.

Köp en ppf gördel o smacka dit!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ERnsT
Vaggeryd
Här sen Okt 2006
Inlägg: 28



Re:

fel..

_________________
Fredrik Nordquist
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 285



Citat:
Tänkte köra lite på isen med den i vinter. Har 110mm däck, är det för smalt? Verkar som många kör på 145mm. Sen undrar jag vilka som är de smalaste 16" fälgarna med lite lägre ET som kan passa.


jag har för mig att jag kör på 110mm på porschen.. funkar utmärkt

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 2,7 -87 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
1 besök senaste veckan (114074 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande