| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Långsam VDO varvräknare *Nu med film*
|
14 besök senaste veckan (2860 totalt) |
|
Tänkte göra det lite mer seriöst med mätarna i räserbilen iår så köpte en laddning VDO-mätare som jag små smått börjat testa. Provade ikväll och koppla in varvräknaren, men maken till besvikelse! Hade den inkopplad samtidigt som min 300kr biltema-varvräknare, och den reagerade säkert på halva tiden jämfört med VDOn! Motorn stod på varvstoppet innan VDO-mätaren ens tuggat sig förbi 5000rpm. Nu kanske detta inte spelar så stor roll när man faktiskt kör bilen eftersom motorn inte varvar ur lika snabbt som när man står o torrgasar (tyvärr), men kändes ändå jävligt B att billiga biltema spöade dyra VDO med hästlängder. Någon mer som råkat ut för detta som kan bekräfta eller dementera? Kan ju vara nåt fel på denna så jag ska skicka tillbaka den... EDIT Fick till en film på tuben också som klart visar vad jag menar... http://www.youtube.com/watch?v=-XRIj EDIT IGEN Provade o sätta en diod på signalen utifall det blev nån lustig backspänning, men det blev om möjligt något lite sämre... Tänkte prova att ta signal direkt från en tändspole o se om det funkar bättre... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Inte ens om man tog signal direkt på en av tändspolarna ville den vara med. Då svajade den upp o ner och reagerade lika långsamt som innan.
Läst nåt om inbyggda kondensatorer som ska dämpa dåliga signaler och ju borde kunde ge upphov till jag upplever, men mätaren är ihopsmält så finns ingen chans att ta isär o löda lite...
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Det är nog tyvärr bara att gilla läget. jag har 2st & båda är likadana.
Får du för dig att köra launch control så kan jag lova att du sätter hjärtat i halsgropen. Då ser dom ut som flipperspel. Likadant om man drar på starten en längre stund. Då går iaf min nål upp i max & tillbaka lite hur den själv känner för det. Trist att dom är så "slöa" Men som sagt, på landsväg funkar allt klockrent
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Nää jag kan inte tänka mig att det är meningen att vara såhär. Sitter VDO-instrument original i bruksbilen o de är ju blixtsnabba.
Kan inte förstå hur VDO kan finnas kvar på marknaden om det är tänkt att de ska vara såhär långsamma. Jag har dock mailat svenska VDO o beskrivit hur jag kopplat in osv, hoppas på svar i veckan som kommer. Barre, vilken typ av motor har du inkopplat på? Tänker om det är nåt lustigt med signalen från vissa motorer... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Har svårt att tänka mig att det ska vara såhär. Man hör ju tydligt att motorn lever ett annat liv jämfört med varvräknaren. Mycket egendomligt...
Är det en exakt likadan? Vision-serien? Vad sitter den på för motor? Finns ingen chans att du kunde kika lite vart den är inkopplad? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Sitter det inte en potentiometer bak på mätaren? Prova att vrida den och se om det hjälper. Har för mig att nån kund hade samma problem för länge sedan. Pottan är egentligen en finjustering som man använder till dieselmotorer.
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
Re:
Har mätaren i garaget nu, men kollar jag på en bild jag har från när jag drog kablaget ser jag absolut inget annat på baksidan än luckan där dip-switcharna till pulserna sitter, och två kontaktanslutningar... Kan inte minnas att jag sett något annat heller.
Patrick, du har inte lätt åtkomst till sladden till varvräknaren på din sjua exempelvis? Hade varit hemskt roligt att prova på nån helt annan motor. Själv har jag ju bara BMW att testa på
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Har fått svar från VDO nu, eller KG Knutsson som är agent i Sverige.
"Det ska vara så..." Som nån redan nämnt så sitter det en inbyggd dämpning för att hindra att nålen hoppar omkring. Jag är hur som helst jävligt missnöjd. Kul o ha en varvräknare som ligger en halv eftermiddag efter i reaktionen... Hade dock varit skoj o prova på nån helt annan motor. Någon i Ljungbyområdet som har lätt tillgång till plus, minus och signalkabel till varvräknare i sin bil? _________________ Peter Sternersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
14 besök senaste veckan (2860 totalt) |