Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (37356 totalt) |
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
Kanske den här får vara med den med? ![]() Min banracebil är en PvP superkart med en Rotax 250 twin. Inköpt 2001 men uppdaterad varje säsong med det nyaste prylarna från Danmark, till iår blev det nya kaliprar till bromsarna runt om och på motorsidan har det blivit en moddad låda förutom det vanliga bytandet. Blocket är faktiskt från 1986 men det bevisar väl egentligen bara att bra kvalitet håller i längden. Motor: 250cc, 2 Cylindrar, 2 st Dellorto 39mm, PVL digitalt tändsystem, 6växlad sekventiell, speedshift etc etc. Kör SG 100 soppa och Shell olja, och JA det ryker om den.... ![]() Toppfart: ni vet hur det är, men jag har enligt varvräknaren (digitala) haft ett varvtal motsvarande 247 km/h i slutet på rakan innan Adelaide på Magny Cours, utan kompensation för omkretsökning på bakdäcken... För närvarande är karten Nordisk Mästare från kinnekulle ring 2003. Eftersom det är ett forum för banracing så misstänker jag att varvtiderna kan vara av intresse... Falkenberg 39.312 (banrekord), Kinnekulle 48.919 (tidsträning), Karlskoga 1.04.801 (tidsträning det med).. Målet 2004: Snabbare!!!!!!! (åsså försöka behålla NM bucklan i Stockholm) Tävlingarna i år blir en shakedown på Kullen i samband med SSK premiäreni slutet på April, STCC Karlskoga och Falkenberg och sen NM i Augusti på Kinnekulle ihop med SSK. Nu jäklar skall det äntligen rejsas! ![]() Ett varv kvar på Nordiska Mästerskapen Kinnekulle 2003, fotograf Bengt-Åke Liljevind. Jag #2 och min Teamkamrat Bobo Westman #3 inför Starten på Falkenbergs STCC 2003. Svart ÄR Snyggt! ![]() ![]() Inför Starten på Nordiska 2003, lätt nervös ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||
Re: Superkart PVP 2001 -2004
Får man föreslå att du provar Agip Racing 2-taktsolja istället!?..junior kör sina 2-taktshojar med den och är mycket nöjd..inget sotande eller oljerinnande ur avgasrören som med Shell som han också provat.. Grym kart!! ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Underbar!
![]() ![]() Hmm, jag tycker 120-130 känns ganska snabbt i min kart, vill inte tänka på hur det dubbla känns... ![]() Vad är minimivikten på en Superkart, 200 kg inkl. förare? Under 40 s runt Falkenberg är inte illa, borde bli närmare 170 i snittfart. De svenska banorna är väl inte precis salsgolv så blir det inte väldigt skakigt att åka i de hastigheterna i en Superkart? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Tack för inläggen Boys, jag önskar att jag hade lika coola bilar som era! Porsche rules!
Agip har jag inte testat och nu på ålderns höst efter 10 säsonger är man nog för "gammal" för att lära sig läsa av nya mönster på kolvarna. 0-100 km/h gjordes tester på 1990, då körde man med Teknikens Värld's rullande hjul monterat och det gick i snitt på 2,35 sekunder. Då med en 20 kg för "tung" förare. Fast inte jag dock ![]() Minimivikten ligger på 210 kg med förare... Väger man runt 73 så klarar man sig precis med tom tank. Som den miniman jag är på 65 pannor så har jag fått lägga 8 kg bly i botten, det gör ju inget direkt... ;-) om man säger så här: Känslan i slutet på rakan på kalslkoga är ![]() Visst är det coolt med Superkart men ibland kan det vara kärvt i blötan ![]() ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||
Helt fantastiska prestanda. Antagligen hur kul som helst om man vågar!
Dock skulle jag nog inte våga..... ingen bälte (?), ingen bur/båge, inga deformationszoner att prata om och detta på något av det snabbaste på 4 hjul ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Hmm nej det är väl baksidan dårå. Visst är det läskigt första varven på banan varje år men sen.. vaddå odödlig??? ![]() ![]() Min teamkompis Bobo vann på Dijon i höstas när han låg på sjukan... Ledde loppet, fick punka i snabb-böjen i botten ut på rakan, backade ut i räcket på 5ans växel, skrotade karten men bröt ingeting ochhjälmen blev bara repad. Rödflagg p.g.a hans smäll. Fick vinnarbucklan på sjuksängen, coolt för en 62 åring... ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||
Hörrödu att köra en Porsche måste vara som att kliva in i en buss och sega iväg jämfört med din supervassa kart ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Vilket läckert fordon!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Tjenare Benjamin!
<40 på Falken är ju inte illa pinkat, holy shit!! ![]() ![]() När går nästa tävling? |
||||||
Ahh, ja kanske i prestanda ja men du får åka din varje dag! Jag får åka mina 6 helger om året... ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||
![]() Verkar hur kul som helst!! Det bästa måste ändå vara att den får plats i en minibuss? ![]() Helt otrolig!!!!!! _________________ Rachid Rachid |
||||||
Tjenare Torkel! Så du är också medlem här, undrar när nästa bekant dycker upp? Allt funkar bra med TrackTimer kan jag meddela, nu igger äntlige 10 års racing inlagt på burken ![]() ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||
Säg bara till, vi har en tvåsitsig och det finns nog en annan som går att låna.. Radical är för dom äldre ![]() Det finns två grundregler när man provkör en superkart som skiljer sig från den "normala" bilen. 1. Stel bakaxel = Ingen diff = Bromsa först, sväng sen. Annars bakåtresa i dungen. 2. Tvåtakt = full gas fram till bromspunkt, tvärnit, tagga ned genom låddan mkt sent! Ingen motorbroms! Då smälter kolvarna som ett alminiumlager på cyllarna eller så sticker vevlagrerna, Rotax gillar inte 13.500 varv utan smörjning... _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||
En racehelg med dubbla finaler går lös på 8-10.000:- med allt inklusive resa.. Om du satsar högt med nya däck till varje final. Ett språjlans Chassie 55-60.000 och en ny motor ungefär samma eller lite mer. Mendå vinner du rakt ur lådan utan ytterligare trimning. Jepp Cheva Van duger gott! Jag har till och med fått med mig allt i en Cheva Transporter ett par gånger... /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||
Vi har nog runt 100 000 inlägg på Rejsa som handlar om beräkning av fjäderkonstanter, dämparinställningar, bärarmsgeometrier osv. Skall vi skrota dessa tankar nu när det tydligen går så mycket fortare att åka ofjädrat?
![]() ![]() Bromsade du förresten vid 50-skylten på Gelleråsen ![]() Hur "långsamt" går det som minst i trösen efteråt? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Kolla jag har kört den. Och tro mig, det var den absolut mest otäcka upplevelsen i hela mitt liv.
![]() ![]() |
||||||
Bara genom att se responsen på ditt inlägg så tror jag att du förstår vilken respekt det finns för prestanda på det här forumet. Undrar om du förstår hur avundsjuk man är på dig, åka land och rike runt, och vinna tävlingar i en högprestandabil ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (37356 totalt) |