| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inre drivknut defekt? (BMW M3 E36)
|
2 besök senaste veckan (1698 totalt) |
|
Har sent omsider påbörjat den allmänna genomgången av racebilen som ska vara klar till 14 april. Men såg då att damasken till inre drivknuten var trasig, frågan är hur jag kan verifiera att drivknuten är hel? Det säkra vore ju att byta, men samtidigt känns det lite onödigt om det inte behövs. Det är ett litet skumt ljud när man släpper gasen lite, eller helt, då kommer ett gnisslande... men i mina öron mer som gummi mot gummi gnisslande om än lite högljutt. Men jag förknippar inte det med trasig drivknut oljud?
När jag byter damasken sitter inre drivknuten fast på drivaxeln på något sätt? Inte behöver jag väl lossa hela drivaxeln för att komma åt? En annan orelaterad fråga
Provade att dra genom första växlarna, men kallt så däcken biter inte, men när däcken släpper så börjar höger bakhjul studsa... för mjukt ställd dämpare på höger eller något annat?? _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
|
Re: Inre drivknut defekt? (BMW M3 E36)
Svarar mig själv Drivknuten har vid en okulär och "hand" beskiktning fått godkänt. Gnisslandet var ena diffbussningen som var helt trasig. Studsandet ser tyvärr ut att vara en läckandes Öhlinare, så det är inget som hinner fixas till den 14:e april
Något som också ställer till det i planeringen är bakvagnsbryggan. Den är lite specialmoddad och stumt monterad i karrossen. Förra året fick vi svetsa lite sprickor i den, men i år har den spruckit rejält på nya ställen och en 5mm förstärkningsplatta i vilken klumpen skruvas fast mot har gått rakt av!!!! Verkar inte alls bra, men nu finns ingen tid att fundera över det utan svetsa ihop det hela och få köra ringrosten av sig nästa lördag istället.
Panikmek at its best
_________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1698 totalt) |