Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mantorp - Max 93 dB
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (10948 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

BTG skrev:
Jag har av en person med rimligen ganska god insikt i Östergötlands Bilsportförbund fått veta att allt ljud loggas på banan och att det går automatiska loggar även till centrala SBF. När jag frågade om han skojade sade han absolut nej. Det var allvar.

Jag ställer mig ändå lite tveksam till att man på SBF i Sollentuna kan sitta och se ljudkurvor (i realtid?) från Mantorp...?

Tycker det låter lätt övernitriskt

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De får gissningsvis loggar med tidpunkt för varje överskidande. Gissar jag....

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

BTG skrev:
Jag har av en person med rimligen ganska god insikt i Östergötlands Bilsportförbund fått veta att allt ljud loggas på banan och att det går automatiska loggar även till centrala SBF. När jag frågade om han skojade sade han absolut nej. Det var allvar.

Jag ställer mig ändå lite tveksam till att man på SBF i Sollentuna kan sitta och se ljudkurvor (i realtid?) från Mantorp...?

Det heter internet. Det som gör att de kan titta i realtid. De fasta mätare som finns på några banor ligger uppe så man kan logga in och titta. Med statistik både på toppvärde och snitt. Gäller de banor som slutar på torp i alla fall.

Det som sedan är den stora skillnaden mellan att väsnas på gatan och banan är att gatan räknas snitt värden men på banan är det topp värdet.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Rent löjligt hur det har blivit i Sverige med kraven på "lantbanorna" när man tex jämför med folkfesten på Albert Park MITT I Melbourne under en F1-helg

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björnes skrev:
BTG skrev:

Det heter internet. Det som gör att de kan titta i realtid. De fasta mätare som finns på några banor ligger uppe så man kan logga in och titta. Med statistik både på toppvärde och snitt. Gäller de banor som slutar på torp i alla fall.

Det som sedan är den stora skillnaden mellan att väsnas på gatan och banan är att gatan räknas snitt värden men på banan är det topp värdet.

Jag förstod att det var något elektriskt, internettet alltså?

Men det stämmer alltså? Det är så ihopkopplat att man i realtid kan logga in och se hur högt ljud det är? Jag är inte förvånad över den tekniska lösningen utan den ideologiska...
Å andra sidan kanske det är bra utifall att det kommer någon mossbeklädd trädkramare och skall räda en unikt våtmark däri den brun-grön fläckiga kräkpaddan lever...?

Stockholm
Här sen Jul 2008

Vår enda framtid?

BMW i8 Spyder Concept Night Driving Footage
http://www.youtube.com/watch?v=_wJ_B9JbMZU&feature=relmfu

Stockholm
Här sen Nov 2002

Knappast Janne!

Den där väsnas något kopiöst, kanske inte för din omedmänskliga öron men för den kyrilliska tvärnäbbsspyflugan så är ljudet outhärdligt. Nope, back to the drawingboard!

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu tror jag inte att ljud påverkar flora och fauna så mycket, isåfall så borde juh inte flygplatser ha så stora problem med vilt invid start och landningsbanorna. Hemma på min tomt samt hos Falk så finns det en mångfald av olika djur från flata löss till stora rådjur och allehanda fåglar trots att vi bor under/intill inflygningen till Sveriges 2:a (3:e) största flygplats. Miljöaspekten ang grodor och annat rör nybyggnation av vägar/byggnader som inkräktar på andra arters boplatser, särskilt stort intresse läggs på utrotningshotade och fåtaliga intressanta arter.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det är det som är min point Stefan, naturen klarar sig. Motorsport kan existera men många vill tro att så inte kan vara fallet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl tur att det går att nå nivåerna genom att dämpa avgas och insug. Det blir värre om/när det är vindbrus och däckens rulljud som är det störande.

Det är ju lixom inte motorljuden som hörs från E4an.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Så här ser ljuddämpare ut för Svensk racing.

En under som vanligt...och en extra på tvären, som är lätt att sätta dit och att ta bort.

Röken beror på att en ventiltalrik sitter nerslagen i en kolv..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
Så här ser ljuddämpare ut för Svensk racing
Fler exempel
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=513691#513691

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Jag har i min dialog med banägaren fått skriftligt på att det kommer vara 95dBA som gäller under vår premiär på Mantorp Park. thumbs up

Detta skall dock inte förta diskussionen om att kraven blir hårdare och efterföljs i allt större utsträckning.

Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Patrik Skoog skrev:
Jag har i min dialog med banägaren fått skriftligt på att det kommer vara 95dBA som gäller under vår premiär på Mantorp Park. thumbs up

thumbs up thumbs up

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björnes skrev:
BTG skrev:

En fundering. All fjärrkollad och/eller sparad mätdata är ju meningslös om man inte kan se att det bara är en bil och inte flera som passerar.

Två bilar som är tillräckligt tysta kan ju ge överskridna värden om de passerar ungefär samtidigt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Rolfson skrev:
Patrik Skoog skrev:

thumbs up thumbs up

+1

2 dB är ju inte mycket men det känns klart tryggare med 95 än 93 ändå. Men jag ska få hjälp att få fyra vackra 90-graders krökar att sätta på CSL'en

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
En fundering. All fjärrkollad och/eller sparad mätdata är ju meningslös om man inte kan se att det bara är en bil och inte flera som passerar.

Två bilar som är tillräckligt tysta kan ju ge överskridna värden om de passerar ungefär samtidigt.
Vem har sagt att det är mätaren vid bankanten som loggas och sparas... Kommunen bryr sig rätt lite om hur mycket det låter inne på banan, det är utanför det spelar roll (det är ju där de röstande gnällspikarna bor).

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:
Rolfson skrev:
Patrik Skoog skrev:

thumbs up thumbs up

+1
2 dB är ju inte mycket men det känns klart tryggare med 95 än 93 ändå. Men jag ska få hjälp att få fyra vackra 90-graders krökar att sätta på CSL'en

Tack, vi gör vad vi kan

2dB kan tyckas vara lite men det krävs en fördubbling av effekten för att få 3 dB högre ljudnivå. (inte motoreffekt då) Skalan är inte linjär precis...

Inga träffar framöver kommer vara över 95dBA så det är bara att anpassa sig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:

Vem har sagt att det är mätaren vid bankanten som loggas och sparas... Kommunen bryr sig rätt lite om hur mycket det låter inne på banan, det är utanför det spelar roll (det är ju där de röstande gnällspikarna bor).

Sant. Om mätaren är riktigt långt bort från banan så behöver man inte ha koll på var på banan bilarna är thumbs up Men kanske veta om ett plan flög förbi, en högljudd fågel landade i närheten av mätstationen eller att det blåser.... eller så

Men för att vara allvarlig, det är såklart stor skillnad på en mätstation för att peka ut högljudda ekipage jämfört med en mätstation för att mäta hur "summan av verksamheten" stör. Den senare måste ju vara några hundra meter bort från banan så den inte blir påverkad av kluster av bilar som passerar i närheten.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Inga träffar framöver kommer vara över 95dBA så det är bara att anpassa sig.

Så länge man har en gräns på 95 dB och mäter på samma sätt som idag så funkar det ju riktigt hyffsat för den absolut merparten av bilarna så vitt jag vet thumbs up

Men sänkning av nivån eller förändringar i hur man mäter kan bli jobbigt för en bunt ekipage. Så jag hoppas på status quo i frågan (inte rockgruppen nödvändigtvis då )

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:

2dB kan tyckas vara lite men det krävs en fördubbling av effekten för att få 3 dB högre ljudnivå. (inte motoreffekt då) Skalan är inte linjär precis...

Precis. Skalan är logaritmisk.
Jag såg att det var någon arrangör som sa att det var 90dB som gällde....för att vara på den säkra sidan...fast det var högte grens som gällde.
Då vet man inte mycket om ljud...
3dB är en jävla skillnad

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Mantorp - Max 93 dB
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (10948 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande