Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1 besök senaste veckan (14343 totalt) |
Pirelli P-Zero Trofeo och Trofeo R - två olika nya däck
Pirelli P-Zero Trofeo Engelska: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/mo Svenska: http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/mo
![]() Pirelli P-Zero Trofeo R Engelska: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/ca Svenska: http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/ca ![]() Hur Pirelli menar att Trofeo och Trofeo R skiljer sig. Bättre grepp på torrt OCH längre livslängd med R???? ![]() Pirellis texter om däckstryck för Trofeo och Trofeo R;
_________________ ![]() |
||||||
|
||||||
Re:
Jag kan bara hålla med. Speciellt när man vill ha lite bredd på dom. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Re:
Nä. 15" ![]() _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
Re:
hähä! de e rätt _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
Då är första testen av Pirelli Trofeo gjord!
I fredags var vi på Sviestad (Linköping) och testade. Dagen borjade med bomsvågsinställning på Pirelli Pzero. Bästa tid Sveistad 107,24. Efter lunch på med Trofeo och regnet kom. I väntan på upptorkande bana körde jag lite regn 109.44. Torkade upp efterhand och med helt torr bana förutom i Torpan kapade vi tiden till 105.80. Detta utan att optimera camber och däcktryck. Thomas som körde var mycket nöjd med greppet och kunde flytta fram bromspunkterna rejält. Han tror att med lite justeringar på bilen går det att kapa ca 1 sek till. Dessvärre kunde vi onte utläsa något om hållbarheten på däcken då vi bara körde ca 15-20 varv. Men trots kallt väder ca 6 grader var däcken bra klistriga när vi kom in i depån. Det är det bästa fästet jag har varit med om när det gäller R-däck och första hållbarhetstestet blir på race den 14 april Mantorp. Återkommer efter det! Classe _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||||
Nu har jag hunnit testa mina 245/40x18 trofeo
Va bara 2grader varmt så förutsättningarna va väl inte dom bästa men efter att ha jobbat upp lite temp i dom så tycker ja dom höll i riktigt bra! Snällt beteende om man går över gränsen me (inte kalla) läste på lite innan och de verkar som dom gillar mycke camber så ja körde nästan 4grader vilket funkade fint på min bil Ligger en liten filmsnutt på eftersnack krutcupen mittsverige. Då va däcken bara körda 3-4 varv och urluftade lite innan ja gick ut på banan Betyg hittils ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
Nu har vi testat Pirelli Trofeo!
8 timmar i MSLS Mantorp. Testbil BMW 325 ca 1250 kg. 221 varv och fortfarande finns det kanske 100 varv att plocka ut ur däcken. Det är rätt att Trofeon kräver lite mera camber, detta beror troligtvis på att greppet är så bra att däcket kränger lite på fälgen. Pirelli rekommenderar 2 bar men mera troligt är 2,2 bar varmt för att undvika detta fenomen. _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||||
Vi får bara åka med 205 breda däck i MSLS klass 5, därför är det 205/45-17. Dom är producerade mars i år. "Det är första tillverkning någonsin av 205:or.
Vissa dimentioner släptes som en förserie 2010. _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||||
Googlat o hittat detta:
"Great grip, horrible longevity. They wear like qualification rubber. And very expensive too! I had the Corsa's, Michelin Cups and Trofeo's on my car, and for me the best choice still is the Corsa. Lasts longer than the others (but must say it is quite close to the Michelin Cup, Trofeo goes like twice as fast), has nearly the same grip level as a cup in the dry, and you can still drive them in the wet without sh*tting your pants." "I have the Corsa System tires on my GT3, and the Trofeos on the RGT. I agree that the Trofeos wear at a faster rate, but they have more grip, and for me, they feel more predictable." Ni som kör med dessa hur har hållbarheten varit och vilka däck har ni haft innan som ni jämför mot? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1 besök senaste veckan (14343 totalt) |