Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 65, 66, 67 >> 39 besök idag (397269 totalt) |
Har besiktigat utan solskydd två gånger fast det behöver iofs inte betyda att det är okej. Iofs är min bil reggad med bur. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Eftersom vädret var så fint passade jag på att besiktiga bilen igår. Gick igenom utan anmärkning. Nu kan jag i lugn och ro invänta alla nya delar samtidigt som bur, stolar, riktig ratt mm ska i bilen.
|
||||||||
Härligt att vara klar med det! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||||
![]() _________________ Erik Bohman ÖSK # 501 Lotus Exige Cup 255 -07 |
||||||||
Det är nära nu....
Fjädrarna har kommit ![]() Dämparna tillbaka på bilen, nya däck monteras på onsdag ![]() Ser lockande ut ![]() ![]() Buren är lackad, ja jag vet... jag måste städa ur den och helst lacka blixten är avslöjande ![]() ![]() Väntar på nya spacers från Manton Racing också sen är det bara en bonnhjulinställning kvar innan det är dags att ge sig ut och gasa ![]() Har också bokat in mig på lite körningar bland annat med Renault Cluben på Gotland 12:e maj ska bli riktig skoj med en ny bana. Tänkt försöka köra ett par för mig nya banor i år så jag bokade även Ralps Däck körningen på Gelleråsen den 14:e juli ![]() |
||||||||
Gilla +1 ![]() Ser bra ut, jag kör ju med min året runt men skiftade till sommarhjul i helgen! Skall snart montera stol och ratt samt pinnbultar fram. Väntar på delar innan det blir dags! _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Såg just att Ralphs däck även kommer arrangera en körning på Rudskogen i Augusti. Denna kommer bokas inom kort. Min önskan var att få till både Gotland och Rudskogen för att kompensera för årets uteblivna ringen resa, helt sjukt gött att det redan är bokat och klart. Nu kanske man måste spontan dra till ringen i höst trotts allt
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||
Då är bilen äntligen klar för gatan, bara en hjulinställning ska till innan den är redo för banan
![]() Var ute och tog en liten provtur och den känns våldsamt mycket tightare än tidigare, tror modifieringarna kommer göra stor skillnad. ![]() Sista pusselbiten kom idag. Grym finish! ![]() På hjulen ![]() ![]() |
||||||||
Äntligen! Premiären avklarad på ett kallt Sviestad. Tvekade i det längsta om jag skulle åka upp men bestämde mig i sista minuten för att åka, något jag inte ångrar såhär i efterhand. Helt sjukt så kul det är att köra
![]() Som vanligt vid årets första körning kände jag mig som bambi på hal is till en början, men det släppte mer och mer under dagen. Bilen känns kanon och faktum är att jag redan under mina "lugna" uppvärmningsvarv spöade min tidigare bästa varvtid med 0,5sek ![]() Bilen känns väldigt annorlunda, mer exakt och välbalanserad för första gången tom lite tailhappy på torr asfalt (med kalla nya däck). Understyrning och roll är i det närmaste helt borta, bilen börjar med andra ord kännas som jag vill att den ska kännas. Ska jag vara kristisk så lyfter inner bak en aning och det finns lite lite känsla kvar av att den sätter sig en aning för mycke på ytter fram vid hård press, jag justerade på 2 klick till på dämparna och det blev bättre, två klick till så borde det bli perfekt. Jag ska även ställa tillbaka krängaren bak på hårdaste läget för att se hur bilen beteer sig. Sammanfattningsvis en väldigt lyckad dag, kul att träffa alla igen. Vi ses den 16:e ![]() Klåpade ihop lite film också: http://www.youtube.com/watch?v=YhFlk EDIT: Lite bilder på huvudrolls innehavarna ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Riktigt snyggt bygge du fått ihop Mårten, det visar sig att du inte bara är en jäkel bakom ratten utan även med skiftnyckeln i handen
![]() Filmen var riktigt trevligt, gott morr i spisen låter det som! Gillade vinkeln vid hö framhjul när man ser skivan glöda som oftast. Var o hur har du satt kameran för att få denna vinkel? Säkrar du upp den på något vis? Ha en bra säsong! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Skoj att alla fina moddar har gett resultat. Härlig film! riktigt snyggt att se glödgade bromskivar mot solnedgången
![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||||
|
||||||||
fetemycket +1 på det! ![]() snygg vinkel! ![]() Man blir ju allt lite körsugen av att se det där ![]() |
||||||||
![]() ![]() Epic! Grymt vad det går att göra med dagens teknik och lite pyssel! ![]() ![]() Solnedgång, glödande bromsskivor, man mer kan man begära av en dylik film? _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
Härlig film.
Och att ni har så bra förutsättningar redan. AVIS ![]() Vilken instyrning in i sväng ![]() Speciellt in i sväng efter långa rakan. Den bara VILL in liksom. Är det ett släpp du få i ingång till långa högern innan långrakan nästan varje gång? Ser ut som du får korrigera där nästan varje gång? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Kul att det fungerar bra och att bilen fungerar som det är tänkt nu.
Vad jag kan se har du gjort följande Fjädrar fram: 100N/mm -> 120 N/mm Fjädrar bak: 120N/mm -> 140 N/mm 17mm spacers fram Mer Camber fram -4.1 och -4.3 grader, innan ? men under 3? Däck: Toyo R888 205/50 15" -> Khumo V70A K90 (hard) 205/45 16" Boxade bärarmar fram med solida lager Frågan är vad det är som gör störst skillnad men mer Camber, ökad spårvidd och däcken borde ha gjort det mesta av skillnaden? Kul med film, monteringen på framspoilern där man ser bromsskivan och hur bakhjulet lättar lite var riktigt bra. Hade du riktat ner den lite så hade du även sett hur framdäcket jobbar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Oj kul med alla glada tillrop, jag ska försöka svara er alla
![]()
Tack det samma Johan. Kameran sitter bara med sugkoppen så lågt ner man kunde fästa den framför framhjulet. Håller med att vinkeln blev riktigt lyckad ![]()
Ja den styr in riktigt bra men det gjorde den även tidigare, skillnaden nu är att den behåller greppet även midcorner och exit. Går på tyngre växel på vissa ställen iom att jag kan ta med mig mer fart in och kliva på fullt även innan apex i vissa fall. Som sagt tidigare kommer jag behöva vänja mig till med den här greppnivån. Släppet tycker dig se när nog ett resultat av ovanstående, nämligen att jag tar ett vidare spår än jag brukar för att kunna ligga kvar på trean och ta med mer fart in. Exprimenterar lite med här pass mycket jag ska släppa ut bilen och när, så det är nog jag som korrigerar lite bara.
Japp stämmer tidigare camber troligen under 3 grader Jag tror inte man kan säga riktigt så heller, allt är ju en helhet som samspelar, bilen var för mjuk tidigare. Men visst camber och däck bör ha gjort mest.
Min väger 380kg på bakaxeln (fulltankad med mig i) ska också säga att jag har coilovers bak vilket i princip innebär en utväxling på 1:1 mellan dämpare och hjul. Jag har också en justerbar extra whiteline-krängare bak som jag körde på mjukaste läget i filmen men som jag kommer ställa på till hårdaste till nästa körning. |
||||||||
Ok. Jag har ju nära nog samma utväxling och har åxå coilovers. Mycket mycket snikigare upplägg men iaf. Väl värt att tänka på iaf. Får nog se över min setup lite känner jag. Nu blir den ju dock fortfarande med 15" däck. Men krängare , hårdare fjädrar och rätt höjd. Kanske camber bör ses över bak? Ojoj....... ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Jag kör en grad mer camber än original bak, bör ligga kring 2,4-2,6 grader. Jag brukar ju vara och snurra en del i Vilhelmina och kan säga att jag inte skulle vilja köra den här bilen på dom vägarna ![]() Lycka till med byggandet ![]() |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 65, 66, 67 >> 39 besök idag (397269 totalt) |