Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kuhmo V70A skillnad V700?
2674 besök totalt
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Är det någon skillnad på Kuhmo ecsta V70A och V700, eller är det samma däck? Lite förvirring verkar råda här, så ett uppklarande hade inte varit fel.

Toyota Supra -84
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

V70A är Emärkt

V700, V710 DOTmärkt

S700 Slicks
W700 Wets

V70A och V700 har ju samma mönster, men om det även innebär att stommen är identisk etc vet jag inte

frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ok. Bra info. Så det är bara märkningen det skiljer på? Samma prestanda?

Toyota Supra -84
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Olika stommar, olika mönster, samma gummiblandning.

W700 är ett tävlingsdäck för regn.

#52 Modsport II
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag tänkte på just V70A kontra V700. Samma stomme och gummiblandning? Och likvärdig prestanda?

Toyota Supra -84
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

frapp skrev:
Ok. Bra info. Så det är bara märkningen det skiljer på? Samma prestanda?
V70A finns ju i flera gummiblandningar, förmodligen V700 också. TW50 finns på bägge (K61 på V70A, vet inte vad den gummiblandingen heter på V700, förmodligen samma).

Inom EU http://www.kumhotyre.co.uk/products.php
I USA http://www.kumhousa.com/tire#comp-race (Så V700 är nog en utgående modell, TireRacks dimensioner tyder också på det)

frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ok... Många bud bud här. Har fått hem en uppsättning V700/V70A från camskills i england. På mina däck står klart och tydligt både V700 samt V70A. När jag mailade en förfrågan till säljaren, bekräftade han att det är samma däck. Så som jag förstår det så är det alltså inte två olika däck utan samma.

Tänkte att detta kunde vara bra info för andra som känner sig lika förvirrade som jag. Några andra bud på detta?

Toyota Supra -84
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

frapp skrev:
Ok... Många bud bud här. Har fått hem en uppsättning V700/V70A från camskills i england. På mina däck står klart och tydligt både V700 samt V70A. När jag mailade en förfrågan till säljaren, bekräftade han att det är samma däck. Så som jag förstår det så är det alltså inte två olika däck utan samma.

Tänkte att detta kunde vara bra info för andra som känner sig lika förvirrade som jag. Några andra bud på detta?

Som jag skrivit i rdäckslistan så finns (eller har funnits iaf) två olika däcksmönster där det ena av mönstren finns märkta både V70A och V700.

https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp#Kumho

Förvirrande? Javisst

Men den "vanliga" modellen man normalt får tag i är den som står som V70A i rdäckslistan (se bilden med däcksmönstret där i listan) men att det även dessutom kan stå märkt V700 samtidigt på de däcken.

Och det andra däcket har ett helt annat mönster helt enkelt.

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
De däck jag fått, som det står både V700 och V70A på, har det mönster som syns på V70A-däcket du länkar till iaf.

Toyota Supra -84
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

frapp skrev:
De däck jag fått, som det står både V700 och V70A på, har det mönster som syns på V70A-däcket du länkar till iaf.

So far so good thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Möjligen kan det vara så (bara för att öka förvirringen ännu mer) att det finns ett gatdäck som heter V700. Men om det på ditt Kumho-däck inte bara står V700 utan också V70A så är det r-däcksvarianten av gatdäcksserien V700.

Herr Gistell kanske kan kasta lite ljus över saken?

Jag har kört mycket på Kumho och gillar dem. På mina relativt lätta och definitivt motorsvaga banbilar har dessa däck fungerat riktigt bra. Man måste dock vara noggrann med däckstrycket. Särsklit mycket över 2,00 kan man inte ha om man vill ha grepp.

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ja som mindre kunnig i ämnet så är detta ganska förvirrande. Man kan lätt tro att man fått fel grejor när det står V700 stort på däcket. I Usa verkar dom snarare lanseras under det namnet dessutom.

ps. En liten uppgradering av infon rent generellt i R-däckslistan, hade varit mycket uppskattat

Toyota Supra -84
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

frapp skrev:
Ja som mindre kunnig i ämnet så är detta ganska förvirrande. Man kan lätt tro att man fått fel grejor när det står V700 stort på däcket. I Usa verkar dom snarare lanseras under det namnet dessutom.

ps. En liten uppgradering av infon rent generellt i R-däckslistan, hade varit mycket uppskattat

Vet inte vad jag skulle skriva bara isf?

2674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande