Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljetråg
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (10381 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Roos skrev:
Jag är lite nyfiken (gul) på hur du skall dokumentera/registrera de förhoppningsvis positiva effekterna av ditt nya oljetråg?

Det är en mycket bra fråga. Fundamentalt viktig faktiskt. Nu för jag körjournal på bilen och antecknar varje tur med temperaturer tryck tider förbrukning nivå under körning mm. Jag skulle helst ha kameror i tråget också om det går att få att funka. Torrsump är lättare att bedöma tråg-sump effektivitet på. Ett antal nivåmätare som läser under färd vore inte heller fel.
mvh
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu är oljetråget ditskruvat på plats. En del jobb med pumpanslutningens AN kopplingar, det tog i motorfästet så det fick göras om. Likaså handbromswiren måste dras om. Men så ärdet i byggbranschen, tråget passar fint och det blir slätt under. Vattenrören drog jag om redan i höstas så det var klart.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Då har jag kört 10 mil, tänkte köra lite i påsk men vilket dåligt väder!!! Vi får se hur det blir på söndag-måndag, kanske kan få till det med några mil. Hursomhelst så har det sett bra ut så här långt, oljetrycket är jämnt och bra och bättr än tidigare så uppenbarligen separeras oljan bort bättre från veven. Kan inte avgöra om den går kallare, det är mer olja nu så uppvärmningen tar mer tid. För hårdkörning är en kyl på sin plats men det är ingen nyhet. Ska bli kul å acca, bromsa och svänga när utomhustemperaturen stigit en bit och se om oljan håller sig på plats.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Göran Malmberg skrev:
... se om oljan håller sig på plats.

Loggar du oljetryck eller har du något annat mer fiffilurigt vis att hålla koll på var du har oljan?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

2fast4u skrev:
Göran Malmberg skrev:
... se om oljan håller sig på plats.

Loggar du oljetryck eller har du något annat mer fiffilurigt vis att hålla koll på var du har oljan?

Jag loggar oljetrycket via Nira:n, då kan jag jämföra mot varvtal mm. Jag kan inte direkt se var oljan är i tråget men indirekt på så vis att om oljan kommer för mycket i kontakt med veven så blir det luft invispat och oljetryckt blir mer oroligt. Det är även så att oljetrycket ligger högre vid varm olja nu än tidigare vilket tyder på mindre luft i oljan. Givetvis ser man om oljan försvinner från pickuppen, då kollapsar ju trycket totalt. Det är inte så vanligt ens med orginalmotorer men i mitt fall så sker det lättare då tråget är så pass grunt och har stor bottenyta. Därför är konstruktionen mycket viktig i ett sådant tråg. I och med att detta tråget är ganska brett, i färdriktningen, så har jag ett bättre utkast åt sidan vilket möjliggjort en mer öppen återrinning vilket märks vid kall olja.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

snyggt och genomtänkt som vanligt
kommer ihåg när man var litet barn och läste Bilsport på 80-talet.. du var med i varje nummer nästan
var lika imponerad då som nu thumbs up

Åre/Östersund
Här sen Jun 2007

kanske lite off eller mycke... har tänkt på oljetrågen på alla nya busbilar typ focus rs, golf r, renulter mm hur ser oljetråg mm ut på dom org? tål dom bankörning igentligen med långa kurvor utan att suga luft???

Oljetråg
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (10381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande