Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 10996 besök totalt |
Koenigsegg Agera R loggar 401.6km/h på Döttinger Höhe!!
Koenigsegg Agera R loggar 401.6km/h på Döttinger Höhe!! Låter nästan för bra för att vara sant.... ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re:
Syns ju iofs att Bård tar det skitlungt med Ageran, men tufft iaf det håller jag med om. |
||||
hmmm
logg finns och den gör strax över 400 med den lådan som sitter i den bilen och han kör på varvstoppet i 7:an.. En tokig norrman är han allt:-) Han kommer lägga ut den för att slippa allt negativt snack.... Folk borde vara stolta att den finns en svensk supersport bil.. Läste tråden om det på fjortis stället zatzy och där är nästan bara negetivt skitsnack.. |
||||
Då hoppas vi på ett test från en oberoende källa med en uppmätt hastighet på över 400km/h inom en snar framtid.
Döttinger höhe rakan var ett otippat ställe att för första gången spräcka 400km/h-gränsen.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Re:
+1 ![]() |
||||
_________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Jag sällar mig till dem som starkt tvivlar på denna hastighetsuppgift; upp med en seriös logg, inte i från bilen i sig då den kan ha många felaktigheter, utan en riktig logg där man kan se allt så skall jag vara den första att gratulera; utan logg så har det aldrig hänt förutom i fantasin.....
![]() _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||
Själv påpekar Eker at detta inte var nånn offisiell test til den lokala tidningen, så jag tror inte man ska hoppas för mycket på nånn logg annat änn bilens hastighets mätare. (Men hur den funkar vet jag inte... Kan vara tex GPS för alt hva jag vet...?)
http://www.f-b.no/nyheter/kjorte-i-o Hur som helst tycker jag det är imponerande snabt ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Logg eller inte, oberoende hur många km i timmen det var så räcker ovanstående för mig, dvs det gick jääääävligt fort i alla fall ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (jo, jag fattar det speciella i att spräcka 400. Men jag är inte så kinkig. Inte just idag iaf :-D ) _________________ ![]() |
||||
För den som inte hänger med i siffernörderiet, vad loggar andra extremer (tex Zonda R eller nåt) där? Är det 280 eller 320 (spelar ju viss roll hur överdjävligt snabbare 400 är)?
Nu kan det ju vara lite low-drag setup som inte orkar under 8min på varvet, men, men, en nuffra är en nuffra, även om den är mätt på spinnande bakhjul. |
||||
Enzo, MC12, Zonda F, CCX & CGT on the Nordschliefe
-------------------------------------------------------------------------------- Super car test on the Nurburgring Nordschleife. Journalists borrowed 5 stock exotics from their owners and ran them 'round the Nurburgring to see which was the fastest. Each car was set to factory specifications (at least 2 have adjustable suspension systems from the factory) and given the same amount of fuel (for weight purposes). It's a flash site so you can't link directly but the video is very good quality. SUPERCARMOVIES.com They're releasing the videos over the course of a few weeks but so far they've posted the Koenigsegg CCX, the Pagani Zonda F, the Ferrari Enzo and the Maserati MC12. Evo magazine (UK) ran an article on this a month or two ago so I already have the numbers. Final Times: 1. Maserati MC12 7:24.29 2. Pagani Zonda F 7:24.65 3. Ferrari Enzo 7:25.21 4. Porsche Carrera GT 7:28.71 5. Koenigsegg CCX 7:33.55 Dottinger-Hohe Trap Speeds: (Dottinger-Hohe is the main straight) 1. Koenigsegg CCX 190.0 MPH 2. Ferrari Enzo 189.2 MPH 3. Maserati MC12 185.5 MPH 4. Porsche Carrera GT 183.5 MPH 5. Pagani Zonda F 181.6 MPH Test driver Marc Basseng tried to better his 7:33 lap in the Koenigsegg but it started to rain. The Nordschleife is so long though (13+ miles) that half the track can be soaked and the other half can be completely dry, so he decided to keep pushing thinking he could outrun the weather, he came over a blind crest, hit a puddle, spun the car and put the CCX into the wall. They conveniently left that out of the video. Also the Zonda F was the 2nd fastest of the group but when the techs went over the car they realized the fuel lines were partially blocked with debris. They think it could've gone faster than the Maserati MC12. And speaking of the MC12, it should be noted that the MC12 shares it's motor and chassis with the Ferrari Enzo, but the MC12 was faster than the Enzo despite being heavier, having steel brakes instead of the Enzo's carbon ceramic ones and having less power. The Enzo's electronic damper system apparently crapped out less than half way through his laps every time he took it out onto the track and he basically drove the car on springs as the dampers refused to work. The car was taken to a Ferrari dealership afterwards for a diagnostic and they couldn't find anything wrong. They techs think the system was taking such a beating it just went into limp home mode halfway around the track. http://www.gtr.co.uk/forum/108704-en Dvs 305Km/h för CCX'n visserligen har Ageran 400hp till men jag tvivlar ändå starkt. Jämför gärna accelerationen på Veyron Supersport mellan 300-400Km/h det tar ändå sin lilla tid. Jag tror helt enkelt inte att rakan räcker till. |
||||
Re:
Och man kan väl misstänka att Marc Basseng har liiite bättre utgångsfart på rakan än vad Bård Eker har? _________________ -- |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 10996 besök totalt |