Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dunlop Sport Maxx Race
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23983 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dunlop Sport Maxx Race

Dunlop Sport Maxx Race

Däcket kommer som tillval på M3, 991 GT3 när den kommer osv.

http://www.cisionwire.se/goodyear-dunlop-nordic/r/dunlop-lanserar-ett- . . . .

http://mb.cision.com/Main/242/9243262/1120.pdf


_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Hoppas det är ett riktigt r-däck? För super sport race som marknadsfördes som ett light r-däck var bara ett vanligt gatdäck.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja reklamtexten gav inga entydiga klara svar tyvärr....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Re:

BTG skrev:
Hoppas det är ett riktigt r-däck? För super sport race som marknadsfördes som ett light r-däck var bara ett vanligt gatdäck.


Säkert jämnförbart med MPSC(huvud konkurent), har för mig att det bara har 5mm nytt.

Och Supersport Race var knappast ett vanligt gatdäck(enligt mig med flera), bra grepp och nästan outslitliga på 4wd och rätttryck thumbs up
Många saknade detta däcket när det försvann, det funkade bra på vanlig väg till och från banan också utan oväsen och även i lätt regn. Så R-däck light var det minst.

Så detta är efterlängtat för dom som bara vill ha en uppsättning hjul(som alt till MPSC). Frågan är ju hur svindyra dom blir .

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dunlop SuperSport Race hade verkligen en väldigt speciell stomme. Det var ingen gatstomme men den funkade inte som rdäcksstommar gör heller. Massivt "rombflex" utan att stommen kollapsade brukade jag beskriva det som

Ska bli spännande och se vad det här nya blir. Den lär ju vara positionerad som "mindre racig" än Direzza, frågan är var på skalan den kommer hamna. Nyfiken!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Re:

Narin skrev:
BTG skrev:
Hoppas det är ett riktigt r-däck? För super sport race som marknadsfördes som ett light r-däck var bara ett vanligt gatdäck.

Så R-däck light var det minst.


Allt är relativt. Jag eldade upp ett set på en dag på Mantorp. Men vi kanske kör olika hårt?

Däcket marknadsfördes till Dunlops försvar inte heller som ett riktigt rdäck utan ett 'light' tänkt att funka till och från banan samt några (få?) varv även på banan. (jag har kvar broschyren)
Dunlops riktiga r-däck heter som bekant direzza.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

[OT. Sorry]

BTG skrev:
...
Allt är relativt. Jag eldade upp ett set på en dag på Mantorp. Men vi kanske kör olika hårt?

+1 på att de inte var ett fullt-ut-rdäck. Lite långsammare än alla andra rdäck och en "lattjo" stomme.

Men jag kom alltid långt på mina SSR. Och de fick slita för brödfödan...

[/OT]


Värsta rombflexet:

(däcken var skitsnyggt jämnt och försiktigt slitna efter denna dag med fullt med folk i bilen (typ 1875 kg totalt!))


_________________
Magnus Thomé
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Hej vänner

Sport Maxx Race är definitivt en konkurrent till MPSC.

Vad gäller bilarna från Stuttgart så var det dem som i detta fall bad oss ta fram däcket.
Kikar man på mönstret så finns det en Japan...GTR...vars mönster är väldigt likt

Det är mycket race compound i detta däck om man jämför med andra Dunlopdäck.
Ja bortsett slicksen då

Listpriser finns på Goodyears hemsida om man letar lite

Däcket kommer att finnas som tillval från fabrik på vissa bilmodeller ja

Mer info finns och jag svarar gärna på frågor via pm efter bästa förmåga.
Man vill ju inte vara säljare här på forumet

Kuriosa är att GY Eagle F1 Asymmetric 2 originalmonteras på nya 991.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Kikar man på slitbanan så borgar det väldigt homogena mönstret på utsidan för grym sidostabilitet!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Kanon med direktinfo Anders! thumbs up
Var kommer dessa placera sig prestandamässigt i förhållande till Direzzorna?
Eller skall tom Direzzorna upphöra till förmån för det här?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Re:

BTG skrev:
Kanon med direktinfo Anders! thumbs up
Var kommer dessa placera sig prestandamässigt i förhållande till Direzzorna?
Eller skall tom Direzzorna upphöra till förmån för det här?


Direzza är en helt annan grej. Som finns kvar.
Jag har inte sett någon direkt prestandajämförelse mellan däcken men Sport Maxx Race har ett mycket vidare arbetsområde. Därmed inte sagt att det skulle vara sämre på något vis.

Jag kan maila lite info till dig.
Det bör vara ett gott val för nordslingan

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

farbeyonddriven/Hobbe skrev:
BTG skrev:
Kanon med direktinfo Anders! thumbs up
Var kommer dessa placera sig prestandamässigt i förhållande till Direzzorna?
Eller skall tom Direzzorna upphöra till förmån för det här?


Direzza är en helt annan grej. Som finns kvar.
Jag har inte sett någon direkt prestandajämförelse mellan däcken men Sport Maxx Race har ett mycket vidare arbetsområde. Därmed inte sagt att det skulle vara sämre på något vis.

Jag kan maila lite info till dig.
Det bör vara ett gott val för nordslingan


OT mode On,

Då vi har möjlighet till förstahandsinfo har jag en fråga.
Finns det någon sanning i snacket om att Direzza endast skall få säljas av en ÅF i Svergie?
Om det är så, varför går man till väga på detta sättet? Vad är vinningen för Dunlop?

OT mode OFF



//U

_________________
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Re:

UR_TT skrev:

OT mode On,

Då vi har möjlighet till förstahandsinfo har jag en fråga.
Finns det någon sanning i snacket om att Direzza endast skall få säljas av en ÅF i Svergie?
Om det är så, varför går man till väga på detta sättet? Vad är vinningen för Dunlop?

OT mode OFF



//U


Det där är inte alldeles korrekt och en ganska komplex historia.
Jag skickar ett PM Ulrich

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 262



TW

Hej Finns det något angivet TW för Dunlops nya däck med tanke på olika långlopps seriers däck reglemente

Sport maxx Rt
Sport maxx race

MVh Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Jag är också intresserad av mer info

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Re:

BTG skrev:
Narin skrev:
BTG skrev:
Hoppas det är ett riktigt r-däck? För super sport race som marknadsfördes som ett light r-däck var bara ett vanligt gatdäck.

Så R-däck light var det minst.


Allt är relativt. Jag eldade upp ett set på en dag på Mantorp. Men vi kanske kör olika hårt?

Däcket marknadsfördes till Dunlops försvar inte heller som ett riktigt rdäck utan ett 'light' tänkt att funka till och från banan samt några (få?) varv även på banan. (jag har kvar broschyren)
Dunlops riktiga r-däck heter som bekant direzza.


Jo det är sant, att "elda" upp en omgång däck på en 2hjulsdriven bil är nog inte så svårt om man vill, men det vill man inte, på en 4wd blir värmeutvecklingen och slitageet ett annat där av livslängden likaså.

Att vi kör olika hårt är jag helt på det klara med, därför blir jag förvånad att du lyckas slita upp en omgång på en dag med ditt lite mjuka körsätt

Jo tack, har körd det gamla Direzza mönstret för några år sedan, och äntligen ska jag göra det igen, fast på Golfen thumbs up

Vad ska du sjäv köra med på Ringen i år?

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Re:

BTG skrev:

Var kommer dessa placera sig prestandamässigt i förhållande till Direzzorna?


Som ett vanligt gatdäck

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Ja, min körstil får nog helt riktigt karaktäriseras som mjuk. Det var bla det som gjorde mig förvånad att de 'gick åt'. Än mer förvånad blir jag över att de hållit så bra på ditt ur-monster?

På ringen i sommar blir det ett test mellan kumho och yokkisar. De förstnämnda är 235or och de sistnämnda är 225or så det blir inte helt konsekvent. Men det finns fler inkonsekvensfaktorer som ålder m.m.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Lord Arenander
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 72



Sport Maxx Race...

Hej alla,

Jag ska försöka svara på alla frågorna som har dykt upp i den här tråden, och komplettera det som Anders Holm redan har skrivit.

1. Dunlop Super Sport Race var ett riktigt R-däck, men kraftigt gatanpassat. Det var inte tänkt som ett tävlingsdäck som går att gatgodkänna utan som ett extremt däck för gatbilar som kör både på bana och gata. Däcket lades ner pga låg efterfrågan (mest pga klantig lansering och hantering internt) precis när det började bli känt och efterfrågat. Det var en riktigt bra kompromiss tycker jag.

2. Dunlop Direzza 03G
Anledning som det ser ut som det gör är en ganska lång historia. Detta däck utvecklas och tillverkas i Japan av SRI (som äger Goodyear/Dunlop i Asia/Pacific). Med andra ord är det samma företag men ändå inte om ni förstår vad jag menar. Vi har i omgångar försökt att jobba med Direzza på den Nordiska marknaden men det är extremt svårt att få till det bla pga:
- Det är 3 månaders ledtid från beställning till leverans, och man vet aldrig om det man har beställt finns i lasten.
- Vi har ett ganska högt minimiantal per dimension för att vi ska få något, vilket gör att vi inte kan beställa många av dimensionerna då vi helt enkelt inte skulle klara av att sälja alla däcken.
- Det interna priset är hööögt, jag tror att många av er inte skulle tro på mig om jag berättade hur högt. Detta gör att prissättningen blir väldigt knepig eftersom framförallt våra ÅF ska kunna känna lite pengar på att sälja däcken. I vissa fall har vårat interna inpris varit högre än vissa konkurrenters utpris. Vi har i de flesta fallen gått med förlust per sålt däck och detta var tänkt mest som en imagebyggare för varumärket Dunlop.

Angående att det är begränsat till vissa återförsäljare är pga att vår organisation i Europa krävde det, då vi skulle hålla en särskilld utbildning för dessa på det här däcket. Anledningen är att det är lite speciellt att jobba med R-däck och att man måste i större mån informera konsumenten om egenskaperna på ett sådant här däck (bla. begränsat våtgrepp och livslängd).

Vi har en del Direzza 03G på lager men sen kommer vi INTE att fortsätta sälja däcket som det ser ut i dagsläget. Detta är väldigt tråkigt då det är ett av de absolut bästa R-däcken på marknaden, men det måste även vara försvarbart rent affärsmässigt. Jag är nog anledningen till att dom har funnits öht då jag brinner för det här personligen.

3. Dunlop Sport Maxx Race
Nya Sport Maxx Race är ett gatdäck med "bankapacitet". Till en början är detta däcket främst avsett för extrema orginalmonteringar (Porsche GT Modeller, Audi RS, Mercedes AMB BS osv.) men det kommer även finnas i några rena eftermarknadsdimensioner, dock bara i 19-20". Tanken är dock att linjen skall expandera så småningom.
Direkta konkurrenter till detta däck är framförallt Michelin Pilot Sport Cup+ och Pirelli PZero Trofeo. Från våra prestanda benchmarks (gjorda bla med 997 GT3) så ser det ljust ut för Dunlop-däcket...

Utgångspunkten för detta däck är som nämnts OE däcket på Nissan GT-R - Sport Maxx GT 600 DSST, men Sport Maxx Race har annan gummiblandning, stomme och något annorlunda mönster så de går ej att jämföra rakt av. Vissa biltillverkare intresserade sig för Sport Maxx GT 600 efter "vissa bravader" av Nissan GT-R på Nürburgring Nordschleife. Framförallt så önskade de sig bättre våtgrepp utan att göra avkall på prestandan på torrt.

Tanken med detta däck är att de som kör extrema bilar och som då och då kör på bana skall kunna använda samma däck.

Gummiblandningen har som sagt en stor share av racepolymer från vår motorsportavdelning, mycket mer än vad vi har använt oss av förut i ett gatdäck. Treadwear är 80.

Förra veckan var jag nere på Nürburgring Nordschleife + GP (under Gran Turismo Nürburgring) och där hade jag monterat dessa däck på två bilar, en 997 Carrera 2s samt en Gallardo TT. Båda förarna var mycket imponerade av däcken och efter två dagar (en på NS och en på GP) såg däcken mer eller mindre som nya ut. Inget slitage på sidväggen osv vilket indikerar en stark stomme.
Arbetstemperatur på dessa däck skulle jag säga är mellan 65-80 grader. En fingervisning om varmtryck skulle jag säga är att använda bilens angivna kalltryck som varmtryck (på bana). Det kan säkert fungera att sänka ännu mer men vi fick en bra tempspridning och ett jämnt slitage med detta.
De varven jag åkte med så måste jag säga att jag är klart imponerad över däcken. Loggade 1,4G utan problem med däck som inte hade nått full arbetstemp och med mycket kvar att ge.
Det kändes även väldigt förlåtande av det lilla jag hann uppfatta.

För de som är hardcore banrävar och som bara kör r-däck så kanske detta lite för gatmässigt men många kommer nog bli förvånade och positivt överraskade över hur bra grepp detta däck har, samtidigt som det är mycket bättre på vått, har lägre ljudnivå osv jämfört med ett r-däck.

4. Treadwear
- Dunlop Sport Maxx RT = Treadwear 240. Detta är ett "vanligt" uhp gatdäck.
- Dunlop Sport Maxx Race = Treadwear 80. Tydligt att se att detta däck har lite mer banambitioner.
Observera att man Treadwear nummer bara är en trubbig indikation på hur mjukt/greppigt ett däck är. Två däck med samma TW Rating kan skilja rejält åt när det gäller grepp, så man ska inte stirra sig blind på detta.


Hoppas jag har gett er lite svar på era frågor, men fråga gärna vidare i tråden så försöker jag svara direkt här i mån av tid!

Mvh
Magnus Lord Arenander
Product Information & Training Specialist
Goodyear Dunlop Tires Nordic

_________________
Magnus Lord Arenander
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Svar på tal!

thumbs up

Synd på Direzzorna, är det absolut bästa r-däck undertecknad har kört på.

_________________
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Tack Magnus för att du tog dig tid!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Däck för banåka
Dunlop Sport Maxx Race
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande