Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Treadwear? Lågt, högt eller mitt i mellan?
4546 besök totalt
bladet
Oskarshamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
Treadwear? Lågt, högt eller mitt i mellan?

Hej! Tänkte ta hjälp av er med banåka erfarenheter. Sitter och ska handla nya däck.
Tanken är ett gatdäck, ev ett närmare mot r-däck. Ska funka bra på bana då jag hade tänkt att åka lite i sommar.
suttit och läst om treadwear och det verkar ju vara ett riktmärke om hur ett däck slits?
lägre = mjukare = bättre grepp = slits snabbare? Har jag förstått det rätt?

fast det verkar inte stämma alltid då man kan läsa recensioner om olika däck där ett med högre tw kan prestera bättre än ett med lägre?

Om nån har lust att reda ut lite i denna djungel vore det riktigt snällt!

Jag har kollat allt från budget däck (mest för att se om man kan åka billiga däck som presterar bra)
till mellan och dyrare segment.

/Mattias

_________________
Mattias Lindblad
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Högre treadwear tw håller längre på vanlig väg. Däremot åker man bana är andra saker som styr sliteget som typ av gummiblandning, stomme osv. Ett R däck har 40-60 i tw och håller längre på bana men kanske bara 1000mil väg. Ett däck vi åkt bana med är Kumo Ku31 som nog funkar hyggligt på vanlig väg med. När det var varmt ute funkade Nokian V bra. Beror på vilken bil du har. Båda har tw runt 300 och är gatdäc. Ett R däck är livsfarligt på blöt och kall väg och är bulrigt stötigt och inget att rekomendera.
Citera
bladet
Oskarshamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
tack för svar, jag har åkt Toyo T1R fram 280 i tw samt Falken 452 bak, 300 tw. Bilen är en supra mkiv. Dessa funkade bra tyckte jag men är dags för ny upsättning och är lite velig.
Tänkte om man kunde hitta några gatdäck neråt 150 -200 i tw och bättra på greppet ytterligare?

_________________
Mattias Lindblad
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Yokohama AD08

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Avon ACB10= TW 20...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Re:

Kimmen skrev:
Avon ACB10= TW 20...


CR500 också, funkade grymt bra på min lätta och relativt motorsvaga sjua. Perfekt för konbana tex.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

bladet skrev:
...Tänkte om man kunde hitta några gatdäck neråt 150 -200 i tw och bättra på greppet ytterligare?


Hos Tire Rack kan man sortera efter Tread Wear (klicka i UTQG).


/en som kör med Yokohama AD08 och Bridgestone RE070 på bruksholken

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
bladet
Oskarshamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
tackar! ska kolla den sidan!

_________________
Mattias Lindblad
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 230



Vet ett företag som kör många C30 på Gelleråsen använder Pirelli P7.

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Federal 599 rs-r kanske kan vara något för dig om jag inte drömt tror jag dom har ca 120 TW och fungerar ganska bra

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
bladet
Oskarshamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 45


Trådstartare
Funderar på om man kanske ska köra den nya TA serien. Då i club klassen där min bil klassar in.
Där får inte däckens Tw underskrida 180.
Federal däcken verkade vettiga. Har läst lite om dom och många som verkar nöjda. Blir ju tyvärr lite lågt tw.

Man blir ju nästan tokig av allt läsande om däck..
Sen verkar det där med TW lite som ett väldigt diffust mätsystem då det är tillverkaren själv som uppger det och alla mäter kanske inte på samma sätt. Fast jag vet ju dock inte hur dom kommer fram till sina värden.

Tänkte att ett däck med 300 av ett bra märke kanske är bättre än ett budget som uppger att dom har tex 240

_________________
Mattias Lindblad
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



SÅ kan det absolut vara. Är så mycket annat som spelar in.
Hur stommen är uppbyggd, mönstrep på däcket osv osv

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Erajk skrev:
SÅ kan det absolut vara. Är så mycket annat som spelar in.
Hur stommen är uppbyggd, mönstrep på däcket osv osv

+1 på den! TW är väl mer än fingervisning än nåt annat liksom IMHO.



Aris skrev:
Vet ett företag som kör många C30 på Gelleråsen använder Pirelli P7.

Där är man väl inte ute efter maximalt grepp precis... har kört de där

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Re:

Magnus Thomé skrev:
Erajk skrev:
SÅ kan det absolut vara. Är så mycket annat som spelar in.
Hur stommen är uppbyggd, mönstrep på däcket osv osv

+1 på den! TW är väl mer än fingervisning än nåt annat liksom IMHO.



Aris skrev:
Vet ett företag som kör många C30 på Gelleråsen använder Pirelli P7.

Där är man väl inte ute efter maximalt grepp precis... har kört de där


Hehe! Där har du rätt.. Har pratat med honom när vi var där och ställde ut en gång och han ville kanske ha hjälp utav oss som leverantör.
Det var antal varv / däck som räknades där. Greppet var det inte mycket tal om

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Däck för banåka
Treadwear? Lågt, högt eller mitt i mellan?
4546 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande