Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (120374 totalt) |
har sett projekttråden många ggr men aldrig tittat in tidigare av nån anledning,
riktigt fränt bygge (även om jag med handen på hjärtat tidigare aldrig riktigt förstått mej på dessa bilar) MEN när jag såg driftingfilmen från gatebil så har jag nu ändrat uppfattning HELT ![]() kanske vore nått för mej som nästa projekt ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Haha! vad kul att du tycker så! Jag förstår att bilmodellen väcker blandade känslor.. dom kan väl vara fulcoolsnyggtöntiga..!?
Du verkar ju ha en massa projekt på G så det skulle vara kul att se en 7a i din tappning.. ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
En storuppdatering som vanligt efter stressig "införsommaren" ombyggnation.
Väldigt mycket har hänt i mitt liv så 7an fick vänta lite innan vi kunde "slänga" ihop den. Jag har hunnit plugga färdigt i Luleå, flytta till Södertälje samt skaffa jobb och garage ![]() Hursomhelst, till sommaren har vi bland annat lackerat om stora delar av bilen, noskonen tappade vi under en provkörning förra året så den krävde mycket fix. Nya bakskärmar har vi också tillverkat. bromsoken fram har vi smalnat av så de passa skivorna bättre samt lackerat fram och bak röda.. blingblig ![]() Vi har fått hjälp att bygga nya vingar i Kolfiber, jag provade samma Javabaserade nät program och konstaterade att Mikael Fredrikssons NACA profil 11423 borde vara bäst! snodde den av honom iaf. BILDER: Byggt färdigt kränghämmaren fram ![]() Ombyggda/lackerad OK ![]() Vingar med "rätt" profil ![]() Lackering ![]() Klarlackade vingar med endplates ![]() Färdig! ![]() ![]() ![]() "nya" STCC slicks blev det också! ![]() När bilen blev färdig så har vi haft lite fotning/filmning, mer om det kommer senare! ![]() ![]() Nu är vi på väg till Gotland Ring! Ska bli såå kul! ![]() ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Cool bil!
![]() Om du blir sugen på att rejsa med den så kanske den platsar i Modsport efter lite justeringar. Kan hända att den väger lite för lite beroende på vad du har för motorvolym (har inte läst hela din tråd, men ska ![]() Kolla gärna in www.modsport.se och hör av dig om du blir intresserad och har frågor... ![]() MVH Fredrik |
||
Re:
Tack Fredrik! Skulle vara kul att köra racing på riktigt men ekonomi och tid har inte funnits! Nu har man jobb på riktigt så i framtiden kanske det är möjligt, men jag tror det blir på lägre nivå isåfall.... ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Väldigt sen racerapport från Gotland ring 24 juli
Vi hann med åtta vändor varav fyra med lugnt tempo på grund av problem med kylningen. Det är sprickor i toppen mellan insug och avgasventil vilket medför att cyltryck åker ut i kylvattnet vid högre belastning och kylvattnet skjuts ut.. Vi hade väldigt kul iallafall och med oss följde Emil, en filmare och Maria en fotograf. Tanken var att vi skulle filma/fota lite mer myspyskörning än racekörning så fokus försvann lite från bankörningen.. Några bilder kan ni se här och filmen kommer lite senare i höst. Bästa varvtid blev iallafal ca 1.31.02 klockat ur en GoProfilm, här är den.. http://www.youtube.com/watch?v=JWGuk Jag körde på begagnade STCC slicks och jag säger shit vilket fäste! Jag hade byggt ny krängningshämmare fram och i kombination med framvingen så kändes det bra. Försökte också laborera lite med framvingen och eftersom bilen är/alltid har varit understyrd så provade jag att ställa på mer attackvinkel för att få mer downforce och därigenom mer fäste. Ett problem som då eller kanske hände tidigare egentligen var att pinnen till krängnigshämmaren gick av. Styrningen var också en grej jag vill fixa innan nästa vända ut, parallellstyrningen för driftingen i fjol orsakade nog en både "dålig" och mycket tung styrning, jag fick verkligen ta i.. ![]() Jag vågade inte riktigt ligga på maxgräns då jag skjutsade så det blev inga oförutsedda sladdar och inga låsta hjul under inbromsning. Annars hade jag nog en av de roligaste bilkörardagarna på väldigt länge! Saker att förbättra till nästa körning - Ändra hjulvinklar fram (minska camber, justera toe) - Justera tillbaka till bättre ackerman - Justera cornerweight - Laga krängningshämmaren - laborera med dämparna Bilder: I depån! ![]() Full fart! ![]() Under filmning fotning ![]() Jag och bror Tobias ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Fixandet inför helgens körning på Mantorp är i full gång!
Vi har fått äran att delta i Min Stora Racedag på söndag och på lördagen blir det vanlig bankörning i högt tempo som gäller. förhoppningsvis... ![]() Detta står på agendan: 4-p bälten (fästen tillverkade, montera bara) Nya dioder till baklampor (pappa sitter och löder nu!) Hjulinställning (camber, ackerman, toe med rattcentrering) Montera ny krängningshämmaren fram Kolla olja, vatten och putsa lite.. ![]() Lasta på trailer. Avfärd klockan 16:00 från Södertälje på fredag! Är det någon fler som ska dit?? Vi har en Facbookgrupp för den som är intresserad, klicka join så lägger vi till! Sök på: "HAHLIN7 race car" Skillnaden är att vi lägger upp lite mindre bil och rejsinriktade bilder men som kanske intresserar ändå... _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Tackar för åkturen, det var ju en annorlunda upplevelse
![]() Nu vill vi se en ny spis med massa gott mos! _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Re:
Vassego!! ![]() Det var kul att du och tjejen tittade förbi! Det hade också varit lite roligare om man kunnat bränna av lite fler varv på raken så man kunnat få någon kontinuitet på spårval och rattning.. men det var sjukt kul iallafall! Nja, vi kan väl säga att motorn gjort sitt!? ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Re:
Det har varit små sprickor mellan avgas och insugsventiler ända sedan 2004 när toppen byggdes ihop första gången, men nu har de förstorats antar jag och cylindertryck förmedlas ut i vattensystemet.. Alltså på höga belastningar så blåser vi ut vattnet och den kokar!! ![]() Egentligen har jag inte så stor erfarenhet av motorbyggen utan bara småpillat tidigare, men i höst tänkte jag ge mig på att bygga en ny! Jag började jobba på AVL/Södertälje i våras och eftersom vi mestadels jobbar med utveckling av förbränningsmotorer så tänkte jag eventuellt använda mig av några roliga hjälpmedel som GT-Power för beräkning av kamaxel och turbomatchning. Flödesbänk för cylinderhuvudsportning "puh långt ord"... ![]() Om det finns intresse så kanske man skulle skriva några rader här om det!?!? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Trist med sprickor och grejer - men inget håller ju för evigt, speciellt inte när man plockar ut effekt nog för en hel hög bilar.
![]() Absolut - förbränningsmotorteknik är väl alltid av intresse på ett sådant här forum...!? ![]() ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Re:
Kul att du/ni tycker så! ![]() Det är rätt galet vad dessa motorer tål! sprickorna har varit där sedan 2004! Har säkert kokat motorn 25 gånger!! har mosat på med två bar laddtryck och 8000rpm i fem års tid och ändå startar den och går fortfarande.. Behöver jag säga att den har 136hk sugmotorns gjutna kolvar och allt original i bottendelen utom H-profilstakar.. Men som sagt toppen behöver bytas och blocket behåller vi i reserv.. Nog med skrytet.. Jag ska upp med lite info om motorbygget när det kommer igång.. ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Jag grejar med den nya toppen till 7an, som vanligt så går det alldeles för sakta och jag har skalat bort en hel del moment i motorbyggnationen. Mer ingående om detta i senare inlägg så jag lägger bara upp en skäggig bild på mig när jag slipar!
![]() ![]() Tänkte visa några gamla videoklipp! Det första är från 2009 när vi provade lite långnabb på isen. detta var innan GoProtiden så det är lite skakigt men vi tackar Mats från Umeå som filmade och klippte ihop! ![]() http://youtu.be/JQJLVFeX1n0 Sen en lite nyare film från Mantorp park i september då vi deltog i "min stora racedag" http://youtu.be/v0TZW_LqqHw _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Jag tänkte tipsa om min kompis Niklas Andersson som skrev ett examensarbete för några år sedan!
Den handlar om konstruktion av hjulspindlar och allmänt om hjulupphängningar med dubbla a-armar. Stor del av teorin kommer från Göran Malmberg! ![]() http://pure.ltu.se/portal/files/3273 _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
|
||
Re:
Haha! Jag hade faktiskt gula 80tals goggles på mig men kunde inte ta en bild med dom på!? ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Nu har vi äntligen byggt en ny hemsida så att bilens historia, bilder, filmer och fakta finns på ett ställe.
Vi valde att endast presentera den på engelska så att alla kan läsa, eftersom vi har märkt, bland annat på Facebook, att det finns intresse i utlandet. ![]() http://www.hahlin7.se Fotografen heter Maria Uhr om någon behöver en grym fotograf. :thumbright: http://www.mariauhr.com _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
För den intresserade har vi även lagt ut två nya filmer.
Vår Promovideo som vi filmade på Gotland i somras, 28 timmar effektiv filmning! :thumbright: http://youtu.be/pHjVqkPN3Dc Och vår "världsrekordrepa" med 9.30s på kvartsmilen! (OBS ej för strikt banåkare!! ![]() http://youtu.be/vkemRiZw0FA _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (120374 totalt) |