Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Beräkna HK med acceleration?
6 besök senaste veckan (7594 totalt)
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Beräkna HK med acceleration?

Skulle va kul o se om ngn kan räkna hur mkt effekt det krävs för att kapa 1,5sek på intervallen 100-200km/h med en bil som väger 1855kg!?

org effekt är: 507 hk 520 nm/ 378 kW

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Vad har du för tid nu på det intervallet?

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Beräkna HK med acceleration?

JAWS Motorsport skrev:
Skulle va kul o se om ngn kan räkna hur mkt effekt det krävs för att kapa 1,5sek på intervallen 100-200km/h med en bil som väger 1855kg!?

org effekt är: 507 hk 520 nm/ 378 kW

Kolla denna sida.
http://www.ajdesigner.com/constantacceleration/cavelocitya.php
mvh
Göraan

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Räknade lite på kul för att illustrera varför jag frågade om din nuvarande tid..

om du ska ner från 20s till 18,5s så behöver du öka snitteffekten över hela accelerationen med 8,7kW.
Motsvarande siffra för att komma från 5s till 3,5s är 184kW.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Re:

Pugho skrev:
Vad har du för tid nu på det intervallet?


Alltså vi har kört 8,2 med "trimmet" och sedan lite olika tider helt standard, men räkna 1 sekund i skillnad då.

går det få ngn peak siffra uppskattad?

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Nu räknar jag inte alls med luft-, rullmotstånd och liknande, utan bara det som går åt för att accelerera. Då går det åt en snitteffekt på ca 262kW för att accelerera bilen från 100 till 200km/h. För 7,2s är siffran 298kW. Alltså måste hela effektkurvan under accelerationen flyttas upp i snitt ca 36kW.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm blir lite lurigt pga att effektåtgånen för
1: Luftmotsåndet är kubiken på hastigheten
2: Accelleratien kvadrat på hastigheten
3: Rollmotspndet är linjärt på hastigheten.
4: Effekten motorn lämnar inte linjär

Vilt överslag med åvanstånde med div antagene på rullmotstånd, frontaria, cw-tal mm + linjär effekt ger ca ca ca +70kW för att kapa 1,5s på 100->200 med 372kW effekt(507/1,36 eller 378kW))
och ca ca +45kW för 1s
om jag nu räkant rätt förståss

EDIT2:
Jag har gjort en räkne miss, glömt en 2a.(ändrat lite åvan)

EDIT:
Här är prinsipen jag använt(åvanstånde är förenkat), se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3143&highlight=hj%E4rnjumpa . . . .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Man kan ju ta tid på fartminskningen mellan två hastigheter så kan man separera ut luft o rullmotstånd.
Men å andra sidan så kan man höfta lite siffror, det gäller väl mest här att veta i vilken härad effekten ligger som åtgår.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Hmm blir lite lurigt pga att effektåtgånen för
1: Luftmotsåndet är kubiken på hastigheten
2: Accelleratien kvadrat på hastigheten
3: Rollmotspndet är linjärt på hastigheten.
4: Effekten motorn lämnar inte linjär

Vilt överslag med åvanstånde med div antagene på rullmotstånd, frontaria, cw-tal mm + linjär effekt ger ca ca ca +60kW för att kapa 1,5s på 100->200 med 372kW effekt(507/1,36 eller 378kW))
om jag nu räkant rätt förståss

EDIT:
Här är prinsipen jag använt(åvanstånde är förenkat), se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3143&highlight=hj%E4rnjumpa . . . .


Intressant , vi räknar med att öka peak effekten med runt ca 45kw i slutändan i en dyno...men kul o spåna lite vad fysikens lagar säger, klockan ljuger sällan och jag tycker det är bästa måttstocken klocka = performancebox

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Kunde inte lata bli att kasta mig in i leken...

Med lite uppskattade varden for luftmotstand (Cd = 0.33, A = 2.25 m2) och en generisk vaxellada och en till hyfsad effektkurva sa fick jag en inital tid pa runt 6.7 sekunder med din nuvarande setup.

Lagger vi till 1-2 vaxlingar, da bilen inte accelerar, om total 1.5 sekunder, landar vi pa 8.2 sekunder. Jag okade sedan effekten med 50 och 100 hastkrafter och beholl samma typ av effektkurva.

Resultat finns i bifogad graf, och beteendet ar hyftast linjart i detta omrade (doch ser vi att 0 hk ger en tid pa 14 sekunder, alltsa bor vi vara lite forsiktiga nar vi extrapolerar, bland annat av de anledningar fuling namner).

om jag dock valjer att extrapolera sa landar jag pa 640 hk for att na en tid som ar 1.5 sekunder snabbare an din nuvarande.



_________________
Henning Olsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Intressant , vi räknar med att öka peak effekten med runt ca 45kw i slutändan i en dyno...men kul o spåna lite vad fysikens lagar säger, klockan ljuger sällan och jag tycker det är bästa måttstocken klocka = performancebox


Japp det är intresnakt. Ännu mer intresnakt om man simulerar mer nogrant, med växlingar, masströkghetsmomnet mm
och veriferar med prover. Hälst då med bra mäturusing som typ performancebox, hälst bättre.
Har man nu en just simulingsmodell så slipper man prova en massa som olika utväxlingar mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33118&start=42&postdays . . . .

tyvärr går det inte att ladda ner excelfilen som jag länkar till.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Om du har en performance box går det ju att göra ett effekttest!
Provade på min och de va nästan exakt som i bänk

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Racetech
Beräkna HK med acceleration?
6 besök senaste veckan (7594 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande