Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 TILL SALU
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (36876 totalt)
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Kvar i Norge... fortfarande stillestånd! Längtar till garaget och vårkörning så jag tröstade mig med att boka besiktning dagarna före påsk! thumbs up

Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Då jag hade några dagar före påsk att pyssla med vagnen så planerade att fixa allt och sen besikta, men jag hade räknat fel en månad på hur det låg an med perioderna för bes så bilen va inte i period fören i Maj, så jag körde in den och fick en ny arbetsordrer på den och nu är allt fixat utom handbromswire (ligger ny i garaget) och styrväxeldamasken (univeral från biltema?)

Så det fixas vi nästa sverige besök som blir sista helgen i April samt hela valborgsveckan så det blir perfekt att besikta den 2 Maj! Nu är den iaf påställd och försäkrad så ja bruksade friskt med den under påsk... Riktigt Kul!

Utanför bilprovningen, strålande väder! Och dom godkände att dropstoppet var wire även om han nog hade sett att den var lite grövre.

Utan solskydd så var den låga vårsolen lite störande, men det löstes med en bit silvrig folie som stod i ett hörn i garaget. Lite lagom dåligt monterad för att framhäva racefinishen till max!

Och den blev vit invändigt thumbs up (glömde labeloff så dörrarna tar jag tag i senare)

Så ser kontoret ut nu! Ska jaga rätt på en lite roligare ratt och knopp står med på att göra listan.

Alla bilder är tagna med mobilen så dom är inte felfria med man ser ju nästan vad det ska föreställa! thumbs up

Renoveringssats till oken är beställt så dom ska ja fixa nu när jag har lite tid över i Norge samt att jag har beställt ny ventilkåpspackning, det läcker lite och sen vill jag lacka den i krympfärg och slipa fram bokstäverna som jag ser att vissa har gjort.
Men vart finns det krympfärg?

Det va allt för denna gång, men nu syns ljuset i tunnelen även om det är en liten bit kvar!

Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Trådstartare
I brist på kul uppdateringar som kan ja meddela att den är klar för besiktning sånär som på att ja måste justera kolvarna i bakoken så handbromsen tar som den ska... thumbs up

Sen ska det prov åkas...

Skrammlet som uppstod när den stod på tomgång var en skruv till bakre hardyn som var lös, så den måste bytas då det inte direkt ser kul ut där den skruven har suttit.

Byter handbromswire och kollar hardyn i solen utanför garaget!

Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005

Jag var och kollade under min 75:a idag. Tänkte justera handbromsen men det är en aningens trångt
Tog du bort avgasröret för att komma åt wiren?

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Freddan72 skrev:
Jag var och kollade under min 75:a idag. Tänkte justera handbromsen men det är en aningens trångt
Tog du bort avgasröret för att komma åt wiren?

Jag tyckte nog att det var som värst fram för transaxeln va ivägen... men ja bröt nårge ben i handen så gick det bra! nejdå, men ja plockade inte bort något men fick pyssla en stund.

Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jahapp! Utan att jag har hunnit testa den på bana mer än konbana på det lokala flygfältet så ska den nu säljas. Om några månader så ska ja flytta till det stora landet "Down under" en period och det känns inte som att det är någon ide att ha den kvar då.

Jag bytte handbromswire men fick aldrig till justeringen så det är det enda som är kvar att göra från förra gången ja besiktade, att fixa handbromsen. Men ja tror att höger bakok behöver bytas för det händer ingenting när man justerar det och det har börjat läcka där.

I övrigt tycker jag att det är en kul bil att prova på med, just nu är den avställd och obesiktad men fullt körbar. Går fint i motor och låda, inga glapp i framvagnen, bromsrören är frächa och det är "bara" skrap på tvåan ibland.

Det är bilstein chassie och 27 mm stavar fram (kan vara 30 också) samt hårdare fjädrar bak av okänd modell.
Det finns en annan baklucka om men inte gillar den diskreta vingen. Helt rensad invändigt som man ser tidigare i tråden.

Pris beroende på vad man vill ha med,

6900:- för bilen som den står med vinterdäck på orginalfälg

7900:- med V6/TS ok och skivor samt stålomspunna slangar fram (en kolv bör nog bytas och det medföljer renoveringsatser till oken)

9900:- med bromsarna och 16" fälgar med r-däck sam två gatdäck (det är 7 r-däck i dim 205/45-16 i varierande skick men finns måna kul stunder kvar i dem, samt två gatdäck om man vill ha det)

Laptop kan tas som dellikvid.

Är det för dyrt!? kom med bud! Jag ser ju helst at en rejsian köper den.

Maila, PMa eller ring 076-2929337

Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013

Vet inte om Du läser detta längre men kan meddela att jag numera äger bilen. Har byggt om med 5hålsnav. Kan oxå meddela att torosionsstavarna är orginal klädda med gummi. Det ska vi ha andra vad det lider. Det ska bli en av grabbarnas körkortsövningsbil, var tvunget å ha nåt med manuell låda för det. Å med en 75:a får man lära sig att växla på riktigt...

Tystberga
Här sen Mar 2004

Nu tar jag över den där. Någon som har en billig fungerande växellåda som fungerar och ingen har svetsat i, billigt är bra, lite skrap är ok. Helst inte en från en 3,0a med hög utväxling, häldre åt andra hållet.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 TILL SALU
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (36876 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande