Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda 3 MPS -07 | 1, 2, 3 >> 11329 besök totalt |
Hej allesammans. Tänkte lägga upp en tråd här om bilen. Det finns ju så få japsare här så det känns som vi måste blir fler
Har läst här ett tag men inte skrivit så mycket, det måste bli ändring på det också. Bilen köpte jag förra våren, då var det mest lite styling på och några småsaker monterade. Så här såg den ut då. Riktiga fälgar inhandlades, dock med lite för högt ET och nedslipade. Tog bort lite material för att få in fälgen. Fixade lite lack på fälgarna Och tillhörande däck På bilen, lite hög... Det åtgärdades med coilovers från KW, förändrade hela bilen, grymt sköna! Samt en ny krängningshämmare. Sen blev det ny intercooler Och downpipe Sen började det gå över styr nu i höstas Bytte original spridartätningar som inte är kända för att hålla så bra... http://jonatanfoto.se/3barmap/1.jpg http://jonatanfoto.se/3barmap/9.jpg Och så en 3 bars map-sensor http://jonatanfoto.se/3barmap/6.jpg Har kört med nya turbon ett par månader nu. Mappningen är inte helt klar men mest finlir som kvarstår. Laddar ca 1,5bar för tillfället men känner att kopplingen har börjat slira ibland... Så jag avvaktar att skruva upp lite till. Skall förhoppningsvis hoppa upp i bänk så fort mappningen är klar. Till sommaren skall jag förhoppningsvis hinna köra flera bandagar, riktigt sugen på att rasta på bana nu Blev bara en sväng på mantorp i somras, och då fick man mersmak, första gången på bana. Lite mer bilder på bilen i helhet... Garaget med lite mer bilder http://www.garaget.org/?car=232310 _________________ Jonatan Mayer |
||||||
Välkommen.
Jag blir såååå avundsjuk men jag får skylla mig själv, sålde min MPS3:a (nya modellen) i höstas. Hade en sån som din också och jag får nog säga att jag tyckte bättre om den, lite mer basic och rå. Hade inte trimmat något men kan tänka mig att det skjuter på i din, de går bra redan från början. Lycka till med utvecklingen av, i mitt tycke, den bästa 'hothatch'-modellen som finns. /Fredrik |
||||||
Kul projekt.
Måste varit du som körde på JDM faceoff som jag växlade några ord med? Då körde jag en svart Toyota Mr2 N/A. Vad tror du effekten hamnar på i din? Vill minnas att den stack iväg rätt okej redan på Faceoffen! _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||||||
Ja jag är ju mer för gamla modellen också men det kanske säger sig självt Visst finns det lite nya finesser i nya men allt det klarar jag mig utan och det finns mycket mindre trim och kul. Plus att jag inte gillar den nya fronten särskilt mycket heller. Tack för det
Jadå det var jag. Såg att du skaffat en ny Mr2:a också, kul! Jag vet inte riktigt då det inte finns någon som bänkat en sån här med större turbo här i Sverige. I USA finns det dock många och med denna setup brukar de hamna närmare 400 på hjulen. Men sen skiljer det ju lite på vad de får ut på deras bänkar och vad vi får ut här... Mitt mål är 350 på hjulen, sen får vi se när jag når det Amerikanarna använder sig gärna av Virtual dyno, ett program som man laddar in en log-fil i som sedan tar hänsyn till alla parametrar och ger en beräknad effekt. Programmet har utvecklats ett tag och visar sig stämma väldigt bra jämfört med deras bänkar, runt 5% +- Senaste loggen jag matade in i det programmet visade på 372whp. Så på en svensk bänk kanske strax över 300 på hjulen. Jag vågar inte gissa för mycket dock, då kanske man blir besviken när man får se det riktiga resultatet :P Vi ses säkert på nån träff i sommar, har du planerat någon speciell att åka på än? _________________ Jonatan Mayer |
||||||
Ja de ska nog bli skoj med Mr2 turbn istället
Oj jösses, då kommer den gå bra som fan, 350 hk på hjulen så blir den riktigt riktigt vass. Vad för snurra är de? Gt30 eller? Ja du, ja kommer ju garanterat köra på båda JDM faceofferna iaf (även om inte datum är satt än). Sen blir det Gatebil, kommer nog köra ena dagen där mest bara för att . Sen vet jag inte, siktar mest på träffar här på Kinnekulle eftersom jag bor här och gillar banan väldigt mkt . _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||||||
Ja vi får väl se vad det landar på. Japp en GT3071R. Kul, då ses vi säkert! _________________ Jonatan Mayer |
||||||
Var inte blyg nu, du har säkert bra med effekt i den där.
Rototest bromsade ju 260hk på hjulen med en originalbil. /Fredrik |
||||||
Tack Niclas! Ja det hoppas jag verkligen, jag börjar faktiskt sikta in mig lite på SWR på Mantorp den 15:e April. Hade varit kul att påbörja våren på bana direkt _________________ Jonatan Mayer |
||||||
Oh, ett svar i min tråd, vad glad jag blir. Haha. Missade det helt dock. Jodå det händer väl lite. Tog en paus i mappandet när det var som kallast då det är svårt att få loggar utan hjulspinn när det är minusgrader ute. Men fortsatte för några veckor sedan och bestämde mig också för att göra en mapp på en mix av E85. Körde på nästan halva tanken E85 och resten 98 och vi kunde ställa tändningen bra mycket mer aggresiv tack vare etanolen. Höll på med finliret av mappen förra helgen och hade förhoppningar på att kunna bänka i förra veckan men så började kopplingen slira Så det var bara att beställa en ny, en ACT 6 puck med nytt lättare svänghjul också när man ändå skall byta. Den skickades nyss från USA så det tar nog ett par veckor innan den är här. Sen kan jag göra klart mappen och bänka... Skall försöka justera min laddtryckskurva också, den har en liten bump när den börjar spoola som jag skulle vilja bli av med. Tänkte försöka minska förspänningen på WG:n lite och se om det blir bättre. Vad tror ni om det? Så här ser kurvan ut för tillfället... http://jonatanfoto.se/Versatuner/VT5 _________________ Jonatan Mayer |
||||||
Hur mappar du den? för inte änvänds ECUtek va?
Har en kompis med en mps6 som gärna tar emot förslag _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||||
Nope, kör med Versatuner, en mjukvara som släpptes i höstas och som ger access till i princip alla tabeller i ECU:n. Kan även användas för dataloggning, launch control, flat foot shift osv. http://versatuner.com
Jodå det går väl utmärkt med ECUtek. Dock så förstår jag inte hur man kan välja det över Versatuner (VT) när det inte ger dig i närheten av samma möjligheter, och är dyrare. Med VT kan du ladda in originalmjukvara, logga alla parametrar i ECU:n, samt göra justeringar i all framtid utan att vara låst till den firman som mappat från början (oftast JRM i detta fallet). Sen har man inte samma möjlighet att välja vem som skall mappa om man väljer ECUtek. Våra bilar är så mycket vanligare i USA så det är där alla monsterbyggen med 5-700hk finns. Därför finns även många duktiga tuners där. Tack vare VT kan du få en av dessa tuners att mappa din bil genom att du skickar dataloggar som han analyserar och justerar mappen efter. Det är så jag gör, har en kille i Kanada som har mappat ett stort antal MPS:er så det är han som gör justeringar och sen skickar han nya revisioner till mig som jag laddar ner i bilen. Med tanke på att denna motorn är lite speciell att mappa så känns det bra att ha någon som kan den utan och innan och är specialiserad bara på denna plattformen. Jäklar vad mycket text det blev. Hur som helst, ECUtek fungerar nog jättebra, men jag tycker Versatuner ger mer möjligheter för mindre pengar... _________________ Jonatan Mayer |
||||||
Ok har inte full koll på DISI Turbobilarna eftersom jag håller på och mappar Renesis (Wankeln) kände bara till ECUtek faktiskt.
Kan inte Versatuner fixa stöd för RX-8an?? För den är OBD2 baserad gissar jag på? du flashar in nya mappar? _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Jo det borde de kunna. Vet att de jobbar en hel del just nu på att ta fram stöd till gen 2 MPS:en (2010-) men varför inte fråga på deras forum. http://www.versatune.net/versatune.n Japp man använder en J2534 PassThru-enhet med USB-kabel till datorn. Finns massa billiga alternativ men VT rekommenderar Tactrix Openport. http://tinyurl.com/camxwt7 _________________ Jonatan Mayer |
||||||
Har reggat mig och kommer fråga men det är ju tyvärr inte riktigt så enkelt att anpassa ett tuningprogram för ottomotorer till Wankel så svaret är nog givet men fråga kan man ju alltid.
Vi med Renesis har lite kört fast, finns massa kassa piggybacks (stay away!). Cobb AP (som en Amerikan köpte upp ensamrättigheterna till RX-8an och är omöjlig att jobba med). Hymee ProTuner (också flash) han har gått i väggen och går inte att få tag på. Pettit har också flashverktyg men är allt för låst för min smak. Nästa steg är Stand Alone till helt andra priser och problem. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda 3 MPS -07 | 1, 2, 3 >> 11329 besök totalt |