Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
V-mönster på däck dåligt?
2 besök senaste veckan (4915 totalt)
Ford Prefect
Kalmar
Här sen Apr 2012

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hej, jag undrar om någon kan bekräfta eller förneka att V-mönster på däck är dåligt om man kör hårdare än medelsvensson?

Jag köpte nyligen en Audi S3 2008 med dubbdäck på och när jag bytte till medföljande sommardäck (Kumho 712) kände jag en viss vibration. Jag misstänkte då att det kunde vara obalans i däcken så jag lämnade in bilen hos min lokala däckhandlare. Jag fick då svaret att han kunde fixa obalansen men den skulle troligtvis komma tillbaka då det var V-mönster på däcken och om man gasar på lite så "reser sig" däcket så att det blir obalans. Han rekommenderade mig mycket vänligt att köpa ett par nya däck för 8000 kr (Bridgestone Potenza S001).

Obalansen försvann mycket riktigt men nu sitter jag nervöst och försöker känna om den kommer tillbaka.

Ligger det någon sanning i det påståendet eller försöker han lura en okunnig att köpa nya dyra däck?

Tack på förhand

MVH
Fredrik

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ingen sanning i det.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men att man kan få obalans efter inspirerad körning på banträffar är desto mer sant. På alla sorters däck. Man är ju tokhärdad att sitta och vibrera hela vägen hem efter banträffar, antingen för att man plockat upp gummibitar från banan eller bara för att... det är rdäck... typ.

kalmar
Här sen Aug 2007

V-mönster finner du oftast på däck som är byggda för bra grepp, se på vinterdäck. Nackdelen är det ökade vägljudet.

Vibrationerna beror nog mest på att Kumho är ett lågprisdäck. Inte ovanligt att det blir ett svagt oregelbundet slitage. Oftast i kanterna pga att stommen är försvag.

Påstår inte att jag är ett proffs, men byter ändå ett par hundra pv-däck om året (däckare på lv-verkstad).

Ser sällan detta på premium-fabrikaten, frånsett Nokian som jag aldrig skulle köpa som sommardäck.

Fenomenet kommer i regel ganska tidigt och däcket får tillslut bytas i förtid när groparna når bindgummit.

I ditt fall skulle nog en ballansering tagit bort vibrationerna men bara en kort tid innan det skulle komma tillbaka igen.

Super seven replica
Citera
Ford Prefect
Kalmar
Här sen Apr 2012

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack så mycket för svaren.

Om vibrationerna kommer tillbaka får det bli att bränna lite däck först och sedan köpa ett par premiumdäck (funderar på Pirelli P Zero).

MVH
Fredrik

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re:

Skall försöka ge dig lite kompletterande information (som gummiverkstaden borde kunnat ge dig... ).

Till att börja med, Kumho 712 är ett riktigt gammalt däck som knappast är representativt för dagens produkter från märket. Om jag inte minns fel var 2004 sista året modellen 712 salufördes i Sverige.

Utan att ha sett dina däck tror jag att det du har problem med är så kallat "tå/häl-slitage". Detta uppkommer då de inre mönsterklackarna på däcket inte träffar underlaget rakt mot färdriktningen. Orsaken är en kombination av negativ camber och, oftast, toe in - främst på bakdäcken.
Skräckexemplet som råkar ut för detta i stor omfattning är Saab 9-5 där bakhjulen vid last får stor negativ camber samtidigt som de går med toe-in för stabilitet.

Resultatet blir att, främst, däck med V-mönster får ett mycket ojämnt slitage på de inre klackarna och tar slut i förtid. Dock kan även däck med symetriskt mönster och/eller raka klackar på insidan drabbas av detta fenomen. Orsaken ligger alltså inte enbart i däckets mönsterutformning (eller för den delen stomme) utan i hjulgeometrin och inställningarna på den aktuella bilen. Åker du t.ex. sänkt bil kan detta fenomen accentueras.

jesper78 skrev:
Vibrationerna beror nog mest på att Kumho är ett lågprisdäck. Inte ovanligt att det blir ett svagt oregelbundet slitage. Oftast i kanterna pga att stommen är försvag.

Påstår inte att jag är ett proffs, men byter ändå ett par hundra pv-däck om året (däckare på lv-verkstad).

Ser sällan detta på premium-fabrikaten, frånsett Nokian som jag aldrig skulle köpa som sommardäck.

Jesper - inget ont i att du har en åsikt men jag tycker du skall läsa lite däckstester från de senaste åren.
Det senaste däcksmodellerna från Nokian, som högrestandadäcket Hakka Z, har inte pilformat mönster och får toppresultat i tester av sommardäck.

Att Kumho-däck generellt skulle ha problem med vibrationer ställer jag mig mycket frågande till och att anse dem som lågprisdäck är nog inte riktigt rätt (åtmonstone inte i relation till alla modeller av "no name" lågrisdäck som dykt upp de senaste åren). Jag har de senaste åren åkt på Kumho-modellerna KU31, rotationsbestämt, och det senaste KU39, asymetriskt mönster med ut/in-sida, och inte haft några problem med vare sig vibrationer eller konstigt slitage. (Detta på två olika Skoda Octavia RS.)

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
jesper78
kalmar
Här sen Aug 2007

Martin G: Du är säkert mer insatt än jag då det gäller pv-däck.

Jag vet bara resultatet på de däck mina kunder har kört. Köpte tidigare mkt nokian genom vianor. Varken hakka h-green-v-z är v-mönstrade som du säger men alla har hos mina kunder visat liknande problem (vibrationer & tå-häl) på varierande bilar. Ren fakta utan att jag har forskat vidare i det.

Kinadäck har jag hållt mej undan. Det jag säljer går i första hand till åkeriägare ock chaffisar och heter då nått annat på pappret. Då spelar inte prislappen så stor roll.

Det är nog så att en del fabrikat är mindre känsliga för småfel i bilens inställningar.

Märks extremt mkt på första axeln på lastbilar tex.

Super seven replica
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

jesper78 skrev:
Märks extremt mkt på första axeln på lastbilar tex.
Nu blev det väl lite väl långt från forumtopic

Obalans märks mest om man kör med konstant hastighet, låt bli att göra det helt enkelt.

Däck för banåka
2 besök senaste veckan (4915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande