Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Caterham R500 EVOlution
1183 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Den var inte dålig!!!!

42 000 pund!!! Men den går nog undan på Ringen

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Hmmm. Det blir att köpa två trisslotter idag

_________________
Johan Rådlund
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1692

Namndispens
Namndispens

Det är ju som en MC på fyra hjul. Undrar om dom smala hjulen klarar av att få ner effekten i backen eller om det är risk för hjulspinn hela tiden.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



blixten skrev:
Det är ju som en MC på fyra hjul. Undrar om dom smala hjulen klarar av att få ner effekten i backen eller om det är risk för hjulspinn hela tiden.

/Johan B


Visst var det ett par drivaxlar i fram också?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
£42000, blir ca 625 000 kr i Sverige

Då har man iofs kanske världens snabbaste "produktionsbil", både på bana och rakt fram...
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Micke Holmström skrev:
blixten skrev:
Det är ju som en MC på fyra hjul. Undrar om dom smala hjulen klarar av att få ner effekten i backen eller om det är risk för hjulspinn hela tiden.

/Johan B


Visst var det ett par drivaxlar i fram också?


Det är nog styrstaget med kuggstångsdamask du ser.

VARFÖR måste dessa bilar ha så ruggigt giggantiska och fula fram lysen?? Måste ju fördubbla frontarean!!!!


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Fas T skrev:
VARFÖR måste dessa bilar ha så ruggigt giggantiska och fula fram lysen?? Måste ju fördubbla frontarean!!!!



Sant, det skulle se snyggare ut med ett par små xenonljus istället ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Är bilen bra aerodynamiskt sett?.

Kommer man upp i 250km/h, antar jag att det verkar lite lyftkrafter? eller?
Har hört att sådär öppna hjulhus som det ändå är, skapar väldigt mycket lift.
och att bilen dessutom är så lätt från början, borde göra det hela till en hårresande upplevelse.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 163



Caterham jobbar med en bevingad 7:a som EVo testade för ett par nummer sedan. Hittade inga bilder på nätet av den men den bygger på den längre och bredare SV-karossen och är lätt omarbetad med nya luftintag och -utsläpp, hjulupphängningarna är nya och den har vingar både fram och bak.

Det är ingen lätt uppgift eftersom att bilen fortfarande ska se ut som en 7:a och inget som rymt från "The fast and the.." och 7:ans grundform är ju inte direkt fördelaktig när det gäller luftklyvning.
/ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Hmmm... Jag kan inte fatta vad det som är EVo på denna bil annat än möjligen de ställbara dämparna. Annars verkar det vara en R500.

Caterham är VÄLDIGT bra på att ta betalt för toppmodellerna. Det som skiljer en vanlig superlight från en R500 vid sidan om motorn är att R500:an har ovala "aerofoil" rör i framvagnsupphängningen och stackinstumentering. Inget skiljer i övrigt t ex min bil och en R500. Och nej jag har inte betalat riktigt så mycket som 42000 UKP.

Fast visst får detta en att vilja i K-serie racemaskinen som står i garaget och väntar på att skruvas ihop men som inte är gjord av Minister utan bättre och billigare av Dave Andrews. (Kolla skillnaden i flödet på Daves toppar och Ministers topp på denna link: http://hometown.aol.com/dvandrews/kflow.htm Mike Bees har samma topp som jag har till mitt motorbygge)

Ang de smala bakhjulen så tror jag att de smala hjulen som finns på EVON:n funkar bättre än de breda 8,5 tummarna som var på den gamla varianten. De ger bara en massa med understyrning.

...suck... Ojojoj vad jag väntar på att få tillbaka mina bakskärmar från lackeraren...

...mummel mummel... (läser lite till) Åååååå fan...

De har lyckats ta upp K-serie maskinen till 2 liter... Detta måste undersökas... Jag som trodde att 1,8 redan det var på gränsen. Som en kommentar till detta kan nämnas att kolvhastigheten vid maxeffekt för en K-serie 1,8 i R500 trim är 29,5 m/s)...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Allmänt banåkaforum
Caterham R500 EVOlution
1183 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande