Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3468 besök totalt |
ny vxllåds-teknik. växla på 0sec
det här verkar rätt intressant måste jag säga. http://www.zeroshift.com/# _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
det är ingen snakeoil, men det vore kul att se den i verkligheten samt provköra.
dom har en pdf med ett reportage i racecar engineering på sidan mm _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Priset, är som jag ser det, lite avskräckande.. 5 000 pund är ju nästan 70 000 svenska kronor!
Iofs verkar det vara en helt flång ny växellåda med specialdelar både här och där. Men ändå. Det är en stadig hög med pengar. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Under "History" på sidan 6 finns en ganska simpel genomskärning. Inte så givande om själva funktionen i mina ögon. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Vad bygger detta påstående på..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Kanske inte så jättedyrt med tanke på vad en bra racelåda kostar .. Kolla hos Hewland till exempel .. ![]() |
||||||
Jo det är fortfarande dyrt.. Men vissa lådor kanske är mindre dyra.. ![]() ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
jag vill också veta mer specifikt vad det är som gör den så bra, jaha den nyttjar nåt "magiskt" istället för doggar eller syncro-mesh'ar och modifera dreven, men på en modifierad låda måste man väl fortfarande flytta på växelväljaren? det står väl visserligen att en zeroshiftlåda uppbyggd från grunden kunde byggas mycket kompaktare "A 100% ZerOShift gearbox can be more compact and fully automated without shift forks and rails/barrels." men inte kan väl en modifierad standardlåda växla på ingen tid alls då?
_________________ Pontus Fyhr |
||||||
Som jag förstår det så har de inte släppt nåt ang. tekniken eftersom de väntar på patentering osv.
RCE's snubbar hade ju fått kolla på hårdvaran ich de verkade ju minst sagt imponerade. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
om dom har sökt patent så är det bara att gå till patentverket (i det land dom ansökt om patent) och läsa in sig på prylarna, inga hemlisar där, tom ganska stor risk att man kan hitta det på internet. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Det stod i artikeln från racecar engineering om patent: "since a patent provides little protection for a small company with relatively shallow pockets ZerOShift has fallen back on the signing of confidentiality agreements to prevent its idea being plagirised. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Ähh, det är ju totalt ihåligt, när någon av dom första lådorna når kund så är det ju allmänt känt sen. Den metoden funkar bättre för en produktionsmetod om man ser till att hålla obehöriga ute från sin fabrik _________________ Pär Hylander |
||||||
Toppenbra inget patent, sluga killar ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Nja, de har faktiskt gjort ett 20-tal patentansökningar enligt sajten. Däremot så håller jag fullständigt med RCE i konstaterandet att patent ger lite eller inget skydd. Detta alltså om man är en pytteliten spelare (läs innovativt företag med ett par anställda) gentemot en stor spelare (typ GM eller annan bjässe). Jag har personlig erfarenhet av hur det går till i bilvärlden i dessa sammanhang (på den lilla sidan tyvärr...), och ett brutet NDA är mycket, mycket lättare att processa om än ett patent...
|
||||||
Lite uppdateringar på sajten sen jag kikade senast. Bl.a. en filmsnutt.
http://www.zeroshift.co.uk/ |
||||||
Så otroligt smart och enkelt! När man väl sett lösningen är det ju så uppenbart hur man egentligen borde ha gjort ända sen dogringen uppfanns. Att ingen tänkt på det tidigare...
Så skönt att det faktiskt då och då dyker upp smarta, enkla lösningar som inte bygger på någon reklamfirmas påhittade mumbojumbo och lite blåfärgad vätska som egentligen är samma som allt annat. 100% Respect (och ett par bultar från Ölandsbron) till uppfinnaren bakom Zeroshift! / Jonas Jarlmark |
||||||
Du kan inte ge en liten försmak av konstruktionen, *nyfiken* MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3468 besök totalt |