|
Robert eklund
Västerås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 61
Trådstartare
22 Apr 2012 19:18
Tjena alla bildårar!!
Då var det dags för lite banåka efter 4års uppehåll!
om bilen:
Motor:
Jaws kompressor kit ca 520hk.Kan starkt rekomendera detta kit,bilen går riktigt bra!
Väldigt körbar effekt,och milt för motorn!
chassi:
XYZ coilovers
strongflexbussningar i fram o bakvagn
camberstag d2
Bromsar:
belägg: Röda pagid
vätska:Ate super blue
Inredning:
sparco stolar
Bilder kommer!!
_________________ Robert Eklund
|
Robert eklund
Västerås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 61
Trådstartare
24 Apr 2012 20:21
_________________ Robert Eklund
|
Robert eklund
Västerås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 61
Trådstartare
24 Apr 2012 20:22
_________________ Robert Eklund
|
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710
24 Apr 2012 21:05
Är det verkligen bra placering av luftfilter? Blir inte insugs tempen väldigt hög?
_________________ Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
|
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218
25 Apr 2012 12:18
Den går fint den dära räcern! Kommer få gasa för å hänga me
_________________ Pär Eklund
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7778
25 Apr 2012 17:17
AcidSheep skrev: | Är det verkligen bra placering av luftfilter? Blir inte insugs tempen väldigt hög? |
Grenröret är på andra sidan
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417
26 Apr 2012 15:44
AcidSheep skrev: | Är det verkligen bra placering av luftfilter? Blir inte insugs tempen väldigt hög? |
Det sitter på den kalla sidan av motorn, och systemet kyls med intercooler, vi har loggat temperaturer och tryckfall m.m då vi tex använde en snorkel tidigare men som gav för högt tryckfall, så detta är optimalt!
_________________ - Jonas Eriksson -
//
Tel: 0707902629
|
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330
26 Apr 2012 18:39
JAWS Motorsport skrev: | AcidSheep skrev: | Är det verkligen bra placering av luftfilter? Blir inte insugs tempen väldigt hög? |
Det sitter på den kalla sidan av motorn, och systemet kyls med intercooler, vi har loggat temperaturer och tryckfall m.m då vi tex använde en snorkel tidigare men som gav för högt tryckfall, så detta är optimalt! |
Skulle vilja påstå följande. Det är långt ifrån optimalt, men kanske det bästa ni kunde göra under omständigheterna. Förstår om en snorkel därifrån inte gav nåt positivt då man får bråka med ytterligare kompromisser.
men optimalt, nä fel ordval Annars porrigt med folk som kör kompressor
Vad mer är gjort med motor & vad har kompressorn för specs?
_________________ B "barre" Mårtensson
Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
|
bmw-patrik
sundsvall
Här sen Mar 2008
Inlägg: 13
26 Apr 2012 20:22
barre skrev: | JAWS Motorsport skrev: | AcidSheep skrev: | Är det verkligen bra placering av luftfilter? Blir inte insugs tempen väldigt hög? |
Det sitter på den kalla sidan av motorn, och systemet kyls med intercooler, vi har loggat temperaturer och tryckfall m.m då vi tex använde en snorkel tidigare men som gav för högt tryckfall, så detta är optimalt! |
Skulle vilja påstå följande. Det är långt ifrån optimalt, men kanske det bästa ni kunde göra under omständigheterna. Förstår om en snorkel därifrån inte gav nåt positivt då man får bråka med ytterligare kompromisser.
men optimalt, nä fel ordval Annars porrigt med folk som kör kompressor
Vad mer är gjort med motor & vad har kompressorn för specs? |
barre
otimalt jämfört med vad? vi har loggat och testat olika placeringar med filter och med en snabel till fronten.
det man kan säga,att ha filtret där det sitter nu är inge sämre än att ha filtret utanför bilen,insugstempen är 4 grader högre än utetempen och bättre än så blir det inte,motorrummet ventileras ut på värme effektivt,så varm där filtret sitter blir det inte,att ha snabel till fronten med filter så tappar man 2 psi i laddtryck och det e sämre än att ha nån grad för mycke i insugstemp;)
patrik
jaws motorsport
_________________ patrik tjärnström
|
Robert eklund
Västerås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 61
Trådstartare
26 Apr 2012 20:26
Motorn är orörd!
kompressorn är en vortech 775!
_________________ Robert Eklund
|
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417
26 Apr 2012 21:00
barre skrev: | JAWS Motorsport skrev: | AcidSheep skrev: | Är det verkligen bra placering av luftfilter? Blir inte insugs tempen väldigt hög? |
Det sitter på den kalla sidan av motorn, och systemet kyls med intercooler, vi har loggat temperaturer och tryckfall m.m då vi tex använde en snorkel tidigare men som gav för högt tryckfall, så detta är optimalt! |
Skulle vilja påstå följande. Det är långt ifrån optimalt, men kanske det bästa ni kunde göra under omständigheterna. Förstår om en snorkel därifrån inte gav nåt positivt då man får bråka med ytterligare kompromisser.
men optimalt, nä fel ordval Annars porrigt med folk som kör kompressor
Vad mer är gjort med motor & vad har kompressorn för specs? |
Om du kan Vortech kompressorer så vet du vad som är optimalt och inte...det är det bästa man kan göra på den här motorn.
_________________ - Jonas Eriksson -
//
Tel: 0707902629
|
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330
27 Apr 2012 04:23
JAWS Motorsport skrev: | Om du kan Vortech kompressorer så vet du vad som är optimalt och inte...det är det bästa man kan göra på den här motorn. |
Vet inte om jag råkade såra någons stolthet nu men ni har nog fått det jag skrev om bakfoten? En kompromiss pga utrymmesbrist kan aldrig bli optimal. Kanske tog jag JAWS beskrivning av ordet optimal lite väl bokstavligt eller så missförsdtod ni mitt första inlägg.
Så ta nu inte detta som nåt påhopp gentemot er som firma då jag inte klankar ner på det ni gör. Om jag nu klankade ner på något så var det isf er definition av vad "optimal" var
Vad skiljer en Vortech-kompressor från den generella kompressorprincipen? Frågar detta då du verkar hävda att man måste kunna just hur en Vortech fungerar för att förstå definitionen av optimal?
Om man hade kunnat så hade man säkert valt att montera kompressorn med mynningen framåt då man i allmänhet eftersträvar att få in så kall luft som möjligt, vilket i sin tur resulterar i svalare luft in i motorn. Likaså vad gäller utförande på snorkel: Hade man haft möjlighet så hade man utformat en snorkel som inte gav tryckfall, vilket är möjligt, MEN än en gång....i detta fall var det inte möjligt. Iom att de flesta byggen, så även mitt egna, består av kompromisser så blir det aldrig "optimalt" så som jag tolkade JAWS beskrivning. Men precis som jag skrev i tidigare inlägg & som du nu själv skriver....det gick inte att göra det bättre på denna bil.
Installationen av kompressor blir riktigt clean jämfört med en turboinstallation, men det kräver fortfarande sitt utrymme då den tar en del plats. Jag vet att dessa kompressorer är ganska välutvecklade, men hur mycket räknar man med att dom kräver rent effektmässigt för att drivas?
Planerade själv en kompressorinstallation för många år sedan då jag föll för en BMW S3a, därav intresset kring detta projekt
_________________ B "barre" Mårtensson
Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
|
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417
27 Apr 2012 08:19
barre skrev: | JAWS Motorsport skrev: | Om du kan Vortech kompressorer så vet du vad som är optimalt och inte...det är det bästa man kan göra på den här motorn. |
Vet inte om jag råkade såra någons stolthet nu men ni har nog fått det jag skrev om bakfoten? En kompromiss pga utrymmesbrist kan aldrig bli optimal. Kanske tog jag JAWS beskrivning av ordet optimal lite väl bokstavligt eller så missförsdtod ni mitt första inlägg.
Så ta nu inte detta som nåt påhopp gentemot er som firma då jag inte klankar ner på det ni gör. Om jag nu klankade ner på något så var det isf er definition av vad "optimal" var
Vad skiljer en Vortech-kompressor från den generella kompressorprincipen? Frågar detta då du verkar hävda att man måste kunna just hur en Vortech fungerar för att förstå definitionen av optimal?
Om man hade kunnat så hade man säkert valt att montera kompressorn med mynningen framåt då man i allmänhet eftersträvar att få in så kall luft som möjligt, vilket i sin tur resulterar i svalare luft in i motorn. Likaså vad gäller utförande på snorkel: Hade man haft möjlighet så hade man utformat en snorkel som inte gav tryckfall, vilket är möjligt, MEN än en gång....i detta fall var det inte möjligt. Iom att de flesta byggen, så även mitt egna, består av kompromisser så blir det aldrig "optimalt" så som jag tolkade JAWS beskrivning. Men precis som jag skrev i tidigare inlägg & som du nu själv skriver....det gick inte att göra det bättre på denna bil.
Installationen av kompressor blir riktigt clean jämfört med en turboinstallation, men det kräver fortfarande sitt utrymme då den tar en del plats. Jag vet att dessa kompressorer är ganska välutvecklade, men hur mycket räknar man med att dom kräver rent effektmässigt för att drivas?
Planerade själv en kompressorinstallation för många år sedan då jag föll för en BMW S3a, därav intresset kring detta projekt |
Kort och gott, på den här bilen med den här motorn är detta det mest optimala utan att modifiera i kaross om man vill ha minimalt tryckfall, intercoolern gör sitt jobb jätte bra att kyla inloppsluften innan dom når spjällen och motorn.
Sedan får alla tolka orden som dom vill...Optimal = Perfekt...ok existerar ens det ordet i verkligheten?
Peace!
/ Jonas
_________________ - Jonas Eriksson -
//
Tel: 0707902629
|
bmw-patrik
sundsvall
Här sen Mar 2008
Inlägg: 13
28 Apr 2012 09:10
hoppas ni får bra väder idag på banan
patrik
_________________ patrik tjärnström
|
Robert eklund
Västerås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 61
Trådstartare
29 Apr 2012 08:01
Var och körde på banan i eskilstuna med slc.
Riktigt rolig bana faktiskt,trotts ganska liten!!
Bilen går riktigt bra,effekten känns helt optimal för bana!!
Väldig lättkörd trotts 520hk!
_________________ Robert Eklund
|
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211
29 Apr 2012 12:46
Aah.. jag skulle vilja vart uppe och kört i samma runda som du med mina röda kombi.
Men har ngt jäkla strul att starta den . Så fort den gick igång hade ju du paus i körningen
Hann tyvärr inte prata med alla på plats.
Hoppas ses på ngn annan körning i Eskilstuna kanske?? Vore ju intressant att se din installation i bilen också.
Mvh TOGGEX !
_________________ Togge Stensson
|
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417
29 Apr 2012 16:49
Bilder eller film från körningen?
_________________ - Jonas Eriksson -
//
Tel: 0707902629
|
|