| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
|
2077 besök totalt |
|
Hej, Har smygläst här på rejsa i ett halvår nu. Tänkte att det var dags att gå med detta finfina forum. Nu är det dags för min första banträff den 6e maj Då jag är helt färsk när det gäller banträffar så undrar jag vilken utrustning som kan vara lämplig att baxa med sig ner till mantorp. Verktyg, pallbock och domkraft verkar ju vara en vettig start. Något mer? Mvh Robban _________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
|
Re: Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
Det finns skrivet en hel del om detta, men .. Utrustning att kunna lufta bromsarna med + extra bromsvätska + extra bromsklossar, om du inte har nya klossar på. En dunk motorolja och manometer för däckstryck. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
|
Här finns listat en massa bra att ha med sig...:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Allt detta kanske är overkill, men valda delar är säkert bra. Beror ju på vad man åker, hur mycket plats man har för alla grejer...
|
||||||
|
Re: Första banträffen någonsin, vad bör man ha med sig?
Jag förstod nästan det men lyckades inte hitta rätt. Men tack så mycket för svaret. _________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
|
Re:
Tack för länken nu har jag lite kött på benen! Ja det var ju extremt mycket saker att ha med Tror jag nöjer mig med basic saker. Första gången så jag lär inte åka så hårt och då håller bilen kanske ihop hoppas jag.
_________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
|
För att man inte ska bli vettskrämd av att alla måste ha med halva verkstan så vill jag kontra med att har man en nyare bil som är fullt servad med gott om bromsbelägg, gott om mönsterdjup på däcken osv så kan man ju fullständigt strunta i allt vad som heter verktyg osv. Då räcker:
- Hjälm och handskar - Kreditkortet för bensinmacken
Men listan som nämnts tidigare är en fantastiskt bra förslagslista att välja saker ifrån https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Det ska man inte vara helt säker på, jag har lånat ut verktyg lite då och då till alla möjliga olika bilar, nya som gamla. Bra mycket oftare än vad jag behövt verktygen själv. Så är du på banmöte med mig så behöver ingen ha med nånting, jag brukar ha allt (praktiskt med stor baklucka )..
Men du har en liten poäng, man behöver inte ha hela garaget med sig hela tiden, jag brukar anpassa mig till det geografiska läget, längre bort=mer verktyg
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Jomenvisst så är det så, man kan säga som så att har du en nyare fullt servad bil med bara en handfull år på nacken så är oddsen att du behöver verktyg extremt små men av naturliga skäl aldrig helt obefintliga. Om du ändå har maximalt med otur och mot alla odds behöver verktyg så brukar det finnas möjlighet att låna om man frågar väldigt snällt _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Jag skulle säga att det handlar väldigt mycket tur eller otur. Jag har fortfarande bara (efter 30+ träffar) använt verktyg på en banträff.(förutom hjylbytarverktyg för att skruva på r-däcken) Jag hade lånat en DL1-logger som säkringen hade gått på.
80-talsbil regerar.
Sedan skadar det ju aldrig att ta med sig verktyg. De är nästan alltid med. Bra att ha liksom. Och folk måste ju ha någon att låna av...
Keps, dricka och något att äta, typ mackor eller dylikt, är bra att ha också, tycker jag. _________________
|
||||||
|
Jag har iofs en relativt driftsäker bil men efter 10+ arrangemang under två år så har jag fått ihop följande packlista som tillsammans med hjälm, balaklava, handskar och nackkrage ryms i en vanlig sportbag:
# Lufttrycksmätare # 12V kompressor (används dock sällan, jag sänker antagligen trycket för lite )
# Brandsläckare # Paraply # Kombitång # Skiftnyckel # Bitsmejsel # Brytbladskniv # Buntband # En rulle silvertejp # En rulle svarta sopsäckar (att stoppa väskan i för regnskydd m.m.) # En liter motorolja (om jag kommer ihåg att packa ner den) Utöver detta har jag: # En rulle hushållspapper (ligger alltid i bilen) # Teleskophandtag/hylsa för åtdragning av hjulmuttrar (ligger alltid i bilen) # Första hjälpen-låda (ligger alltid i bilen) # >2,5 l vatten i kylväska (två enliters- och en halvlitersflaska brukar det bli) # Presenning när det krävs av arrangemanget och om det är risk för regn # Liten campingstol (trebent sak som ihopfälld tar ungefär lika mycket plats som ett paraply) _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
|
Många arrangörer kräver numera (pga att banägarna kräver det) en presenning (eller såndär suga-upp-matta) under hela bilen om man ska skruva det minsta på bilen. Presenningens uppgift är att hindra olja eller annan vätska att läcka ner på marken. OBS: krav på presenning gäller även om man bara ska byta hjul!
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Lunda och Sala kräver pressenning oavsätt om du ska meka eller inte. Förmodligen även andra banor. |
||||||
|
Re:
Jo jag blev nog allt lite svettig av allt som folk verkar ta med sig. Min bil är en fiesta st en 08. Ganska ny alltså och jag har bytt det mesta över vintern. Bromsar (belägg, skivor och bromsvätska) och en uppsättning toyo r1r sitter på. Kommer att ta med mig verktygslåga, domkraft, pallbockar och lite andra små saker. Ber sedan en stilla bön att jag inte har sönder nåt avancerat då jag är lååånnngggtttt ifrån någon mekaniker
Någon skrev nåt om presenning, gäller det mantorp med? En fråga till, hur långt kan man räkna med att det tar att köra från stockholm till mantorp i laglig fart? Mvh Robban _________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
|
Re:
Om man räknar med 2,5 så behöver man inte bli stressad på vägen ner
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2077 besök totalt |