Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kan Bridgestone RE540 va' nått? (plus lite om Toyo)
3578 besök totalt
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Hej,
Kör idag på Toyo 881'or.

Tyvärr är dessa ej DOT eller E märkta och därmed ej godkända i Roadsport.

Vad kan vara en lämplig ersättare?

Någon påstod att Bridgestone RE 540S var DOT märkta och därmed godkända.
Kan dessa vara ett bra alternativ?

Är Toyo 881'orna kända för att slitas fort?
4 "aktiva" körkvällar på Sturup Raceway och några turer till korvkiosken så är mönstret nästan nere i slitagevarnarna (däcken köptes nya).

Fredrik
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

1.
Sök och du skall finna (finns massa skrivet)

2.
DOT är normalt helt irrelevant. E-märkning är viktigt för helbilsgodkända bilar. Men en racingserie kan naturligtvis ställa vilka krav som helst, från specifikt vilka modeller du får ha, DOT-märkning, E-märkning, profil och bredder eller precis vad som helst, färgen på däcken typ

Roadsport kräver väl att bilen är legal för gatan? om det är så så är DOT-märkningen som sagt helt irrelevant. Men om det står inskivet i reglementet om krav på just DOT-märkning så är det ju en annan sak....

Svar från roadsportkunniga kan nog dyka upp i tråden om vi väntar lite

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag kommer ca 1000 mil på mina RE540S med massa banköra och tung bil...

Enligt rdäckssdatabasen här på Rejsa (som jag förutsätter att du läst igenom innan du frågar ) står att 881'orna tvärtom ska ha relativt bra livslängd. Där står också att RE540S inte är emärkta och inte är okej på helbilsgodkända bilar.

Kalix
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Där står också att RE540S inte är emärkta och inte är okej på helbilsgodkända bilar.

Vissa storlekar av RE540 är faktiskt E-märkta.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Niklas Sandström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Där står också att RE540S inte är emärkta och inte är okej på helbilsgodkända bilar.

Vissa storlekar av RE540 är faktiskt E-märkta.

Tack för info! Ska uppdatera! Jag vet att flera går mot att e-märka sina rdäck. Tror det är Yokohama som också har både med och utan beroende på dimension (står på rdäcksidan men nu är det bara reklampaus i motrojournalen så det hinner jag ju inte kolla

Kalix
Här sen Nov 2002

Här står vilka storlekar som är E-märkta och vilka som är på gång.

http://www.bridgestone-motorsport.de/sport_typ.htm

Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jag kommer ca 1000 mil på mina RE540S med massa banköra och tung bil...

Hur mycket av dom 1000 milen är banåka ungefär...?

Är själv i funderingar på att skaffa RE540 eller Dunlop D01J och jag tänkte ha dom för båda gata och bana.. så det skulle vara lite intressant att veta..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med Pirellis PZero C brukar jag komma 1000 mil totalt varav ca 100 mil är bana. MenjJag är fortfarande på min första omgång RE540S så jag har inte lika mycket erfarenhet där även om de börjar närma sig sluttampen nu på den här uppsättningen. Men så här långt verkar det vara snarlikt slitage, möjligtvis lite kortare livslängd. Sen beror det ju på hur man kör, vad man har för bil, vilka banor man lägger mest mil på osv...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Niklas Sandström skrev:
Här står vilka storlekar som är E-märkta och vilka som är på gång.

http://www.bridgestone-motorsport.de/sport_typ.htm

Har uppdaterat. Tack för infot!!!!

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Här är ju ett jäkla drag på detta forumet!
Tack för svaren så långt!

Citat SBF's Sportvagnsreglemente (2003-10-30)

Roadsport:
"Däck.
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg "E eller DOT" märkta.
Minsta mönsterdjup är 1,6mm mätt på 75% av ...Bla. Bla Bla."
RE 540S ska vara DOT märkta enligt vad jag läst någon stans

När kom helbilsgodkännande? Ska det inte stå något med T14A.... i regbeviset då det är en helbilsgodkänd bil?
Min kärra är av årsmodell 1988 och dessutom importerad från USA. Står inget T14A i mitt regbevis.

881'orna monterade jag i fjol somras. Har kört på 4 av KAK,s måndagskörningar på Sturup med dessa däck.
Varje körtillfälle har innehållit ca 3 körpass a 15-20 min, i och för sig med mycket "aktiv körning".
Däcken har även fått utstå körning till och från bana samt en del turer till korvmojen, totalt max 200 mil.

Speciellt högerdäcken börjar närma sig slitagevarnarna (made by Sturup Raceway). Slitbilden är för övrigt ovanligt jämn för att vara bankörd.

Fredrik
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fredrik olsson skrev:
Här är ju ett jäkla drag på detta forumet!
Tack för svaren så långt!

Citat SBF's Sportvagnsreglemente (2003-10-30)

Roadsport:
"Däck.
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg "E eller DOT" märkta.
Minsta mönsterdjup är 1,6mm mätt på 75% av ...Bla. Bla Bla."
RE 540S ska vara DOT märkta enligt vad jag läst någon stans

När kom helbilsgodkännande? Ska det inte stå något med T14A.... i regbeviset då det är en helbilsgodkänd bil?
Min kärra är av årsmodell 1988 och dessutom importerad från USA. Står inget T14A i mitt regbevis.

881'orna monterade jag i fjol somras. Har kört på 4 av KAK,s måndagskörningar på Sturup med dessa däck.
Varje körtillfälle har innehållit ca 3 körpass a 15-20 min, i och för sig med mycket "aktiv körning".
Däcken har även fått utstå körning till och från bana samt en del turer till korvmojen, totalt max 200 mil.

Speciellt högerdäcken börjar närma sig slitagevarnarna (made by Sturup Raceway). Slitbilden är för övrigt ovanligt jämn för att vara bankörd.

Fredrik

Tajtare banor (o att man har bråttom runt ) påverkar självklart slitaget. Sturup får väl anses som tajt Svenska banor sliter ju normalt mer än tex Nürburgring (om man nu inte kör ringen under 8 minuter eller så.... )

Helbilsgodkännande på bilar är tio år senare än din bil typ... så det är tvärlugnt.

Intressant att de har DOT inskrivet i reglementet! Det var kul o veta. Jag skriver inte in det om däcken i rdäcksdatabasen eftersom det annars egentligen inte är relevant.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag körde två säsonger med mina R881:or och dom höll kanonbra. Flera träffar kördes också i högsommarvärme.
Det enda som var dåligt med dom var att dom slets på mitten. Alla som kört 205/50-15 verkar ha haft samma problem och däckstryck och fälgbredd verkar inte ha så mycket med saken att göra.
Innan jag ställde om till 2.5-3 grader negativ camber slet dom ytterkanterna kraftigt.

Nu har jag beställt RE540S i 195/55-15. Får se hur dom funkar på min bil.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Jag körde två säsonger med mina R881:or och dom höll kanonbra. Flera träffar kördes också i högsommarvärme.
Det enda som var dåligt med dom var att dom slets på mitten. Alla som kört 205/50-15 verkar ha haft samma problem och däckstryck och fälgbredd verkar inte ha så mycket med saken att göra.
Innan jag ställde om till 2.5-3 grader negativ camber slet dom ytterkanterna kraftigt.

Nu har jag beställt RE540S i 195/55-15. Får se hur dom funkar på min bil.

Det är samma här, de slits mest på mitten, samt lite avrundade på ytterkanterna.

Jag kör ca 2 grader negativ camber både fram och bak. (Triangellänkar fram och fjäderben bak)
195/55 15 fram 6" fälg och 205/50-15 bak 7" fälg. (Motor och drivning i bakändan).
5 grader caster samt 3mm toeOUT fram och 3mm Toe IN bak.
Samtliga hjulvinklar enl. flerfaldig mästare i BLA BLA BLA i USA med samma bilmodell som min.
Toe out fram skulle ge bättre "turn in".

Jag misstänker att toe inställningen ev. kan vara "boven i dramat" då det gäller däck slitaget, några tipps om detta?

Fredrik
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fast toe ger väl mest slitage på gatan....

Låter som rena rama AutOX toeinställningen

Jag kör i princip noll toe (sist jag mätte iaf, dags för en ny kontroll nu i vår)

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Det sliter nog både på gata och bana, fast i förhållande mindre på bana då det ofta finns en massa kurvor där toe inställningen ska göra lite nytta.

Dessutom rullar bilen märkbart "tyngre" med denna toe inställning då däcken "plogar" mot asfalten. Man ska kanske återgå något mot normalare inställning.

Ska man ha bredare däck bak än fram på en bakhjulsdriven "mittmotor" bil med viktfördelning 46% fram resp 54% bak? Bilen är relativt motorsvag med ca 140hk till 1200kg.
om jag kommer ihåg rätt så har en gammal M3'a ungefär samma viktfördelning fast med den tyngre ändan fram och här kör man väl ofta med samma däck runt om eller?

Fredrik
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Starta en ny tråd med den frågan tycker jag. Jag sitter o och någon annan kanske har något vettigt att säga

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
OK
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004

Toyo's Trampio R888 kommer snart i e märkt version under namnet Proxes R888.
Tyvärr så verkar det som att första leveransen inte kommer förräns i slutet av sommaren ;(

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för längen eller hur....

P.s jag körde 2säsonger på mina r881 med perfect slitage, varma däck med ca 2kg 1080kg bil

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Flodman skrev:
Toyo's Trampio R888 kommer snart i e märkt version under namnet Proxes R888.
Tyvärr så verkar det som att första leveransen inte kommer förräns i slutet av sommaren ;(

Intressant! Är det ett identiskt däck annars?

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Fredrik olsson skrev:
om jag kommer ihåg rätt så har en gammal M3'a ungefär samma viktfördelning fast med den tyngre ändan fram och här kör man väl ofta med samma däck runt om eller?

om det är M3 E30 (första generationen M3) du tänker på, stämmer det att man oftast kör med samma däck och fälg-dim. runt om.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Ja, enligt NDI som är leverantören för dessa, så skall de vara identiska.
Jag vet inte i fall de skall ersätta vanliga Trampio i framtiden...

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Däck för banåka
3578 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande