Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
6851 besök totalt |
Tänkte vi kunde ha en kombotråd för både gruppen som var på Bedford i måndags och den som var där igår fredag.
På den här länken hittar du tråden om allmänna förberedelser och tips om att åka dit: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() Men nu eftersnack om dessa träffar specifikt : Först ett imponatorfoto så vi slår an tonen ![]() _________________ ![]() |
||
För det första vill jag tacka alla trevliga deltagare för fantastiskt trevlig stämning, blev många nya trevliga kontakter
![]() ![]() Linus Pröjtz var eminent reseledare med stor kärlek till mikrofonen i bussen. Det funkade finfint, full pott till Linus ![]() ![]() ![]() ![]() Allt hos Palmer var oerhört välorganiserat och rullade på supersmidigt. Imponerande anläggning (bilar, banor, hus, bussar...). Vi var 42 stycken som åkte på resan plus Linus, Oscar och Fredrik Lestrup som bara fick titta på när vi andra körde. Hu så hemsk sits ![]() ![]() ![]() Vi delades upp i fyra grupper, alla fick köra alla bilar lika mycket men i olika ordning, vi bussades glada runt till olika banor på anläggningen där en ny bil stod och väntade vid varje ställe. Det var som en stor godispåse där man hela tiden fiskade upp den ena godsaken efter den andra ur påsen. Min grupp som hette "Vettel" började med att köra Ariel Atom. Dags för första godiset alltså. Jag brukar ju gärna känna mig för lite extra om jag hamnar i en ny bil genom att ta i lite och rycka och provocera lite för att känna hur den funkar. Det var kanske inte direkt Ariels melodi. Underbar bil, direkt i reaktionerna. Ryckte man o slet lite så blev resultatet därefter, jag lyckades snurra tre ggr. Instruktören tog detta med ett fullständigt lugn. "Go go go" var nog det man hörde oftast i alla bilarna under dagen ![]() ![]() ![]() ![]() Från mikrobil till stor BMW M3 GTP V8. Att den kallas GTP gissar jag är något Palmer bara myntat, jag misstänker att bokstaven P står för... ja just det, Palmer. En tömd och lättad M3 med V8 och dubbelkopplingslåda. Och bur förstås. Oj vad det var trångt med buren, jag som är 1,96 lång fick ett rör (med padding) precis till höger om hjälmen med följden att jag körde hela passet med "huvet på sne". Det kändes väldigt knökigt när jag satte mig i bilen men bara ett par hundra meter ut på banan så var det fullständigt bortblåst ur tankarna. M3, ja inte så konstigt att jag kände mig relativt hemma. Den här bilen gick att piska hårt, hur hårt som helst. Det var bara att stå på, speciellt i den väldigt snabba vänster-högerchikanen och den efterföljande riktigt snabba knixen. Det tog några varv innan jag fattade att det var en knix och inte en kurva. Men när jag väl fattade det så var det fantastiskt kul att stå på ordentligt med härlig balans i bilen både in i knixen, men ännu desto mer när man driftade ut mot högerkanten i tämligen hög fart. Det gick även finfint att "trailbreaka" lite grann in i vissa kurvor. Hopp på bussen som på två minuter tog oss till nästa bana där det stod ett gäng Caterham Superlight. Ariel och Caterham, båda som engelsmännen brukar säga "byggnadställningar" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så dags för nästa godisbit i påsen. Men först lunch. Efter lunch så skulle vi köra parallellslalomaktigsladdaruntbanamedCaterham + JP-LM (tvåsitsig sportvagn) + Formula Jaguar. Och lite gokart som bonus. Återigen fick de olika grupperna köra bilmodellerna i olika ordning. Jag var glad att vi inte hamnade direkt i Formula Jaguar efter lunch. Delvis för att det kändes osäkert okänt med downforce i en klart snabb bil men främst för att det var den bil vi skulle köra helt själva utan instruktör, dessutom på en ny okänd bana. Vi hamnade först på det de kallade Caterham Pursuit där de lagt upp en sladdaruntlitesomslalomungefärochgörävenensnyggdonutbana. Och de hade två identiska men spegelvända upplagor av den, bredvid men en bit från varandra. Skitkul upplägg där man kunde stå och kolla när två och två körde "parallellslalom". När de frågade vem som ville börja så kastade jag mig handlöst fram som frivillig. Kanske inte strategiskt korrekt, hade vart smartare att kolla på när några andra körde först. Men det såg ju så kul ut så jag kunde inte låta bli! Jag gick som vanligt ut stenhårt för att testa gränserna och de tre första av de totalt fyra reporna gick självklart i piruetternas tecken. Sista repan backade jag av tempot för att försöka sätta en bra tid. Gick väl hyffsat men att göra den där "munken" gick ganska uselt, i med ettan och ner med farten, sväng och ge fullt. Bilen tokplogar ut ur cirkeln som man ska hålla sig inom. Att hålla nere med mer gas gav under de tre första reporna en snabbsnurr. Att få till varken för mycket eller för lite var svårt. Jag tror kopplingsuppsläpp var ett måste (eller handbroms om det funnits...). En hårt satt diffbroms gjorde att det antingen understyrde eller överstyrde massor ![]() ![]() ![]() ![]() Nu hade jag hoppats på att vi skulle köra JP-LM. Bilen är mycket snarlik Formula Jaguaren i prestanda, i både motor och downforce, men har plats för en intruktör som både kan hjälpa till hur man hittar runt på den banan man kör båda de här bilarna på men även kan tipsa om hur man på bästa sätt kör en bil med bra med downforce om man inte gjort det förr. Men vi hamnade i Formula Jaguar först. Jaha ja, då blev det lite mer spännande, detta var för mig okänt vatten, nu var man lite spak! Efter en barsk extra säkerhetsgenomgång som bland annat med video tydligt visade att vi gjorde bäst i att köra var för sig på banan och inte ovanpå varandra ![]() Självbeskrivande video: Som ni kan utläsa av videon så försvann all spakhet extremt fort. Bilen kändes nämligen oerhört välbalanserad, lättkörd och förutsägbar. Jag var mycket förvånad över hur lätt det var att bromsa "rätt" utan att låsa upp. Självklart tryckte jag till extrahårt på bromsen några gånger när jag körde efter pacecar för att hitta när det låste upp. Men sen gick det faktiskt helt automatiskt att bromsa rätt! Till dig som funderar på att åka till Palmer Sport men är lite orolig över att du tar dig aningens vatten över huvudet så kan jag lugnt säga: nej nej nej då! De vet hur man sätter upp bilarna så de går att "förstå"! Bara kul att det blev lite nervöst innan som sedan försvann när man väl kört en bit. Till slut så var Formula Jaguarturen tyvärr över. Men vi hade kvar att köra Palmers gula sportvagn JP-LM! I väntan på det så hade vi möjlighet att köra gokart. Men min otränade kropp sa att det kan du verkligen glömma. Tillräckligt många okända muskler hade fått arbeta under dagen och jag kände att jag skulle vara ganska ledbruten efter den här festen ändå. Så jag gjorde som jag gjort de korta pauserna tidigare under dagen, pustade ut och drack massa vatten. Nu behövde vi inte åka buss till nästa evenemang. JP-LM skulle vi köra på exakt samma bana som formelbilen. Så för första gången denna dag så skulle man hitta runt banan ![]() Nere i hårnålen längst bort på banan fick jag en chock. Jag hade inte armkraft att ge fullt rattutslag i den tajta vändningen! Tanig otränad gubbe! Men med lite kreativ fattning på ratten gick det bra efter några varv, jag tog tag med vänsterhanden tvärsöver på högersidan av ratten och kunde då med båda händerna dra över eländet vänster fullt ut. Kanske inte med yppersta precision och snarligen politiskt korrekt men det funkade. När vi kört en bra stund så ser jag chequered flag en bit ner på kortrakan på baksidan så jag slår av och rullar förbi flaggan. Väl i depå så garvar instruktören och säger varför slog du av? Du fick en 77 sekunders tid på det varvet, men vaaaaarför slog du av. Här börjar jag ana att instruktörerna har lite intern tävling om att få sina elever att sätta bra tider. Jag vet inte om instruktörerna har massinköp på betablockerare eller om rekryteringen har ett absolut krav på onaturligt starka nerver av stål? Här på Palmer bangar man inte för att pressa på, har jag sagt att de säger "power, power, power" mycket under dagen? ![]() ![]() Min instruktör tycker vi kan dra ut på pass två ganska omgående. Så det gör vi. Video och loggning till usb-stickan slås igång. Om man lyssnar på vänster ljudkanal i videon så hör man allt instruktören säger. Och det är mycket! Det var faktiskt den enda saken på hela dagen som jag tyckte inte alltid var helt optimal. Flera instruktörer kör med findetaljerad info hela varvet. Varje varv. Hela passet. "Växla up. Växla upp. Växla upp. Håll höger. Bromsa. Växla ner. Växla ner. Växla ner. Växla ner. Power." osv. Tyvärr innebär det för min del att det blir för tjattrigt. Ja, jag vet att nästa sväng är en vänster. Ja jag vet att jag i den här hårnålen ska ner till tvåan. Om du åker till Palmer så rekommenderar jag att du tar ett kort snack med instruktören om hur mycket info du vill ha. Jag tror det var i Arielen jag gjorde det och bad instruktören bara säga vilken växel jag skulle ha i i nästa sväng. Blev mycket mycket bättre för mig. I strömmen av info finns det nyckelinfo, "jaha, här funkar fyran istället för trean". Men med allt överflöd så blev det tilt i huvudet ibland. Hursomhelst, passet rullar på, vi kommer ikapp lite bilar och instruktören manar på, jag gillar inte att ligga alltför nära en framförvarande bil utan slår hellre av en aning och har någon meter eller två till godo. Men då hör jag "power, power, power" som ett brev på posten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Körandet för dagen är över ![]() ![]() Att jag var snabbast i vår grupp på några bilar räcker inte långt, de tre snabbaste i varje bil ropas ut. Den där lattjo tävlingsfiluren inom mig dyker oinbjuden upp igen. Att jag var snabbast i vår grupp i Arielen ger sjunde plats totalt. Asch då, hård konkurens idag helt klart ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Slut för denna gång ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Han kom fyra poäng efter mig på totalen och "var mycket upprörd" över detta ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
|
||
Nu har jag äntligen skrivit klart min lilla rapport från Palmer Sport.
Målande berättelse ![]() _________________ ![]() |
||
Underbart!
Klart bra tempo! ![]() Men nu blev man ju inte direkt mindre körkåt! ![]() Måste bli klar med avgassystemet så man själv får göra årets debut! ![]() Gahhhh! /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||
Kul läsning Magnus!
Själv jobbade jag på Palmer Sport i tre säsonger nästan dagligen och tänkte klargöra dina misstankar om att instruktörerna skulle använda gästerna till att tävla mot varandra. Det stämmer helt! ![]() ![]() ![]() Vidare så är det en salig blandning som besöker anläggningen. 90% av de som kommer jobbar i London och har åkt tunnelbana till jobbet sista 10 åren. I övrigt är det delat lika mellan livrädda mormödrar, racingproffs, entusiaster etc. Som instruktör måste man vara redo för alla olika kompetensnivåer och helt irrationella beslut. Att förse föraren med en nästan konstant ström av information fungerar klart bäst. Vill man inte det så kan man mycket riktigt säga till, men det är "default" för de flesta. Och sen, nej. Man brukar inte låta kunderna rejsa med varann eftersom man själv signar ut bilen på morgonen och ansvarar för att den kommer tillbaks hel ![]() _________________ Alx Danielsson |
||
Kul feedback Alx
![]() ![]() Vi var flera som körde som snackade om "tjattercoachningen" och vi var helt överens om att det säkert var upplagt så just för att passa den stora spridningen av kunskap hos besökarna. Sen att jag var dum nog att inte be om annat stuk när jag körde JP-LM'en var bara brain fade från min sida. PS: Har du lite inside info om man på Palmer sparar datat från dagen eller slänger rubbet när kunderna fått grejerna. Jag gissar på det senare. Grejen är att jag tyvärr fick graf/logg från formelbilen som är lite lattjo. Logggraferna visar ett varv på 89 sekunder. Alla mina varv (utom när jag snurrade ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Hörde dock något om att en Herr Sundberg också ska ha blivit slagen av sin vän i någon av formelbilarna tror det var Jaguaren.....
av Mr Svensson tydligen inte vidare populärt ![]() ja ja P.P vet iaf vem jag menar.... ![]() Fick denna berättelse av honom häromdagen precis som du säger här Magnus...... Galet sugen blev man ju ![]() ![]() _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Jag hade mina funderingar på om det var någon mer av "gubbjävlarna" härifrån som var med och lekte...
Jag vet att just det där har hänt förr, Lasse och Fredrik höll på att driva några stackare på scandinavian formula school in i ett fullständigt nervsammanbrott när de båda promt skulle ha snabbast varvtid. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Efter videon med JP-LM och formelbilen så ser den här videon ut som jag kör 30 kmh.... Men det är en lättad BMW M3 med V8 som går som ett skållat troll
![]() ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Eftersnack
![]() |
6851 besök totalt |