Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (15756 totalt) |
Re:
Schysst, ska kolla upp försäkringen vad det kan kosta, kan ju vara värt det. Skadar ju förövrigt inte att ha just lite mer täckande försäkring. Linus _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Re:
Är den svår att byta termostat själv? Det stora mecket är kanske att tömma kylvattnet och få det fritt från luft osv utan ordentliga verktyg? Skulle dock kännas väldigt bra med nytt och fräscht kylvatten. Om avgas, så tackar jag för tipset att spara konan mot katten, klart lättast att bara skarva rör mot rör istället för hålla på med adaptrar osv. Linus _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Du behöver inte dränera allt kylarvatten bara för att du byter thermostat. Sen är det ju såklart bra att byta vattnet någon gång, men för thermostaten så klarar du dig nog med att bara spilla ut någon liter eller två. Då kommer det sannolikt inte in luft i dom knepigaste kylkanalerna i motorn, och luftningen blir enklare.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Re:
![]() Konan kan som sagt vara bra att ha kvar. När jag köpte mitt rostfria system passade det inte mot katten, jag fick då skarva på min gamla kona. Så släng den inte! ![]() |
||||
Re:
Jag ska nog be min verkstad att byta kylarvattnet och försöka rensa ut skit, termostaten fungerar, när vattner når rätt temperatur blir det inte varmare, så det är mer kylfunktionen som inte fungerar fullt ut. Några tips på hur man kan förbättra kylförmågan? Finns det nån tillsats som hjälper? Spraya något på kylarflänsen? etc Mvh, Linus _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Re:
|
||||
Re:
Du verkar bestämd ![]() Linus _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Tillbaka från Ljungbyhed där jag fick köra massor av varv. Fint väder men blåsigt, ganska dålig uppslutning vilket gjorde att man fick köra i princip ensam 30-40 varv. Har fått betydligt mer insikt och erfarenhet.
Vet inte om ni håller med mig här, men ett av mina stora problem var att man var lite väl taggad, det tog emot att "investera" i kurvor genom att bromsa, man ville gärna bromsa lite, vilket gjorde att hela kurvan blev en lång krängade historia. De kurvorna där man kom med hög hastighet bromsade man naturligtvis av ren självbevarelsedrift, men de i de mer kringliga partierna hade jag detta problemet. Ett annat problem med bilen är att den kränger otroligt mycket. Detta gör att jag mycket ofta börjar tappa fästet speciellt om det kommer två svängar i olika riktningar, bilen har inte slutat kränga innan nästa kurva kommer vilket gör att jag tappar fästet direkt. Bromsarna behöver jag inte göra något på än, det är chassit som behöver bli styvare. Jag ska köra bilen som den är säsongen ut för att under tiden bestämma vilka förändringar jag bör göra. Vad hade ni gjort? Budgeten ligger på ca. 15 000kr till nästa år, hade hoppats på ungefär något i stil med: *Billigare chassikit med styvare dämpare / fjädrar. Hade gärna sett att bilen behöll eller tom blev något högre. Ogillar risken att oljetråget går sönder av någon curb eller liknande. *Powerflex eller liknande bussningar i hela chassit. *Krängningshämmare från m3, om det finns smidigt att få tag på? *Begagnade r-däck Vad tror ni? Ryms detta i en budget på 15 000kr? Hade ni ändrat på något? Linus _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Kika förbi en dag så man får testa åbäket så kan jag ge dig mitt omdöme om lämpliga åtgärder.
Tråget skyddar du bäst med krysstaget som sitter på GT och CAB, det styvar upp bra i framkant oxå. Ett alternativ är att vi syns ute vid sturup en dag när dom har körning där. Gällande din körstil så är det ett klassiskt nybörjarmisstag att överköra, på den fronten är jag fortfarande nybörjare ![]() Gällande M3 grängaren är den inte styvare än din tror jag, dock är den upphängd på fjäderbenet och det ger en annan trevliga utväxling (styvare) Här får folk rätta mig om jag har fel men R-däcken tror jag kommer att styva upp en del. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Till dom behöver du ett fäste på fjäderbenet , sitter på tidiga E36or och M3 , annars blir det ingen uppgradering . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re:
Vilket då är en del av fjäderbenet och ej möjligt att demontera. (om jag inte har fel för mig) _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Ja, absolut! Hade varit kul om någon expert kunde ge mig lite konkreta tips, och det görs ju inte lättast utan att ha sett bilen ![]() _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Re:
En sak vi lika gärna kan ta med en gång, jag är INTE någon expert, på sin höjd en glad amatör ![]() hojta till i tråden eller nåt dagen innan du skall ut så man inte missar det. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
I teori så ryms dina önskningar i budgeten. D2/K-sport/XZY kit på höstkampanj ca. 6000:- Och så väljer du fjäderkonstanterna själv så du får lite hårdare. Här ingår camberjustering i topplagringarna. Gör du ovan uppgradering kan du koppla om din k-hämmare till fjäderbenen och får på så vis lika hård hämmare som en m3. Då behöver du stag till hämmaren = 400:- (kan bli lite understyrt) Begagnade 15 r888 inkl fälgar 2000-4000:- Bussningskitt från Strongflex 1500:- + diffbussning e30 strongflex 250:- [/url] http://www.strongflex.vot.pl/index.p Casterbussningar från millway 600:- Sen ska man bara komma ihåg att billbygge oftast kostar dubbelt så mycket som beräknat och tar tre gånger längre tid än man tänkt. ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Kika i mitt allra första inlägg om du vill köra hardcore-budget.
![]() Vad gäller mitt löjligt billiga chassie är det lite mjukt för bana och saknar helt inställningsmöjligheter, men det är en väldigt bra uppgradering jämfört med original och jag har riktigt kul ändå. ![]() Tycker definitivt du ska ta chansen att titta på Sjöströms bil och låta honom ge sina synpunkter på ditt projekt. Även om han är duktig på att tona ner sin skicklighet och kunskap kör han SKITFORT och har känsla för grejerna. ![]() |
||||
Re:
Äsch det är ni som kör långsamt Davve ![]() ![]() Lite ON TOPIC i tråden, på onsdag och torsdàg är det Sturup, vad säger trådägaren om torsdag kväll? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Hej Linus,
Mitt tips är att ta chansen att låta Herr Sjöström ta en titt på din bil när han erbjuder. Han är en av Compakt-kungarna på detta forumet. Han kör hiskligt fort och vet vad han pratar om. Sedan kan jag rekomendera att ta en trackday event med instruktör, det ger absolut mest prestanda för pengarna om du frågar mig. Man kan trimma, lätta och uppgradera till max, men om man inte får in rätt rutin (dvs kurvtagning osv) på banan så är det utslängda pengar. Lycka till, kanske också tar en titt förbi på Torsdag på Sturup om ni kör då så man kan spana in bilen lite ![]() Mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
Sanna ord där mopack! Vi är många inklusive mig som lagt mer pengar på bilen än på att nöta och få rutin, en klassiker är ju när Martin Skoog vann en cuptävling med sin mer eller mindre standard 323ti, det visar lite att tweaking inte är allt, sen kanske det inte hade gått att repetera det idag men roligt var det iallafall.
Coaching är underbart och något jag kommer att försöka få till i någon budgetform under 2012. Ett betydligt billigare alternativ är att ge med i BMW Club Schweden och vara med på våra gatbilskörningar. Där har vi alltid med instruktörer som du kan åka med och lära dig spårval. Sedan har man ju alltid möjligheten att leka följa john bakom en polare med lite rutin. Jag har inte ett optimalt spårval på något vis alls men ställer gärna upp dom gånger vi träffas på det svarta :-) Kör du på träffar där beifahrer är tillåtet agerar jag gärna ballast ett par varv (sen blir jag åksjuk) ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
![]() Linus _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Re:
Har inte fått helt koll på detta med klubbar än. Jag funderade ju på att gå med i Svedala motorklubb eftersom jag trodde jag skulle köra deras kvällsträningar oftare, men det är det bättre att gå med i BMWSC då? Kan jag ta ut min licens hos dem också? Isf betalar jag medlemsavgift + licensavgift för 2012? Hur gör jag då med mitt papper som jag fått från licenskörningen? Tar jag med det till något BMWSC kontor, för där finns några rutor som "Ifylles av klubben" innan jag skickar in till SBF? Mvh, Linus _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (15756 totalt) |