Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti 1996 - Nybörjarbanbil
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (15756 totalt)
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
trocade skrev:
Rutan kan nog spricka vidare om du har otur.

Jag valde halvförsäkrat bara för att täcka rutan fram, känns som dom extra hundringarna per år är värt det utifall det händer.


I dagsläget kostar ju TF en relativt stor del av totala summan. En helförsäkring med original via BMW CS ger dig 10% rabatt och vagnskada på våra träffar.

Gällande helgens aktiviteter så hade det ju varit skitskoj, tror dock jag har bankörnignsförbud dennna helgen


Schysst, ska kolla upp försäkringen vad det kan kosta, kan ju vara värt det. Skadar ju förövrigt inte att ha just lite mer täckande försäkring.

Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Re:

krister Andersson skrev:
Bara gå med klubben att byta termostat , har nu bytt 2 , och är på G med det tredje bytet gällande avgas , så liknar dom varandra , men är helt andra fästpunkter , jag har ett 323ti rör från katten , och en simons bakdämpare bak , 318ti modellen .

Konan mot katt är olika på alla 316-318-323 . så gör du ett eget , spara konan och skarva .


Är den svår att byta termostat själv? Det stora mecket är kanske att tömma kylvattnet och få det fritt från luft osv utan ordentliga verktyg? Skulle dock kännas väldigt bra med nytt och fräscht kylvatten.

Om avgas, så tackar jag för tipset att spara konan mot katten, klart lättast att bara skarva rör mot rör istället för hålla på med adaptrar osv.

Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Jag vet inte hur pass det skiljer sig från M52 men på den är det inte alls speciellt svårt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Du behöver inte dränera allt kylarvatten bara för att du byter thermostat. Sen är det ju såklart bra att byta vattnet någon gång, men för thermostaten så klarar du dig nog med att bara spilla ut någon liter eller två. Då kommer det sannolikt inte in luft i dom knepigaste kylkanalerna i motorn, och luftningen blir enklare.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Re:

LinusFrantzich skrev:
Är den svår att byta termostat själv? Det stora mecket är kanske att tömma kylvattnet och få det fritt från luft osv utan ordentliga verktyg? Skulle dock kännas väldigt bra med nytt och fräscht kylvatten.

Om avgas, så tackar jag för tipset att spara konan mot katten, klart lättast att bara skarva rör mot rör istället för hålla på med adaptrar osv.

Linus
Byter du termostaten så se till att ha en ny papp-packning hemma, den som sitter runt huset så att säga. Har man tur kan man få loss den gamla hel, med otur inte... Då är det skönt att ha ett packnings-ark hemma alt. en ny original färdig packning. Den ingår nämligen inte i termostaten. En annan bra sak att ha hemma är luftskruven på kylaren, en så billig pryl att man borde ha några på lager. Med lite otur går den sönder, och då står man där... Annars är det enkelt. Att lufta M42 är inga problem, fyll på lite sakta med nytt kylvatten och gärna med fronten upphissad. Lossa på luftskruven några gånger när motorn är igång blivit varm, när det slutar bubbla är det klart. Det fixar du.

Konan kan som sagt vara bra att ha kvar. När jag köpte mitt rostfria system passade det inte mot katten, jag fick då skarva på min gamla kona. Så släng den inte!


_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Du behöver inte dränera allt kylarvatten bara för att du byter thermostat. Sen är det ju såklart bra att byta vattnet någon gång, men för thermostaten så klarar du dig nog med att bara spilla ut någon liter eller två. Då kommer det sannolikt inte in luft i dom knepigaste kylkanalerna i motorn, och luftningen blir enklare.


Jag ska nog be min verkstad att byta kylarvattnet och försöka rensa ut skit, termostaten fungerar, när vattner når rätt temperatur blir det inte varmare, så det är mer kylfunktionen som inte fungerar fullt ut. Några tips på hur man kan förbättra kylförmågan? Finns det nån tillsats som hjälper? Spraya något på kylarflänsen? etc


Mvh,
Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Re:

LinusFrantzich skrev:
termostaten fungerar, när vattner når rätt temperatur blir det inte varmare, så det är mer kylfunktionen som inte fungerar fullt ut. Några tips på hur man kan förbättra kylförmågan? Finns det nån tillsats som hjälper? Spraya något på kylarflänsen? etc
Termostaten är defekt. Har haft samma aymptom på två 318ti, motorn når inte driftstemp vid vanlig körning men nålen kunde klättra upp till mitten vid långvarig tomgångskörning. Efter byte står alltid nålen rakt upp i alla situationer.

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Re:

Davve skrev:
LinusFrantzich skrev:
termostaten fungerar, när vattner når rätt temperatur blir det inte varmare, så det är mer kylfunktionen som inte fungerar fullt ut. Några tips på hur man kan förbättra kylförmågan? Finns det nån tillsats som hjälper? Spraya något på kylarflänsen? etc
Termostaten är defekt. Har haft samma aymptom på två 318ti, motorn når inte driftstemp vid vanlig körning men nålen kunde klättra upp till mitten vid långvarig tomgångskörning. Efter byte står alltid nålen rakt upp i alla situationer.


Du verkar bestämd aja, för körningen imorgon fungerar det i alla fall. Hur jag gör sen får jag se. Mitt stora oro just nu är att styrservon börjar låta så fort man tagit några inspirerade svängar.

Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Tillbaka från Ljungbyhed där jag fick köra massor av varv. Fint väder men blåsigt, ganska dålig uppslutning vilket gjorde att man fick köra i princip ensam 30-40 varv. Har fått betydligt mer insikt och erfarenhet.

Vet inte om ni håller med mig här, men ett av mina stora problem var att man var lite väl taggad, det tog emot att "investera" i kurvor genom att bromsa, man ville gärna bromsa lite, vilket gjorde att hela kurvan blev en lång krängade historia. De kurvorna där man kom med hög hastighet bromsade man naturligtvis av ren självbevarelsedrift, men de i de mer kringliga partierna hade jag detta problemet.

Ett annat problem med bilen är att den kränger otroligt mycket. Detta gör att jag mycket ofta börjar tappa fästet speciellt om det kommer två svängar i olika riktningar, bilen har inte slutat kränga innan nästa kurva kommer vilket gör att jag tappar fästet direkt.

Bromsarna behöver jag inte göra något på än, det är chassit som behöver bli styvare. Jag ska köra bilen som den är säsongen ut för att under tiden bestämma vilka förändringar jag bör göra. Vad hade ni gjort? Budgeten ligger på ca. 15 000kr till nästa år, hade hoppats på ungefär något i stil med:

*Billigare chassikit med styvare dämpare / fjädrar. Hade gärna sett att bilen behöll eller tom blev något högre. Ogillar risken att oljetråget går sönder av någon curb eller liknande.

*Powerflex eller liknande bussningar i hela chassit.

*Krängningshämmare från m3, om det finns smidigt att få tag på?

*Begagnade r-däck

Vad tror ni? Ryms detta i en budget på 15 000kr? Hade ni ändrat på något?


Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Kika förbi en dag så man får testa åbäket så kan jag ge dig mitt omdöme om lämpliga åtgärder.
Tråget skyddar du bäst med krysstaget som sitter på GT och CAB, det styvar upp bra i framkant oxå.

Ett alternativ är att vi syns ute vid sturup en dag när dom har körning där.


Gällande din körstil så är det ett klassiskt nybörjarmisstag att överköra, på den fronten är jag fortfarande nybörjare


Gällande M3 grängaren är den inte styvare än din tror jag, dock är den upphängd på fjäderbenet och det ger en annan trevliga utväxling (styvare)

Här får folk rätta mig om jag har fel men R-däcken tror jag kommer att styva upp en del.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Citat:
*Krängningshämmare från m3, om det finns smidigt att få tag på?



Till dom behöver du ett fäste på fjäderbenet , sitter på tidiga E36or och M3 , annars blir det ingen uppgradering .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

krister Andersson skrev:
Citat:
*Krängningshämmare från m3, om det finns smidigt att få tag på?



Till dom behöver du ett fäste på fjäderbenet , sitter på tidiga E36or och M3 , annars blir det ingen uppgradering .


Vilket då är en del av fjäderbenet och ej möjligt att demontera. (om jag inte har fel för mig)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Kika förbi en dag så man får testa åbäket så kan jag ge dig mitt omdöme om lämpliga åtgärder.
Tråget skyddar du bäst med krysstaget som sitter på GT och CAB, det styvar upp bra i framkant oxå.

Ett alternativ är att vi syns ute vid sturup en dag när dom har körning där.


Gällande din körstil så är det ett klassiskt nybörjarmisstag att överköra, på den fronten är jag fortfarande nybörjare


Gällande M3 grängaren är den inte styvare än din tror jag, dock är den upphängd på fjäderbenet och det ger en annan trevliga utväxling (styvare)

Här får folk rätta mig om jag har fel men R-däcken tror jag kommer att styva upp en del.


Ja, absolut! Hade varit kul om någon expert kunde ge mig lite konkreta tips, och det görs ju inte lättast utan att ha sett bilen Risken för dåligt väder är väl betydligt mindre nu, så nästa Sturup blir säkert av!

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

LinusFrantzich skrev:
Johan Sjöström skrev:
Kika förbi en dag så man får testa åbäket så kan jag ge dig mitt omdöme om lämpliga åtgärder.
Tråget skyddar du bäst med krysstaget som sitter på GT och CAB, det styvar upp bra i framkant oxå.

Ett alternativ är att vi syns ute vid sturup en dag när dom har körning där.


Gällande din körstil så är det ett klassiskt nybörjarmisstag att överköra, på den fronten är jag fortfarande nybörjare


Gällande M3 grängaren är den inte styvare än din tror jag, dock är den upphängd på fjäderbenet och det ger en annan trevliga utväxling (styvare)

Här får folk rätta mig om jag har fel men R-däcken tror jag kommer att styva upp en del.


Ja, absolut! Hade varit kul om någon expert kunde ge mig lite konkreta tips, och det görs ju inte lättast utan att ha sett bilen Risken för dåligt väder är väl betydligt mindre nu, så nästa Sturup blir säkert av!


En sak vi lika gärna kan ta med en gång, jag är INTE någon expert, på sin höjd en glad amatör
hojta till i tråden eller nåt dagen innan du skall ut så man inte missar det.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Re:

LinusFrantzich skrev:


*Billigare chassikit med styvare dämpare / fjädrar. Hade gärna sett att bilen behöll eller tom blev något högre. Ogillar risken att oljetråget går sönder av någon curb eller liknande.

*Powerflex eller liknande bussningar i hela chassit.

*Krängningshämmare från m3, om det finns smidigt att få tag på?

*Begagnade r-däck

Vad tror ni? Ryms detta i en budget på 15 000kr? Hade ni ändrat på något?


Linus


I teori så ryms dina önskningar i budgeten.
D2/K-sport/XZY kit på höstkampanj ca. 6000:- Och så väljer du fjäderkonstanterna själv så du får lite hårdare. Här ingår camberjustering i topplagringarna.

Gör du ovan uppgradering kan du koppla om din k-hämmare till fjäderbenen och får på så vis lika hård hämmare som en m3. Då behöver du stag till hämmaren = 400:- (kan bli lite understyrt)

Begagnade 15 r888 inkl fälgar 2000-4000:-

Bussningskitt från Strongflex 1500:- + diffbussning e30 strongflex 250:-
[/url] http://www.strongflex.vot.pl/index.php?page=shop.product_details&f . . . . [url]

Casterbussningar från millway 600:-

Sen ska man bara komma ihåg att billbygge oftast kostar dubbelt så mycket som beräknat och tar tre gånger längre tid än man tänkt.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Kika i mitt allra första inlägg om du vill köra hardcore-budget. Jag har än så länge bara köpt beggat eller riktiga budgetprylar/prisvärda efter flitigt sökande på nätet.
Vad gäller mitt löjligt billiga chassie är det lite mjukt för bana och saknar helt inställningsmöjligheter, men det är en väldigt bra uppgradering jämfört med original och jag har riktigt kul ändå. Nackdelen med att köpa det billigaste/sämsta är att man inte blir helt nöjd... Till hösten SKA jag lägga en beställning coilovers när höstkampanjerna startar.
Tycker definitivt du ska ta chansen att titta på Sjöströms bil och låta honom ge sina synpunkter på ditt projekt. Även om han är duktig på att tona ner sin skicklighet och kunskap kör han SKITFORT och har känsla för grejerna. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Davve skrev:
Kika i mitt allra första inlägg om du vill köra hardcore-budget. Jag har än så länge bara köpt beggat eller riktiga budgetprylar/prisvärda efter flitigt sökande på nätet.
Vad gäller mitt löjligt billiga chassie är det lite mjukt för bana och saknar helt inställningsmöjligheter, men det är en väldigt bra uppgradering jämfört med original och jag har riktigt kul ändå. Nackdelen med att köpa det billigaste/sämsta är att man inte blir helt nöjd... Till hösten SKA jag lägga en beställning coilovers när höstkampanjerna startar.
Tycker definitivt du ska ta chansen att titta på Sjöströms bil och låta honom ge sina synpunkter på ditt projekt. Även om han är duktig på att tona ner sin skicklighet och kunskap kör han SKITFORT och har känsla för grejerna. thumbs up


Äsch det är ni som kör långsamt Davve

Lite ON TOPIC i tråden, på onsdag och torsdàg är det Sturup, vad säger trådägaren om torsdag kväll?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258



Hej Linus,

Mitt tips är att ta chansen att låta Herr Sjöström ta en titt på din bil när han erbjuder. Han är en av Compakt-kungarna på detta forumet. Han kör hiskligt fort och vet vad han pratar om. Sedan kan jag rekomendera att ta en trackday event med instruktör, det ger absolut mest prestanda för pengarna om du frågar mig. Man kan trimma, lätta och uppgradera till max, men om man inte får in rätt rutin (dvs kurvtagning osv) på banan så är det utslängda pengar. Lycka till, kanske också tar en titt förbi på Torsdag på Sturup om ni kör då så man kan spana in bilen lite

Mvh
Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Sanna ord där mopack! Vi är många inklusive mig som lagt mer pengar på bilen än på att nöta och få rutin, en klassiker är ju när Martin Skoog vann en cuptävling med sin mer eller mindre standard 323ti, det visar lite att tweaking inte är allt, sen kanske det inte hade gått att repetera det idag men roligt var det iallafall.

Coaching är underbart och något jag kommer att försöka få till i någon budgetform under 2012.

Ett betydligt billigare alternativ är att ge med i BMW Club Schweden och vara med på våra gatbilskörningar.
Där har vi alltid med instruktörer som du kan åka med och lära dig spårval. Sedan har man ju alltid möjligheten att leka följa john bakom en polare med lite rutin. Jag har inte ett optimalt spårval på något vis alls men ställer gärna upp dom gånger vi träffas på det svarta :-) Kör du på träffar där beifahrer är tillåtet agerar jag gärna ballast ett par varv (sen blir jag åksjuk)


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Davve skrev:
Kika i mitt allra första inlägg om du vill köra hardcore-budget. Jag har än så länge bara köpt beggat eller riktiga budgetprylar/prisvärda efter flitigt sökande på nätet.
Vad gäller mitt löjligt billiga chassie är det lite mjukt för bana och saknar helt inställningsmöjligheter, men det är en väldigt bra uppgradering jämfört med original och jag har riktigt kul ändå. Nackdelen med att köpa det billigaste/sämsta är att man inte blir helt nöjd... Till hösten SKA jag lägga en beställning coilovers när höstkampanjerna startar.
Tycker definitivt du ska ta chansen att titta på Sjöströms bil och låta honom ge sina synpunkter på ditt projekt. Även om han är duktig på att tona ner sin skicklighet och kunskap kör han SKITFORT och har känsla för grejerna. thumbs up


Äsch det är ni som kör långsamt Davve

Lite ON TOPIC i tråden, på onsdag och torsdàg är det Sturup, vad säger trådägaren om torsdag kväll?


Jo absolut, det hade varit mycket väl mottaget! Johan, ska du till Sturup 5 Juni? Då tänkte jag ta mig dit för att köra på kvällsträningen.

Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Sanna ord där mopack! Vi är många inklusive mig som lagt mer pengar på bilen än på att nöta och få rutin, en klassiker är ju när Martin Skoog vann en cuptävling med sin mer eller mindre standard 323ti, det visar lite att tweaking inte är allt, sen kanske det inte hade gått att repetera det idag men roligt var det iallafall.

Coaching är underbart och något jag kommer att försöka få till i någon budgetform under 2012.

Ett betydligt billigare alternativ är att ge med i BMW Club Schweden och vara med på våra gatbilskörningar.
Där har vi alltid med instruktörer som du kan åka med och lära dig spårval. Sedan har man ju alltid möjligheten att leka följa john bakom en polare med lite rutin. Jag har inte ett optimalt spårval på något vis alls men ställer gärna upp dom gånger vi träffas på det svarta :-) Kör du på träffar där beifahrer är tillåtet agerar jag gärna ballast ett par varv (sen blir jag åksjuk)



Har inte fått helt koll på detta med klubbar än. Jag funderade ju på att gå med i Svedala motorklubb eftersom jag trodde jag skulle köra deras kvällsträningar oftare, men det är det bättre att gå med i BMWSC då? Kan jag ta ut min licens hos dem också? Isf betalar jag medlemsavgift + licensavgift för 2012? Hur gör jag då med mitt papper som jag fått från licenskörningen? Tar jag med det till något BMWSC kontor, för där finns några rutor som "Ifylles av klubben" innan jag skickar in till SBF?

Mvh,
Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti 1996 - Nybörjarbanbil
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (15756 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande