Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Plus eller minus runt toe
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5072 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Plus eller minus runt toe

Vinkeln för "toe-in" har den ett positivt eller negativt gradtal?

Jag har sökt, men tyvärr inte hittat något svar...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Positiv = utåt

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
Positiv = utåt

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Hehe, var jag otydlig...

Toe in = negativt gradtal

Vet inte om det blev tydligare


Däremot vet jag inte hur man säger om man anger det i mm

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:

...Toe in = negativt gradtal...

Hur säker är du på detta?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

99%




Det enda skulle vara att man säger "negativ toe" om toe in men skulle vända på begreppen, och tecknet, när man lägger till ordet "in", dvs "negativ toe in" skulle kunna resultera i toe out.... Men då är vi ju ute på semantisk sankmark.


Men att negativ toe = toe in är jag 99% säker på.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Plus eller minus runt toe

Toe-in och toe-out har väl båda positivt gradtal. Toe-in pekar inåt och toe-out pekar utåt.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Det är ju ett säkert sätt.

Men jag vidhåller att negativ toe = toe in

Får väl gå o gräva fram gamla utprintade mätresultat

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Magnus Thomé skrev:
Det är ju ett säkert sätt.

Men jag vidhåller att negativ toe = toe in

Får väl gå o gräva fram gamla utprintade mätresultat


Jag kollade upp mina gamla framvagnsinställningar och där står positiv toe är pekar in och negativ pekar ut. Så man kan säga att vi båda hade fel.

Fast min variant är enklare.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare




Så nu vet ni att ni alltid ska ta mina självsäkra Messerschmitterinlägg med en nypa salt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Mycket grejer på ett järnspett...

"Toe-in" har alltså ett positivt gradtal?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



He he. Jag har varit med om att få "minus toe" inåt på framvagnen
och utåt på bakvagnen. Meken hävdade med bestämdhet att det
skulle vara så. Han fick göra om baken så det blev + 3mm inåt.
Tror det är enklast att lämna med en skiss och rita hur man vill ha det,
eller göra det själv.

_________________


Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Den mek som ställer toe out bak på en gatbil borde inte vara mek

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



Magnus Thomé skrev:
Däremot vet jag inte hur man säger om man anger det i mm


Anger man det i millimeter är det väl skillnaden mellan fram och bak på hjulen som då anges?

Mina originalvinklar angavs camber o toe i tum... endast caster i grader... Till framvagnsinställarens stora förtret!!!
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:
Den mek som ställer toe out bak på en gatbil borde inte vara mek


Han har i vart fall inte ägnat 1900 timmar av sitt liv åt att glo på inlägg i det här forumet...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.

vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



AndreasNystrom skrev:
styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.

vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det.


Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.

Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Citat:

Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.

Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.


Hur menar du nu, Ice?


Toe-out bak funkar jätterbra! Nackdelen är ju att det går långsammare rakt fram och att det sliter mer däck.

Detta kan funka för er som kör framhjulsdrivet och tycker att det understyr hela tiden...

MEN - Kompromissa inte bara för att du kan.... eller??

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Plus eller minus runt toe

Hur påverkar toe-out fram däckslitaget?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Har inte +/- förvirringen med att göra på vilken sida om axeln som mätinstrumentet räknar från. Skulle kunna skilja mellan olika tillverkare om dom mäter från axeln och framåt eller från axeln och bakåt

Sen ang toe ut bak så har det nog lika mycket med bil/förare som allt annat.
På Imprezan är en liten toe ut bak ett bra sätt att få bilen att bli lite livligare.
Upplevde inga problem vid broms, kanske beroende på att bakhjulen knappt nuddar marken vid hård broms (har ev nåt att göra med att mycket vikt ligger framför framaxeln) Dock så blev vinteregenskaperna mycket spännande, kändes som att köra gammal sierra ibland

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



ice skrev:
AndreasNystrom skrev:
styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.

vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det.


Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.

Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.


Så har jag på miatan; bussningarna i länkarmarna bak är olika hårda, vilket resulterar i toe-out på ytterhjulet vid hård belastning i kurva. Passiv flerhjulsstyrning

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Allmänt banåkaforum
Plus eller minus runt toe
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5072 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande