|
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439
Trådstartare

13 Apr 2004 17:55
Plus eller minus runt toe
Vinkeln för "toe-in" har den ett positivt eller negativt gradtal?
Jag har sökt, men tyvärr inte hittat något svar...
_________________ /Niße
Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

13 Apr 2004 18:29
Positiv = utåt
_________________  Magnus Thomé
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

13 Apr 2004 19:36
Magnus Thomé skrev: | Positiv = utåt |
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

13 Apr 2004 19:48
Hehe, var jag otydlig...
Toe in = negativt gradtal
Vet inte om det blev tydligare
Däremot vet jag inte hur man säger om man anger det i mm
_________________  Magnus Thomé
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

13 Apr 2004 19:58
Senast ändrad av ice, 13 Apr 2004 20:07, ändrad totalt 2 gånger
Magnus Thomé skrev: |
...Toe in = negativt gradtal... |
Hur säker är du på detta?
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

13 Apr 2004 20:06
99%
Det enda skulle vara att man säger "negativ toe" om toe in men skulle vända på begreppen, och tecknet, när man lägger till ordet "in", dvs "negativ toe in" skulle kunna resultera i toe out....  Men då är vi ju ute på semantisk sankmark.
Men att negativ toe = toe in är jag 99% säker på.....
_________________  Magnus Thomé
|
bmwsson
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043

13 Apr 2004 20:06
Plus eller minus runt toe
Toe-in och toe-out har väl båda positivt gradtal. Toe-in pekar inåt och toe-out pekar utåt.
_________________ bmw bmwsson
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

13 Apr 2004 20:08
Det är ju ett säkert sätt.
Men jag vidhåller att negativ toe = toe in
Får väl gå o gräva fram gamla utprintade mätresultat
_________________  Magnus Thomé
|
bmwsson
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043

13 Apr 2004 20:15
Magnus Thomé skrev: | Det är ju ett säkert sätt.
Men jag vidhåller att negativ toe = toe in
Får väl gå o gräva fram gamla utprintade mätresultat  |
Jag kollade upp mina gamla framvagnsinställningar och där står positiv toe är pekar in och negativ pekar ut. Så man kan säga att vi båda hade fel.
Fast min variant är enklare.
_________________ bmw bmwsson
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

13 Apr 2004 20:15
_________________  Magnus Thomé
|
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439
Trådstartare

14 Apr 2004 06:52
Mycket grejer på ett järnspett...
"Toe-in" har alltså ett positivt gradtal?
_________________ /Niße
Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
|
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719

14 Apr 2004 07:08
He he. Jag har varit med om att få "minus toe" inåt på framvagnen
och utåt på bakvagnen. Meken hävdade med bestämdhet att det
skulle vara så. Han fick göra om baken så det blev + 3mm inåt.
Tror det är enklast att lämna med en skiss och rita hur man vill ha det,
eller göra det själv.
_________________
Jan Nagy
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

14 Apr 2004 08:25
Den mek som ställer toe out bak på en gatbil borde inte vara mek
_________________  Magnus Thomé
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285

14 Apr 2004 09:58
Magnus Thomé skrev: | Däremot vet jag inte hur man säger om man anger det i mm |
Anger man det i millimeter är det väl skillnaden mellan fram och bak på hjulen som då anges?
Mina originalvinklar angavs camber o toe i tum... endast caster i grader... Till framvagnsinställarens stora förtret!!!
|
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271

14 Apr 2004 11:46
Magnus Thomé skrev: | Den mek som ställer toe out bak på en gatbil borde inte vara mek  |
Han har i vart fall inte ägnat 1900 timmar av sitt liv åt att glo på inlägg i det här forumet...
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
|
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374

14 Apr 2004 19:12
styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.
vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det.
_________________ --
Audi A4 TSquattro
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

14 Apr 2004 19:41
AndreasNystrom skrev: | styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.
vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det. |
Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.
Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420

14 Apr 2004 20:48
Citat: |
Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.
Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga. |
Hur menar du nu, Ice?
Toe-out bak funkar jätterbra! Nackdelen är ju att det går långsammare rakt fram och att det sliter mer däck.
Detta kan funka för er som kör framhjulsdrivet och tycker att det understyr hela tiden...
MEN - Kompromissa inte bara för att du kan.... eller??
_________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför
Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
|
bmwsson
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043

14 Apr 2004 21:47
Plus eller minus runt toe
Hur påverkar toe-out fram däckslitaget?
_________________ bmw bmwsson
|
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299

14 Apr 2004 21:53
Har inte +/- förvirringen med att göra på vilken sida om axeln som mätinstrumentet räknar från. Skulle kunna skilja mellan olika tillverkare om dom mäter från axeln och framåt eller från axeln och bakåt
Sen ang toe ut bak så har det nog lika mycket med bil/förare som allt annat.
På Imprezan är en liten toe ut bak ett bra sätt att få bilen att bli lite livligare.
Upplevde inga problem vid broms, kanske beroende på att bakhjulen knappt nuddar marken vid hård broms (har ev nåt att göra med att mycket vikt ligger framför framaxeln) Dock så blev vinteregenskaperna mycket spännande, kändes som att köra gammal sierra ibland
_________________ Ola Gustavsson
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382

14 Apr 2004 22:00
ice skrev: | AndreasNystrom skrev: | styr inte bilen med i kurvorna med lite toe-out bak?.
vore ju rätt praktiskt på banan iofs, om man lär sig hantera det. |
Toe-out i bak, är inget kul när man bromsar rakt fram.
Det är bättre att ha lite toe-in i bak, så länge man kör rakt, och vänta med att "ställa" toe-out (på ytterhjulet), tills man börjar svänga. |
Så har jag på miatan; bussningarna i länkarmarna bak är olika hårda, vilket resulterar i toe-out på ytterhjulet vid hård belastning i kurva. Passiv flerhjulsstyrning
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
|