Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5
5 besök senaste veckan (29712 totalt)
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Mats: jodå det har jag även om jag inte har superrutin på det. Jag menar bara att tar man isår eländet så är ju minimum att byta synkringar på 2:an och 3:an, Ny koppling med starkare tryckplatta, och inte bara nya lameller i diffbromsen utan modda för 4 lameller. Blir en hel del arbete om det ska vara lönt.
Jag vill vara ute på banan till Knutstorp i juni så.... fuskar medvetet.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Henrik Magnusson skrev:
Vilken skrot var det?

Här i Malmö finns ju Arons som bekannt men vad gäller äldre bilar att gå runt bland så finns det bättre i Trelleborg. Jag åkte till TJs, dom har sparat allt gammalt och har ett riktigt stort område att botanisera i.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Uppdatering från gårdagen:
Innan jag skulle montera tillbaka pedalstället så visste jag sedan tidigare Alfaägande att det är synnerligen bökigt att ta loss kopplingscylindern om man behöver renovera den så... i förebyggande syfte letades en gammal originale repsats fram:

Pedaleriet monterades sedan, även gaspedalen, känns psykologiskt rätt att nu kunna sitta i stolarna, snurra på ratten och paddla på pedalerna. Efter en stunds torrkörning blev jag trött i vänstertassen så jag monterade en fotskrapa där:

Sedan var det dax för lite färgövningar: Lila bussningar passar väl bra till maskingrön hammarlack?

Skulle montera kulleder på momentstagen också men då trilskades justeringshylsan trots värme våld och vaselin. Fick försiktigt snitta upp hylsan med vinkelslipen på 2 sidor och sedan spräcka den. Sedan leta fram andra ur lagret.

Kulleder monterade:

Därefter var det undre kulleder:

Avslutningsvis så tillverkades följande:

Frågan är vad det ska vara till? Den som gissar rätt vinner en låda prima metallskrot.
Vinsten avhämtas på plats, vinnaren betalar eventuell vinstskatt.

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Shims camberjustering fram ! Behåll järnskrotet i lådan (braåha)

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Naturligtvis helt rätt Peter. Du behöver inte komma och hämta skrotlådan, jag fixar så att brorsan lägger det på din plats i ert garage.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Vi kör väl en liten uppdatering vad som hänt det senaste 24 timmarna:
Vapenpolering:

För övrigt går den mesta tiden åt till att rengöra, rostskydda och måla egentligen:

Lite hårda bussningar pressades i:

Så här kan det gå om en gammal pedagog har för många olika färgslattar kvar i hyllan. Maskingrönt för upphängning, gult för länkdelar, rött för fjädrande, blått för roterande delar, mm:

Bromsrörs tillverkning:

Stålomspunnet:

Hemmakokt bling:

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Jaha, sen blev det fint väder; strålande sol och strax under 20 grader, och i rask följd blev det krabbmiddag med ungarna, valborgsfirande med föräldrarna, bokskog/vitsippeinspektion på Söderåsen samt Italiensk träff på Krapperups slott med Alfa och Maseratibröder, Fiat, Lancia, Ferrari och Ducati.
Men lite underredsmasse slipning hanns också med, fy fan va tråkigt det är! Vill ha bort den värsta skiten innan jag monterar bakvagnen. 1985 la Alfa på: underfärg, tjockt gummilager, 2-komp lack och sedan ett till två lager underredsmassa.

Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007

Ujuj, här både putsas, målas och poleras det.

Kommer det bli en väl maskerad utställningsbil månntro?

Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Jag visste att du inte skulle kunna hålla dig Pontus!
Putsa och polera är ingenting som du och dina bröder har rätt att beskylla andra för, det vet du.
För de oinsatta kan jag berätta att Pontus är den minst skadade av 4 norrländska bröder i garaget, där iallafall minst 2 av dom lever för att gnugga olika medel på bilar, köpa icke funktionella blingsaker, lägga massor med timmar på att måla den uppgående solen på ventilkåpor, wunderbaum med melondoft mm.

En av bröderna hade följande lilla kom-ihåg-lapp på sin bil:

Kan ju inte vara kul om man inte ska göra något av det med sin bil? Bara polera.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Rapport från helgens övningar:
lite små-duttande med alugenomföringar och avskruvningsbara luckor mm:

Och efter att ha roat mig kungligt liggande på rygg med värmepistol och spackelspade så övergick jag till att köra stålborste med vinkelslipen. Rengjort från underredsmassa blev det då absolut inte men de värsta kakorna försvann ( nåja det hamnade som pulver i halva garaget samt mina kläder, ansikte, näsa mm)
Sedan kunde man börja måla underredet:

När jag ändå hade näsan full med slipdamm och lösningsmedel så var det lika bra att fortsätta med lite polyester ( fattar inte vad garagepolarna pep om, jag hade jättekul)

TobiasR
Vellinge
Här sen Nov 2007

Obefogade beskyllningar

CommodoreA skrev:
Jag visste att du inte skulle kunna hålla dig Pontus!
Putsa och polera är ingenting som du och dina bröder har rätt att beskylla andra för, det vet du.
För de oinsatta kan jag berätta att Pontus är den minst skadade av 4 norrländska bröder i garaget, där iallafall minst 2 av dom lever för att gnugga olika medel på bilar, köpa icke funktionella blingsaker, lägga massor med timmar på att måla den uppgående solen på ventilkåpor, wunderbaum med melondoft mm.

En av bröderna hade följande lilla kom-ihåg-lapp på sin bil:

https://rejsa.nu/im/user/9077/2012-05-02-16-44-11_dsc_00711.jpg

Kan ju inte vara kul om man inte ska göra något av det med sin bil? Bara polera.

Kära farbror Ulf.
För den händelse Ni ej önskar att Er fina blogg tas i anspråk som forum för diverse smutskastning av högst banal natur, rekommenderas således Ni att ej publicera fotograferat material på mitt fordon, där omgivningen i brist på kunskap om då rådande situation ej kan tillgodogöra sig naturen och skälet till skrivna notis, avbildad enligt ovan.
Er illa dolda avundsjuka över att våra bilar fungerar tillfredsställande, samt uppnår en viss nivå av omsorg och omvårdnad, gör sig dåligt i ett öppet medium så som detta.
Men till Ert försvar skall det sägas att Ni som ägare av en (eller 37) Alfa förstås drabbas av avund och förundran över fordon som inte oxiderar bort över natten, samt uppfyller alla krav för att på ett tillförlitligt och ändamålsenligt maskinellt sätt, utan spontana elfel, kan transportera oss från en punkt (a) till en annan (b).

.. with love.

Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Respondens

Bäste Broder Rastbäck.
Jag ber att härmed få framföra mina hjärtinnerligaste lyckönskningar i Brors eminenta val av transportmedel, som så förtjänstfullt påpekats, ett fordon som äro tillfyllest vad gälla Brors önskningar om att förflytta sig mellan punkt (a) och punkt (b). Alldenstund kan konstateras att jag själv, liksom mången annan, pläga ställa helt andra krav såsom körglädje, karaktär, ljudkuliss etcetera, icke blott att ta oss från en punkt till annan.
Tillyttermera visso kunna vi inte undlåta att notera Bäste Brors faiblesse för blanka och skinande attiraljer få ett icke försumbart utrymme å tidigare nämnda transportmedel, ehurru den reella funktionen på dessa ibland undgår oss oinsatta arma krakar.
Haver jag på något sätt förtörnat Bäste Bror i hans stolthet och ära vad gäller transportmedlets förträfflighet gällande transporter mellan a och b ber jag om tillgift.
Högaktningsfullt
Eder garageplåga
Ulf

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Den borne tidsoptimisten har fått sig en minnesbeta, livet kom imellan!
I korta drag:
-jobbet
-familjen
-jobbet
Lite trevligheter har dock hunnits med:
Som vanligt kört på Åke Nybergs eminenta kördag på Kullen tillsammans med brorsan. Bror hade precis köpt en bakhjulsdriven 305 hk bil som avtestades med gott resultat.
Fått iväg Maseratin till karosseriverkstad.
Köpt en Alfa 156 till dottern/svärsonen, servat och fixat den.
Servat och fixat föredettans Alfa 166.
Kamremsbyte, service och tändsystem på Alfa sud sprinten.
Påbörjat garagestädning. ( Psykiskt ansträngande att behöva sortera och slänga alla "bra-att-ha-saker)
Så projekt 90 har mest stått still tyvärr, men jag satsar nu på att försöka vara klar till Alfabanmötet på Knutan i Augusti. Skam den som ger sig.

Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Hur går det med denna då?

Portugal, Ourique
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5
5 besök senaste veckan (29712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande