Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 18283 besök totalt |
Nu har nya bromsskivorna fram kommit. Och de väger 10kg styck!!!
![]() De gamla skivorna hade tappat 2kg i material och precis kommit under minimi tjockleken, så ett byte var verkligen på sin plats. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Nu har det kommit hem lite mera delar.
Cupévärme ventilen som jag spräckte på Mantorp förra året är utbytt mot en ny. Tog hem direkt från staterna, så det blev mindre än halva priset jämfört med hemma. ![]() ![]() Sen har motorn fått lite nya remmar och tänddelar också. Många remmar blir det, och då har jag ändå rationaliserat bort AC:n. ![]() Och dom där pinnskruvarna till ena bakhjulet har naturligtvis blivigt bytta också. Gissa vilka som är dom gamla. ![]() ![]() Utöver detta har motorn fått välbehövlig service. ATE Blue är verkligen en prisvärd bromsvätska. Gick åt ungefär en liter när man skölt igenom alla 4-kolvs ok. Efter filterbytet toppade jag upp med Mobil1 till motorn. En läcka på en servoslang uppe vid behållaren har fixats också till. Liksom en tuta som inte funkat sen jag köpte bilen. ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Nu sitter nya skivorna på också.
Bilen har tagit mark efter ett halvåt på bockar, så nu är det bara att ge sig ut och köra. ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Re:
Okej att du snackar Porsche. Men i övrigt fattar jag inget av vad du menar? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Okej, nu är jag på rätt spår. Den heter Heater Control Valve på engelska och sköter om flödet till värmepaketet i kupen. Den sitter inklämd mellan oljefilter, styrservobehållare, kamdrivningen och alldeles för nära grenrören. Nu finns det i och för sig en värmesköld som ska hindra strålningsvärme, men varmt blir det i alla fall. Den (och all annan styrning till kupeventilationen) går på vaccum, vilket är ett säkert tecken på att det kommer att strula mer eller mindre när bilens nybilsgaranti gått ut. Det är i alla fall min erfarenhet från olika bilar med denna typ av lösning. Här får du en bild där man ser lite mer av var den sitter. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Brandsläckare på plats.
Inte snyggaste installationen. Men jag har inte fått tummen ur förrens nu, så jag får passa på. Och har man inte bättre material hemma så blir det så här. Funktion före form. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Värmeventilen ni skriver om ska även finnas i metall (från Audi). Denna i plast är lite tråkig därför att när den åldras går den isär (limmad?) med kraftigt vattenläckage som följd. Har egen erfarenhet av det på Knutan
![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Re:
Jo, jag känner till att ventilen finns i metall. Men nu fick jag ett bra pris på denna från staterna. Den har dessutom hålit i nästan 20 år, så jag chansar att den kommer att hålla ett bra tag till. Precis som du skriver sprack min också. Tömde hela kylaren på Mantorp förra året. Inte så poppis hos de andra. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Då var säsongens första banträff avklarad. Det var en solig kväll på Mantorp med ÖSK i förra veckan. Verkligen kul att få köra efter att ha fixat med bilen hela vintern.
![]() Bara dagar innan träffen var jag tvungen att koppla bort servot då styrväxeln hade börjat läcka olja ur damaskerna. Vilken tur då att 968:an har separat rem till servopumpen. Bara att koppla bort och tömma systemet. Men jisses vad det är tungstyrt i låga farter med 255:or och mycket offset. Renoveringssats är beställd från stooora landet på andra sidan havet. Men när man väl var på banan gick det förvånansvärt bra. Lite tungt i vänstern efter krönet, innan F2 -kurvan och snabba rattningar som i chikanen. En del säger att känslan ska bli bättre utan servo, vilket jag inte kan hålla med om. Jag kör hellre med servo så slipper man alla stötar och slag. Man får verkligen akta sig för Mantorps höga curbs. Efter ett par varv in på kvällens andra pass hade hornen definitivt vuxit sig stora. Jag bromsade sent och gick på gas tidigt i chikanen vilket resulterade i att jag gick baklänges ut. "Lika bra att hålla stumt" tänkte jag och stämplade gasen i botten. Det skulle jag inte gjort. ![]() Snabbt kom den alltför bekanta lukten av bränd lamell. Det definitiva beskedet på att kopplingen gett upp fick jag när jag vände bilen och skulle ge mig ut på långa rakan igen. Motorn varvade men accset var som en segelbåt. ![]() Försiktigt in i depån och låta bilen stå resten av kvällen. Sen körde jag mycket försiktigt hela vägen hem igen. Det var bara jag och lastbilarna som höll laglig fart den resan skulle jag tro. Jag har ännu inte hunnit plocka ner kopplingen för att inspektera skadorna. Men det ska hinnas med denna vecka. Fortsättning lär följa. ![]() Stämningsbild från kvällen. Bild från osk.ac _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Det var faktiskt riktigt enkelt att byta koppling Tobias. Porsche hade gjort hemläxan när dom introducerade 968:an. Man behöver inte ta bort transmisionskåpa eler transaxel som på 944. Jag kom till och med åt att lossa tryckplattan med muttermaskinen.
Fast jag är ganska taksam att det var kopplingen som gick, och inte vxl.låda eller drivaxel. Dessutom tror jag det var originalkopplingen, eftersom bilen inte gått mer än ca13'500mil. Så det är egentligen inte så konstigt att den var sliten och därför dags att byta. ![]() Både svänghjulet och tryckplattan ser ut att ha klarat sig. Skönt, då det är ganska dyra grejer. Nu ska jag bara bestämma vilken lamell jag ska ha. Det lutar åt en organisk lamell. Men vi får som sagt se. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Efter sju sorger och åtta bedrövelser så sitter nya kopplingen på plats. Inte för att det var svårmeckat, utan för att det strulade med delarna.
Beställde från amerikanska Clutchnet då dom hade ett bra pris på organisk lamell. När det väl kom hem (lång lev tid), och jag hittade tiden att montera, visade det sig att de inte passade. ![]() Men sen hände nada. Efter påstötningar skulle de skicka trackning nummer så jag kunde söka paketet. Men det tog ytteligare någon vecka, och telefonsamtal, innan jag fick det. Till slut kom nya lamellen. Kors i taket, denna gång passade det. Tycker dock inte att jag har samma känsla vid växlingarna. Men det ska kanske slita in sig? Vi får se hur det håller ihop vid nästa bankörning. När ska man lära sig att inte köpa något bara för att priset är bra? ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Hej,
Var länge sedan någon uppdatering gjordes, har du bilen kvar eller är den såld vidare? Det är nu i vinter 10 år sedan jag gjorde iordning bilen och uppdaterade den med fjäderben, krängningshämmare, bromsar etc. och det är lite kul att följa den och dess utveckling. ![]() _________________ Peter Einarsson PCS 7739 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 18283 besök totalt |