Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna ut utväxling på växellåda
4 besök senaste veckan (6885 totalt)
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare

går det att räkna ut vad man har för utväxling i lådan om man vet hjulomkrets,varv och hastighet

har en golf mk1 gti som jag tror nån bytt låda i eller byggt om den som sitter .
när jag ligger i motorvägsfart 110 så har jag 4000 i varv vilket verkar mycket samt att den en jävligt
acc snabb (vilket e bra) men har just ingen toppfart ,,

finns säkert nån bra svår formel för detta ,,

mvh joakim

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Räkna ut utväxling på växellåda

jocke_c skrev:
går det att räkna ut vad man har för utväxling i lådan om man vet hjulomkrets,varv och hastighet

har en golf mk1 gti som jag tror nån bytt låda i eller byggt om den som sitter .
när jag ligger i motorvägsfart 110 så har jag 4000 i varv vilket verkar mycket samt att den en jävligt
acc snabb (vilket e bra) men har just ingen toppfart ,,

finns säkert nån bra svår formel för detta ,,

mvh joakim

Det finns en rad olika uträknare men du behöver ändå veta högsta växelns eller slutväxeln för att ha en aning om vad det är för innehåll i lådan.

Men det låter ungefär som någon årsmodells originallåda... Beroende på däckstorlek.

uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
jag kör på 195/50R15

Jönköping
Här sen Jul 2011

Är det en original svensksåld gen 1 GTI så har du en fyrväxlad låda med 1:1 på 4:an.

Specifikationen för originaldimensionen 175/70HR13 anger en diameter på 576 mm och en rullningsomkrets på 1 757 mm på 5,5" mätfälg (som även är originalbredd på GTI). 195/50R15 har 577 mm resp 1 760 mm på 6" mätfälg, i praktiken helt identiska specifikationer inom variationerna hos olika fabrikat.

Precisionen (eller snarare bristen på) hos hastighetsmätare och varvräknare gör att det i bästa fall bara blir en indikation av utväxlingen, men med tillräckligt stora steg bland tillgängliga utväxlingar kan man kanske identifiera den

Personligen föredrar jag att kolla en okänd utväxling genom att märka upp kardanstång och ett bakhjul, och beroende på om det är spole/diffbroms eller en öppen diff, antingen låta en medhjälpare snurra bakhjulen 10 varv alternativt låsa en hjulet och snurra det andra 20 varv. Om detta tex hos en Opel Kadett resulterar i att kardanstången snurrar 42 och 1/5 (=2/10) varv så är det bara att flytta komma ett steg och få resultatet 4,22:1

Proceduren blir ju lite mer komplicerad på en FWD, men med urtagna tändstift ska motorn snurra så pass lätt att det inte ska vara några problem. Kan ju även utföras genom att märka upp ett hjul och skjuta bilen med 4:an ilagd på en plan yta tills 10 hjulvarv har noterats

uppsala
Här sen Jan 2009

Trådstartare
sitter 5växlat orginal på 1,8 gti

Jönköping
Här sen Jul 2011

Då borde du ha 1:1 på 4:an och överväxel på 5:an... men växellådan på en Golf är tydligen inte konventionellt uppbyggd om man ska gå efter den här tabellen:

http://www.doppel-wobber.de/forum/index.php?page=Info&id=45

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Top Notch skrev:
Då borde du ha 1:1 på 4:an och överväxel på 5:an... men växellådan på en Golf är tydligen inte konventionellt uppbyggd om man ska gå efter den här tabellen:

http://www.doppel-wobber.de/forum/index.php?page=Info&id=45

Den femväxlade som har 1:1 eller motsvarande på 5an monterades bara i dieselbilar samt vissa jettor (ekonomi) aldrig i en GTi

GTis femväxlade högsta växel har likadan utväxling som den 4petade GTi lådan i princip. Finns lite olika alternativ beroende på årsmodell etc.

4 besök senaste veckan (6885 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande