Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo R1R vs. "riktiga" r-däck
3150 besök totalt
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej ! Hur tycker ni R1R funkar som trackdaydäck torrt/blött/slitagemäsigt ? Stor skilnad mot ex.vis trippelåttor ? Framhjuldrivet på runt tonnet i detta fall. Tänkte hitta en bra kompromiss, gör inget om man förlorara nån halvsekund om däcken bara tål stryket på bana

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

T1R har jättemycket mönster och jag har för mig att de brukar bli lite värmesladdriga efter 5-10 varv.
R1R kanske kan vara en bättre kompromiss om vi ska hålla oss till Toyo (närmare R888 än T1R har jag fått för mig)?

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Ahh, juste. Missade att det faktiskt var R1R jag hade funderingar på (mkt. nuffror å skit blir det) Ändrar rubriken

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nu var det 7-8 år sedan jag testade dem men det blev bara en uppsättnng. Gick inte att jämföra med "riktiga" r-däck.

Sollentuna
Här sen Apr 2012

Re: Toyo R1R vs. "riktiga" r-däck

Suddarn skrev:
Hej ! Hur tycker ni R1R funkar som trackdaydäck torrt/blött/slitagemäsigt ? Stor skilnad mot ex.vis trippelåttor ? Framhjuldrivet på runt tonnet i detta fall. Tänkte hitta en bra kompromiss, gör inget om man förlorara nån halvsekund om däcken bara tål stryket på bana

Hej är nybörjare på det här med banträffar!

Men jag kör på toyo R1R 195/50 på 15" 7" fälg på min fiesta st som väger ca 1170kg. Kör däcken till vardags med då de fungerar superbra i regn. Har kört dom i hällande regn och aldrig har det varit några problem!
Slitaget på gatan verkar också var ganska bra. Har kört ca 400 mil och en banträff och har säkert 80% av mönsterdjupet kvar.

På banan så gick jag, nybörjare som jag är ut på för högt kalltryck i början av dagen. Gick ut på 2 bar och fick ett varmtryck på 2.5 bar. Däcken blev då rätt hala efter ca 6 varv och slets mycket i mitten av slitbanan. Gick sedan ut på 1.6 bar i fram och fick då ett varmtryck på 2bar. Då kunde jag ligga ute i 10 varv, då började bromsarna bli för varma, däck var då fortfarande väldigt grepp vänliga. Slitaget såg också mycket bättre ut när jag hade gått ner i tryck.
Hängde på många andra bilar med R-däck när det svängde, kände mig aldrig hämmad av mina R1R:or.

Men som sagt har bara åkt bana en gång och aldrig ägt några andra r-däck än R1R så ta min info för vad den är!

MVH Robban

Volvo 740 Turbo

Ford Focus RS 2016

Såld Fiesta ST150 Track day preppad

Såld BMW E36 318ti compact
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Jag har kört en hel del både R1-R och R888 på min Miata. Och jag har nära på bara positiva saker att säga om dem. Visst är de kanske lite mjukare i stommen än R888 men greppet är ingen monsterskillnad på. När jag kört på bana samtidigt som andra Miator med R888 så har jag inte känt mig särskilt handikappda (förra året kom jag delad tvåa i R-däcksklassen i MX-5 Racing Clubs Sprint-cup körandes på R1-R).

Gällande livslängd har jag blandade erfarenheter. Mitt första set som jag köpte lätt begagnat höll 10 bandagar och 800 mil. Mitt andra set höll 2 bandagar. Värt att nämna var att det andra setet inte heat cyclades öht utan jag drog på dem, åkte ner till Sviestad dagen efter och körde rejält hårt, sen minst lika hårt på Kinnekulle veckan efter det. (Om mitt första set var heat cyclat vet jag ej).

Enligt TWS som jag köpte båda seten av så beror den korta livslängden troligen helt enkelt på att jag kör mkt snabbare nu än jag gjorde i början, kanske rent av "för snabbt" för R1-R. Men längre än så borde de hålla tycker jag. Kanske hade jag fel däckstryck eller nått. Det minns jag inte nu.

Vad jag däremot vet är att mina nuvarande R888 är slutkörda, och jag kommer hänga på ett set R1-R igen istället. Men det är mkt tack vare det löjligt bra priset TWS har på dem nu.

Men överlag är jag otroligt nöjd med dem och har bara hört lovord från de som kört dem på Miata iaf.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

xtimmyx skrev:
Jag har kört en hel del både R1-R och R888 på min Miata. Och jag har nära på bara positiva saker att säga om dem. Visst är de kanske lite mjukare i stommen än R888 men greppet är ingen monsterskillnad på. När jag kört på bana samtidigt som andra Miator med R888 så har jag inte känt mig särskilt handikappda (förra året kom jag delad tvåa i R-däcksklassen i MX-5 Racing Clubs Sprint-cup körandes på R1-R).

Gällande livslängd har jag blandade erfarenheter. Mitt första set som jag köpte lätt begagnat höll 10 bandagar och 800 mil. Mitt andra set höll 2 bandagar. Värt att nämna var att det andra setet inte heat cyclades öht utan jag drog på dem, åkte ner till Sviestad dagen efter och körde rejält hårt, sen minst lika hårt på Kinnekulle veckan efter det. (Om mitt första set var heat cyclat vet jag ej).

Enligt TWS som jag köpte båda seten av så beror den korta livslängden troligen helt enkelt på att jag kör mkt snabbare nu än jag gjorde i början, kanske rent av "för snabbt" för R1-R. Men längre än så borde de hålla tycker jag. Kanske hade jag fel däckstryck eller nått. Det minns jag inte nu.

Vad jag däremot vet är att mina nuvarande R888 är slutkörda, och jag kommer hänga på ett set R1-R igen istället. Men det är mkt tack vare det löjligt bra priset TWS har på dem nu.

Men överlag är jag otroligt nöjd med dem och har bara hört lovord från de som kört dem på Miata iaf.

thumbs up Låter lovande. Tack för uttömmande svar..

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Däck för banåka
3150 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande