| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Blir bromsvätskan sämre av att koka?
|
2110 besök totalt |
|
Att bromsvätska blir "oanvändbar" när den väl kokar är jag fullt införstådd i. Men ponera att man låter bromsvätskan kyla ner sig helt (till ca 20 grader C), är bromsvätskan "förbrukad" då på något sätt? _________________ Albin Klang |
||||||||
|
Okey. Eftersom det knappast skadar att byta efter att vätskan kokat så får väll det bli standardförfarandet att byta men då är ju nästa fråga, hur blir det när man öppnar nipplarna precis efter att vätskan svalnat såpass att den inte kokar?
Jag tänker mig att ett "tätt" system får en högre kokpunkt som tex ett kylsystem, gäller detsamma för bromssystemet? Även om ett bromssystem nu inte är helt tätt... Allt handlar än så länge om teori då jag personligen aldrig kört på bana och jag inte bränner däck vid korvkiosken = inga överhettade bromsar än... _________________ Albin Klang |
||||||||
|
Njae, att kokpunkten blir högre beror på trycket - och ska man få tryck över en atmosfär så måste systemet så klart vara tätt.
I bromssystemet så beror dock trycket på hur hårt du trampar på pedalen, så det är liksom ingen konstant man kan räkna med eller påverka på det sättet.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Min teori:
Det är vätskan närmast oket som hettas upp mest och därmed kokar. Gasbubblor bildas och pedalen blir mjuk. Dessa gasbubblor försvinner inte utan man måste lufta bort dem. Däremot behöver inte hela vätskan bytas, det räcker med den som är närmast oket. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
|
Re:
Och i sådana fall borde det väll även vara så att det bara är vätskan vid dom främre oken som behöver bytas på en standardbil? Så länge man inte korvmojsburnar då vill säga.... _________________ Albin Klang |
||||||||
|
Re:
|
||||||||
|
jo fast det vet vi alla.. att bromsvätskan är lite hygroskopisk och att det bildas vattenånga gillar vi ju förståss inte.. inte fading heller för den delen...*brrr*
Jag uppfattade frågan som om bromsvätskan på något vis blev förstörd av att koka... vad nu fräsch bromsvätska har för kokpunkt förståss. Kanske är som så att man i praktiken inte ka få bromsvätskan att koka om det inte är vatten i. _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Re:
Det finns tekniker för att inte få så mycket värme i oket/vätskan. * Bromsa mindre * Bromsa kortare/intensivare * Led mer frisk luft till skivans centrum |
||||||||
|
Re:
Jo helt riktigt, men jag är fortfarande inne på om vätskan kokat:) Personligen byter jag vätskan varje gång jag byter olja dvs ca 1000 mil emellan gångerna (och det på en pendlarhäck )
_________________ Albin Klang |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2110 besök totalt |