Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Missa inte Motorjournalen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12499 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Folxam skrev:
ja JAG gillade iaf Joppes inslag förra säsongen med diverse öststatsfordon
men jag håller med om att Poloinslaget var en smula ... hmmm ... överflödigt ...

"en riktig laståsna"

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Läste igenom tråden lite snabbt och fastnade för en sak extra mycket. Enhetliga tester av bilar på bana! Kanonförslag om du frågar mig. Alltså att man har en bana som man provkör bilarna på så man kan, tidsmässigt, ställa dem mot varandra på en lista eller liknande. Vore verkligen oerhört fräckt!

Dessutom tillhör jag en av dem som gillar Joppes inslag. Tycker de i många fall är klockrena, men som sagt så var väl Poloinslaget inte ett av de bättre han har gjort. De han gjorde om SUV:ar och Pickuper skrattade jag gott åt under förra säsongen.

MJ är fortfarande det bästa motorprogrammet i mina ögon och så förblir det förmodligen om ni fortsätter bespara oss plastkittade 75-hästars-Civicar, trampcykelpropaganda och barnstolsältande. Det finns andra program som tar hand om det.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Claes Haglund skrev:
*klipp, klipp* och barnstolsältande. Det finns andra program som tar hand om det.

Var det inte herr Sundfeldt som faktiskt monterade en bilbarnstol i nåt av testinslagen för nån vecka sen? Inget fel med bilbarnstolar, tyckte bara Claes H fick in en (omedveten?) dold pik där...

Mvh
Mangan, som måste köpa en TV-programs-inspelnings-mojäng eftersom jag sniffar svetsgas mest hela kvällarna o missar MJ + CSI på Femman...

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Magnus Karlsson skrev:
Claes Haglund skrev:
*klipp, klipp* och barnstolsältande. Det finns andra program som tar hand om det.

Var det inte herr Sundfeldt som faktiskt monterade en bilbarnstol i nåt av testinslagen för nån vecka sen? Inget fel med bilbarnstolar, tyckte bara Claes H fick in en (omedveten?) dold pik där...

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Välkommen Peter! Starkt gjort.
Jag måste nog tyvärr också hålla med om att kvalitén på programmet är sämre nu än tidigare säsonger. Dessa utfyllnads inhopp i form av topp 5 listar med mera tycker inte jag platsar i programmet. Jag förstår att det är både krångligt och dyrt att sätta ihop en bra tablå men kanske är det då bättre att korta ner programmet så att man kan hålla en högre nivå?
Jag önskar dock att ni kunde försöka ta efter engelsmännen, Tiff o Co. Det är ju egentligen bara vid bankörning man upptäcker bilens svaga punkter.
Sen att Joppe fortfarande finns kvar i rutan tycker jag är helt oförståligt. Hans inslag säger ingenting om bilen ifråga, enbart en filosofisk diskussion som förs. Beträffande hans senaste inslag med VW Polo så sänkte det programmets kvalité ett antal nivåer, trist men sant.
Jag måste nog tyvärr säga att programmet behöver ett rejält lyft, även ifall Peters inslag är bra. Tycker dock att det behövs längre tester ( vad fick man egentligen se av E55:an? ) och att inte försöka tillfredställa ett sådant brett segment. Mer bankörning med extrema bilar.
Lycka till!

Peter, ska du inte ner till ringen något i sommar? Scuderia kursen i aug. kanske??

Förövrigt så tror jag Radical är bland det roligaste man kan tävla med, inom en begränsad budget.

Philip Lundh
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

"Tyvärr kan jag bara se MuteurJeurnalen varannan vecka p.g.a. tvåskift (hata) ...
Går det i repris lyckas jag bara missa det :/ "

Jag ser att du oxå är en stor beundrare av Hipp-Hipp...

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
*snip* Sen att Joppe fortfarande finns kvar i rutan tycker jag är helt oförståligt. Hans inslag säger ingenting om bilen ifråga, enbart en filosofisk diskussion som förs. *snip*

Borde ju passa oss biltokar som handen i handsken, här är väl bilval oftast av en mer filosofisk karaktär än baserade på konkreta testbara egenskaper såsom Airbags, Säkerhet, Bränsleförbrukning, Lastkapacitet..

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Hmm, konstruktiv kritik får väl utgå ifrån vad tillräckligt många kan tycka vara sevärt. Att enbart utgå ifrån vad jag skulle vilja se ger nog inte så mycket då det knappast skulle tilltala tillräckligt många tittare. Tror t.ex. knappast att ett rent banåkaprogram skulle få särskilt många tittare. Det svåra är väl att veta vad andra vill se, utan att man själv tappar intresset...

Det där med en eller två fasta banor för biltester vore klart skoj, men kanske praktiskt svårt att genomföra?

En annan typ av reportage som jag gillar är reportage om kul saker man kan hitta på. T.ex. skulle ett reportage om att hyra sig Seven i England oh köra en bandag på Cadwell Park vara kul att se, med kostnader och alla andra praktiska tips, samt förstås en utvärdering om det var värt pengarna. Alltså lite blandning av motor- och rese-program.

Det borde ju finnas många andra sådana skojiga saker som man kan hitta på, typ Endurosafari eller liknande. Nu är det väl många som inte gillar andra reportage än bilrelaterade, men eftersom det heter Motorjournalen så tycker jag det är väldigt passande och kul med inslag som inte är bilrelaterade, typ MC, motorbåtar och snöskoter. I åtminstone snöskoterfallet finns det en hel del olika safarin, uthyrning och liknande som man kan tipsa om. För att ta ett exempel: Hur krävande är det att åka på Gyllene Bockens(Ljusnedal) tredagarssafari, Ljusnedal-Åkersjön-Storlien-Ljusnedal? Är det nåt för motionärer, eller måste man vara lite mer van, går det för mesigt, etc.? (om ni hänger med oss på skotersafari nästa vinter så kan ni även få reda på hur mycket man kan köra sönder på 2-3 dagar... )
Men det kanske bara är jag som tycker att sådana reportage är kul?

#24, #64, #88
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Tycke oxå sånt är kul!
Man skulle ju kunna ha en rese avd. på MJ. Där kan man ju visa allt om motoranknytna resor, Allt från F1 till skoterhajk !
Ett tips på reserepotage kan vara, billigaste sättet att ta sig till ringen o åka.

NS BTG: 9.10.21

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Några andra är test av F1-bil i Frankrike(det kanske är gjort redan?), NASCAR-bil på oval i USA(du skulle ha gjort ett reportage, Fredrik ) eller någon av de mer kommersiellt anordnade bandagarna som finns i USA, på t.ex. Watkins Glen. Det skulle vara intressant att veta vad man som nybörjare får göra, om det är många restriktioner, vilka bilar man kan hyra, etc..

#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

MatroxMGA skrev:
Det är ju egentligen bara vid bankörning man upptäcker bilens svaga punkter.

Är det?

Jag skulle kontra med att både gata och bana behövs. En bana är slät, det är inte gatan. Störst inverkan för t.ex. Ofjädrad vikt får du inte vid en slät bana, men märks väl på gatan då hjulet inte följer rulorna i vägbanan.

Jag instämmer i AndersYs förslag om kombinerade rese- och motorprogram. Exempel: resa till norra Italien och besöka Ferrari, LAmborghini, Zonda osv. (finns nåt museum också där). Tidnignen EVo gjorde ett reportage därifrån förra året, väldigt läsvärt. Det måste finnas fler saker att "resa och göra" som är motorrelaterat.

Nu vet jag iofs att det är otroligt dyrt att göra resereportage (en gång i tiden jobbade jag med att ta fram just såna här format) iom. att det oftast krävs tre pers som reser iväg. En reporter, en kameraman och en producent.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Håller med om att det heter faktiskt Motorjournalen, alltså ska allt motorrelaterat finnas i programmet, mer eller mindre knasigt! Bilar är roligast, men det får gärna finnas variation. En sak till, Joppe MÅSTE vara kvar!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Westfield skrev:
MatroxMGA skrev:

Är det?

Jag skulle kontra med att både gata och bana behövs. En bana är slät, det är inte gatan. Störst inverkan för t.ex. Ofjädrad vikt får du inte vid en slät bana, men märks väl på gatan då hjulet inte följer rulorna i vägbanan.

Vem sa att banan inte delvis går i terräng
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Petri skrev:
"Tyvärr kan jag bara se MuteurJeurnalen varannan vecka p.g.a. tvåskift (hata) ...
Går det i repris lyckas jag bara missa det :/ "

Jag ser att du oxå är en stor beundrare av Hipp-Hipp...

Jag har bara sett Hipp-Hipp en eller två gånger ...
Halvkul, men ;

"MuteurJeurnalen" ska uttalas med fransk accent, möjligtvis med en halvliter rödvin i munnen och en baguette i.... hmmm.... eller kanske bara med fransk accent ....

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Kanske dags att ta upp den här diskusionen igen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5673 ?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Peter du har PM .

NS BTG: 9.10.21

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Peter S skrev:

Citat:
Kunde inte låta bli att replikera på att det engelska inslaget var det enda som var något att ha när du fick en fin resa i nya 612 Scaglietti, utan musik och genom alla växlar med en vacker V12-sång.
Att jag kuggade upp lite för tidigt till sexan betyder bara att de där små vägarna vi körde på blir för krokiga uppe vid 240-250. Men vi fick bilden och ljudet!

Ursäktar. Det hade jag glömt bort i man allmänna tjurighet. Var ett bra inslag.

En konstruktiv ide. Alla tidningar och alla motorprogram provkör/testar samma bilar samtidigt. Exempelvis, just nu är det just Ferrari 612 överallt. Verkligen överallt, det går bara inte att missa. Det skulle vara kul med någon som inte kör samma rejs som alla andra. Okej, jag förstår att det är just nu som Ferrari har bjudit in hela världens journalister att provköra. Men i alla fall, en konkurrent kan väl inte klaga om man säger 'Vi har blivit inbjudna av Ferrari att provköra deras nya, men vi vill mycket hellere göra ett reportage om er Xxx'.

Någon nämnde 'billigaste sättet att ta sej till Nurburgring'. Du har väl en CV2:a, Peter, rasta den runt Ringen i ett reportage? Billigaste sättet att ta sej runt

Vressel
Här sen Apr 2003

Sörpan skrev:
Håller med om att det heter faktiskt Motorjournalen, alltså ska allt motorrelaterat finnas i programmet, mer eller mindre knasigt! Bilar är roligast, men det får gärna finnas variation. En sak till, Joppe MÅSTE vara kvar!

Hårtorkar har motor. Elvispar också. Så det finns kanske utrymme för Joppe också då ..
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Andrew Petrykowski skrev:
Westfield skrev:
MatroxMGA skrev:

Är det?

Vem sa att banan inte delvis går i terräng

Råkade hamna på en väg ute i skogen i ett mycket dåligt skick när jag skulle ut o testa räserbilen på lite kurvigare vägar.. då upptäckte jag att bilen inte var byggd för sådana vägar Golfen gick att köra i ca 50-60 Peugeoten fick hålla sig i 20-30regionerna tills jag kom ut på vägen som är riktigt rolig fram till dess kunde jag inte riktigt njuta av färden.

Jag ger räserbilen -1 i betyg för komfort på dåliga vägar

Men

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
Sörpan skrev:

Hårtorkar har motor. Elvispar också. Så det finns kanske utrymme för Joppe också då ..

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Citera
Allmänt banåkaforum
Missa inte Motorjournalen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande