Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1558 besök totalt |
Däck för ringen.
Planerar min första resa ner till Nürburgring och undra vilka däck som de rutinerade rekommenderar för en nybörjare på ringen. Har erfarenhet av banåkning och en avvstämd banbil så det känns fel att inte åka på r-däck men kanske bättre att börja nöta ringen på gatdäck? Hade tänkt mig många fler resor i framtiden.. ![]() _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Re: Däck för ringen.
Det funkar bra med vilket som höll jag på att säga, givetvis beroende på tempo. Dock lever jag i tron att det är av större vikt med R-däck här hemma med korta tighta banor än där nere. Men har du generellt sett ett högt tempo kombinerat med pulver och mycket vikt så hade jag inte tvekat utan skruvat på r-däck. Personligen kör jag dock bara med R-däck _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Ett däck som inte är alltför uselt om banan blir en anings fuktig eller lite blöt. Trist med överaskningssnorhalt på ringen
![]() ett däck som inte tappade alltför mycket grepp om det är oljefläckar eller glykol på banan vore ju tryggt det med ;-) _________________ ![]() |
||||
Den gången för 2 år sedan när jag tog 123an ner mest på skoj, så ångrade jag att jag lämnade r-däcken hemma redan på första varvet..
Kört mycket Toyo 888 där nere, funkar bra, vettigt grepp även utan rejäl värme.. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Re:
Håller med om trippelåttorna dom funkar bra MEN Colin representerar kanske inte medelbesökaren utan snarare hardcoreligan med lite rutin och stora bollar ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re: Däck för ringen.
Nämen, va kul att du ska till ringen ! Vilken bil kommer du köra med? Det jobbiga med dåliga däck är högfartstabiliteten som blir lite lidande när dom blir varma, då är det lite knepigt med förtoendet i snabba partierna. MPSC var verkligen guld när jag var nere med 931, men då pressade jag å andra sidan rätt mycket mer än mina tidigare gånger. Men hade det ösregnat hade jag nog inte gett mgi ut många varv. Första gånen var i hyrbil på vinterdäck i +30C, sjukt lärorikt det också ![]() Men det går att köra fort på det mesta, det är ju sällan den mest begränsande faktornpå ringen som är rätt snäll mot däcken. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Stukat självförtroende & tom plånbok menar du väl.. ![]() _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Om du har plats i bilen för R-däcken, absolut! Och bara ska ner o upp igen utan vidare semesterplaner.
Annars tycker jag gatdäck funkade utmärkt i början, det är ju snarare en snabb landsväg än Kinnekulle liksom. Hade Good Year F1 Assymetric 225/35-18 sist, och på sista varven kände jag att det nog hade varit fint med Toyo-däcken. Men då var det oxå högsommarvärme. |
||||
Det kommer bli kalaskul, David!
Själv körde jag med färska PS2or vid mitt första Ringen-besök i höstas med GT3an, funkade utmärkt, (GT3 hade ursprungligen faktiskt PS2 från fabrik), tror inte det hade gått speciellt mycket snabbare med Cup-däck. Det är inte däcken som avgör farten i början, det är andra faktorer som du kommer märka! Vill påminna om att dina bakdäck är rätt hårda och hala, speciellt vid fukt, och därför inte bästa valet för Ringen. _________________ Anders Zimdahl |
||||
Tack för svaren, får ta en tänkare om jag ska skaffa en ny uppsättning r eller gatdäck till ringen i höst.
Tack Anders, ska ha det om däcken i åtanke! Cedric: Jag låter den orange fortsätta vila i garaget och åker nog ner i Anders Zimdahls gamla bil, en 944 utan tak. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1558 besök totalt |