Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Avgaser i kupén - inget bra
4800 besök totalt
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 309


Trådstartare
Kunde gått mycket värre:
http://www.youtube.com/watch?v=kxSZg2tFX_U

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Otäckt skit där

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8431



Otäckt indeed.

Men samtidigt måste man ju i ärlighetens namn tillstå att flera saker är indikatorer på att det här rör sig i farans riktning. Han sitter och skriker ut "toppfart" på rakan, skriker att han inte har några bromsar kvar (men kör likväl vidare) känner att det luktar gas (men kör likväl vidare).

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9878

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ytterligare ett skäl till varför jag kör med öppna fönster thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Jag tycker det är otäckt att det tog sån tid innan personalen bestämde sig för att knäcka rutan. Tänk om han hade suttit där med en hjärtinfarkt istället för "bara" en förgiftning..

Om någon hittar mig tupplura efter banan har ni min tillåtelse att slå sönder vilka rutor som helst!

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



S Agartsson skrev:
Jag tycker det är otäckt att det tog sån tid innan personalen bestämde sig för att knäcka rutan. Tänk om han hade suttit där med en hjärtinfarkt istället för "bara" en förgiftning..

Om någon hittar mig tupplura efter banan har ni min tillåtelse att slå sönder vilka rutor som helst!


Nu var man ju inte där, men ja, de reagerade åt h-e för sakta ser det ut som. Även efter de hade kommit in i bilen så var de inga Carl-Lewis precis. De borde ha förstått att det var allvarligt när de inte fick kontakt med honom. Men men, tur att han fick hjälp och klarade sig thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1872



Klart olustigt att sitta och se klippet och veta vad som ska hända men inte kunna göra något åt det.

Angående hans beteende så har jag svårt att se kopplingen mellan att han ropar ut toppfarten för sig själv och säger att han inte har några bromsar (eller kör med ena handen på växelspaken hela tiden för den delen) och det som hände. Visst, nybörjar-/omoget beteende och så men sådana handlingar orsakar inte koloxidförgiftning. Att situationen uppstod berodde ju på kombinationen otätt mellan motorrum och kupé och att kupéfläkten slutade fungera och förvärrades av den automatiska dörrlåsfunktionen.

Han säger att det luktar "gas" på engelska, d.v.s. bensin, men det står i overlaytexten att det bara luktade en kort stund (Notera: editerat från "några sekunder", kom på att det var klippt i filmen). Hade jag känt bensinlukt under så kort tid så hade jag i första hand trott att det kom från någon annan bil och snarare börjat hålla utkik efter bensinspill på banan. Så fort vänjer sig ju inte luktsinnet så sannolikheten att man har ett pågående läckage i den egna bilen är inte så stor om det bara luktar för ett ögonblick.

Sedan är det svårt att säga om man själv hade reagerat över att kupéfläkten stannade. Om det är varmt ute märks det snabbt på att det blir ännu varmare inne i bilen (även om man inte har AC) och är det regnigt lär man märka om det börjar bli imma på framrutan men frågan är om man märker det i tid, särskilt om det är torrt men inte så varmt ute. Det räckte ju med ungefär ett varv eller c:a två minuter i detta fallet från att kupéfläkten stannade tills han började bli påverkad av syrebristen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Nu har jag fått ett argument till varför 2-taktsmotorer är överlägsna. Där är det svårt att inte bli varse om avgaserna tar fel väg...
Tur att det gick bra för vår finländske vän. Snyggt också av honom att lägga ut filmen, så att vi andra kan lära oss något av andras olycka. thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Jag får direkta rysningar utav att brandteamet är så oförlåtligt oeffektiva och inte ingriper i situationen förrens evigheter senare.

Jag personligen hade pangat rutan inom 30sek om jag inte fått kontakt med honom.
Man får ha i bakhuvudet att killen har oregelbunden andning, krampningar i ögon, händer och är lite överviktig.

Hade nu detta varit ett hjärtstopp i verkliga fallet så hade denna kille vart troligen död även om de nu hade hjärtstartare JUST av den anledningen att de ingriper såpass oeffektivt och sent.


Vill gärna att alla ska tänka på om att ni hamnar i denna situation så smäll hellre en ruta för snabbt än att riskera liv.

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Hur pass utbildad är brandmännen på en racerrbana? Det vet jag inget om, men jag har gått flaggvaktskurs och den utbildning man får som flaggvakt handlar alldeles för lite om första hjälpen. Eftersom man som flaggvakt är man förste man på plats vid en incident, borde kunskapen vara större. Man får en brandsläckare till sin postering och så är det bra med det. på STCC förra året visste inte skrämmande många av funktionärerna var huvudströmbrytaren på bilen satt eller hur symbolen såg ut. Det blev en genomgång efter en incident när huvudströmmen rutinmässigt skulle slås av inför en bogsering och funktionärerna inte visste hur man gjorde.

Att funktionärerna i filmen inte agerar snabbare förvånar min inte ett minsta,tyvärr...

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



SHIT, snacka om dåliga rutiner.


Dessa brandmän ska väl vara "riktiga" brandmän!? Då ska de ha stora kunskaper inom hlr och diverse.
Annars ser jag ju en STORT hål säkerheten.


Att man som flaggvakt inte heller får proper utbildning är också skamligt!
De är de som är först på plats, kan inte de stänga av en bil eller har kunskap inom hlr så kan liv väldigt snabbt gå förlorade.

Samma sak som att det borde vara obligatoriskt på varje bana att det ska finnas hjärtstartare tillgängligt för allmänheten. Eftersom jag antar att ambulans har den utrustningen även fast deras bilar är gamla.

Njae, känns som om det finns riktigt stora säkerthetshål i det hela.

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8431



Victor. skrev:
Angående hans beteende så har jag svårt att se kopplingen...


Alla stora olyckor (typ Titanic) innehåller de påpekade elementen. Dvs att det är inte bara en enda omständighet som ställer till det. Istället är det en lååång rad av småsaker som fortlöpande skiter sig och i slutändan ger ett katastrofalt resultat. Det är bara att analysera lite så inser man att detta (eller ett annat) problem låg spikrakt i farans riktning.

Sedan måste jag hålla med många andra om att det tar katastrofalt lång tid innan personalen vågar smälla en jävla ruta för att säkerställa att killen är ok.
Det är lite som om brandkåren skulle stå ute på gatan (trots att det ryker ur taknocken) och tveka på om man vill ringa på och kolla om det brinner med risk för att man väcker någon...

Just denna (i modern tid nyvunna) omförmåga att inse att det skitit sig är är föv killer #2 (efter att en lång räcka saker skitit sig på raken). Fler människor dör i krissituationer pga av - omförmågan att inse att det är fara å färde - än det gör sammanlagt pga av brand, drunkning, förgiftning, krockvåld m.m.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



S Agartsson skrev:
Jag tycker det är otäckt att det tog sån tid innan personalen bestämde sig för att knäcka rutan. Tänk om han hade suttit där med en hjärtinfarkt istället för "bara" en förgiftning..
I början av videon (i den finska texten) så ber han folk vara snällare mot räddningspersonalen, de hade hört om hans avåkning och antog att han var i nån form av chocktillstånd pga. det... Ordern att slå sönder rutan kom genast då man insåg att han var onåbar pga andra orsaker (en chockad person skulle ha börjat reagera på tilltal efter en tid).
pamerps138 skrev:
Dessa brandmän ska väl vara "riktiga" brandmän!? Då ska de ha stora kunskaper inom hlr och diverse.
Annars ser jag ju en STORT hål säkerheten.
Det var tydligen den lokala frivilliga brandkåren som var på plats, mao inga "riktiga" brandmän

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Utbildning av funktionärer har under många år varit något som släpat efter, tyvärr. Ambitionen finns säkert hos både förbund och klubbar, men den krassa verkligheten innebär något annat.
De flesta klubbar har idag svårt att få funktionärer öht till sina evenemang, outbildade eller inte.
Det blir många "mekens-kompis- brorsa" som löser bemanningen enligt banlicensen. Inte sällan har posteringen i bästa fall en person med viss erfarenhet, medan övriga kanske för första gången är innanför staketen runt banan. Synen varierar givetvis mellan klubbar och tävlingar. En del är mycket bra, andra har stor förbättringspotential. Men det handlar alltid om intresse, engagemang och kompetens.
Vid flera tillfällen har jag under mina 43 år i bilsporten, i motsats till diskussionen sett funktionärer agera mycket snabbt och föredömligt i mycket allvarliga situationer.
Där har deras snabba agerande sparat både människoliv och kostnader för i onödan förstörda bilar.
Men det är ju så att det är lägstanivån som måste höjas, men glöm inte att ge kredit till de som på frivillig basis, utan annan betalning än nöjet och lite käk ser till att ni kan låtsar vara racerförare en och annan helg.
(Hur många av er som tycker brukar jobba som funktionärer f.ö, när ni inte kör själva?)

Någon tyckte brandmännen skulle vara heltidsbrandmän vid en trackday? Ja det vore ju kanon, men folk gnäller ju redan med frivilla insatser över vad det kostar att köra ett race eller trackday.
You get what you pay fcr....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Haft lite problem med avgaser (luktar ammoniak) i kupén om jag har rutan nere (sugs upp genom diverse genomföringarna i bilen antagligen) då avgasröret för tillfället slutar precis vid bakvagnen.

Kommer nog fixa detta illa kvickt nu.

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Perfekt film att visa innan trackdays för deltagare och funktionärer.

Så här ska det inte gå till thumbs down thumbs down

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 460



Ser riktigt otrevligt ut.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Jisses, banpersonalen måste ju stå där i flera minuter och försöka få kontakt.

Tröga människor

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Bilder o videos
Avgaser i kupén - inget bra
4800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande