Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Blir det stor skillnad att gå från 195-bredd till 185?
1989 besök totalt
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Trådstartare

Inte lätt att skriva en kort och enkel rubrik
Bilen är Xsara VTS, framhjulsdrift, 163hk, ca 1300kg.

Just nu har jag A048 i dimensionen 195/55-15, det vill säga samma som instruktionsboken säger att jag ska ha. Men nu sitter jag och funderar om jag av kostnadsskäl och teoretiska minskningar av rullmotstånd skulle gå ner ett snäpp.
Jag hade inga som helst problem med greppet förra säsongen bör tilläggas. Givetvis så finns det ju mycket mer att hämta ur föraren och då kan ju problemet uppstå men tillsvidare så räcker det till.

Rullomkretsen skulle inte påverkas nämnvärt med 185/55-15 så det blir nog inget problem.

Så jag tror jag efterlyser en diskussion om huruvida jag är helt ute och seglar eller om jag kan vara något på spåret här. Jag behöver nya däck nångång under sommaren så det är ju bra med tankeprojekt. Och jag är fullt medveten om att greppet kan påverkas mera av däckmärke än bredden

Mellan två banåkabilar..
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Om du ska köra fort har jag svårt att tro att det kommer fungera klockrent för långa pass. med ~15hk mer och 50 kg mindre än vad du har (och bättre viktfördelning) så fick jag inte toyoR888 har hålla mer än 4 banmöten pga att dom helt enkelt inte pallade värmen, rätt sladdrigt blev det också. MPSC i 205 fungerar mycket bättre men optimalt hade nog varit 225 för denna vikten känns det som. Visserligen är väl 048 ett bra däck men det känns som att det kan bli tufft att går ner mer.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Har kört 185 r-däck och upplevde det som en stor vinst att gå upp till 205. Är övertygad om att skillnaden i grepp i kurvor och under inbromsning överväger ett något ökat rullmotstånd. Visst kostar ett bredare däck mer men om du åker lika snabbt håller ett bredare däck bättre också.

Har svårt att se att det finns ett 185 däck har tillräckligt kraftig stomme för att klara av att vara framdäck på en 1300kg bil med gissningsvis drygt 60% av vikten på framhjulen. Vet att Dignell hade problem på sin Clio med Toyo 195/55 -15 fram.

Jag kör 950kg bil framhjulsdriven bil med mellan 95-160hk tidigare och upplever det som att 205 var ganska optimalt men jag vill gå till 225 fram och 205 eller 195 bak. Beror ju lite på vad du har för fälgar men 6.5-7" funkar att åka 205:or på.

Vill man spara pengar hade jag letat efter beggade 205/50 däck vilka brukar gå att hitta lite överallt. 185 är lite av en uddadimension och risken är att du överhettar dem lite väl lätt.

zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Låter som att jag tänkte lite fel då med andra ord

Skönt att få bra svar!

Mellan två banåkabilar..
Citera
Däck för banåka
1989 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande