Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dåligt skvalpskydd på E46?
2023 besök totalt
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011

Trådstartare

Hejsan,

Någon mer än jag som upplever att E46 har väldigt dålig skvalpskydd i original tank? Redan nere vid (uppskattningsvis) 55-60% bränsle i tank börjar den suga luft i startkurvan & karusellen.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Dåligt skvalpskydd på E46?

Jesper Persson skrev:
Någon mer än jag som upplever att E46 har väldigt dålig skvalpskydd i original tank?

Japp.
Samma sak med E36. Lite beror det på vilken bana man kör.

Lösning: http://store.vacmotorsports.com/vac---e46-fuel-starvation-kit-p739c124 . . . .
Finns flera alternativ, bara att googla.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hade problemet på min M3 E36. I kvarnkurvan på Kinnekulle krävdes över halv tank för att inte hosta till efter krönet! Men på CSL'en som har vanligt M3 E46-tank kan jag köra ner till reserven i princip. Så frågan är om det är olika underleverantörer eller olika beroende på årsmodell när det gäller E46? Det konstiga är att vissa M3 E36 inte har problem heller

Åstorp
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Re: Dåligt skvalpskydd på E46?

BTG skrev:
Jesper Persson skrev:
Någon mer än jag som upplever att E46 har väldigt dålig skvalpskydd i original tank?

Japp.
Samma sak med E36. Lite beror det på vilken bana man kör.

Lösning: http://store.vacmotorsports.com/vac---e46-fuel-starvation-kit-p739c124 . . . .
Finns flera alternativ, bara att googla.

Då är det billigare och bättre att bygga eget bränslesystem med catchtank och använda orig pump som matarpump. Skall googla vidare. Tack!

Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Hade problemet på min M3 E36. I kvarnkurvan på Kinnekulle krävdes över halv tank för att inte hosta till efter krönet! Men på CSL'en som har vanligt M3 E46-tank kan jag köra ner till reserven i princip. Så frågan är om det är olika underleverantörer eller olika beroende på årsmodell när det gäller E46? Det konstiga är att vissa M3 E36 inte har problem heller

Hallå.
Jag kikade upp detta lite. M3 E46 verkar ha ett litet skvalpskydd, nr 7 på bilden nedan:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BR91&mospid=47606&am . . . .

Hur den är konstruerad för att uppfylla sin funktion har jag svårt att se. Skall tydligen inte kosta många kronor!

Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Mer info: http://www.rogueengineering.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Categ . . . .

Beställde en från BMW. Kostade 178kr thumbs up

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Grymt, vill du vara snäll att leta upp samma enkla/billiga lösning till E36 oxå?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Grymt, vill du vara snäll att leta upp samma enkla/billiga lösning till E36 oxå?

Testa proppa tanken med gamla äckliga kuddar.

Verkar vara så att returslangen till tanken går via den lilla "catchtanken i tanken" och ser till att den alltid är full. Sen har den små skvalpväggar.

Borde ju inte vara så svårt att bygga något eget med en gammal konservburk som catchtank i tanken Sålänge den kontinuerligt fylls på från returen. Något för dig Johan att uppfinna, serieproducera och bli rik!

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Wow, vilken smutt lösnung!
Jesper, har du hunnit doktorera på hur den där "catchtanken" sitter fast innuti E46 tanken?

För får man bara fast den på något smart sätt finns det ju ingen anledning till varför man inte skulle kunna leda ner även returen på en E36a i en sådan. I princip kan man ju ta några buntband och sätta fast den med, bara det finns något att fästa den i.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

BTG skrev:
I princip kan man ju ta några buntband och sätta fast den med, bara det finns något att fästa den i.

Tips, kolla att allt du sätter ner i tanken tål bensin/etanol och inte löses upp av bränslet, det kan bli så mycket rengöring av slangar/pumpar/spridare om man har fel grejer i tanken
Rostfria slangklämmor är ju ett säker kort thumbs up

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

steffe skrev:
Kloka tips!

Tack!
Tänkte att buntband i plast borde funka men det behöver de ju inte alls göra... De kan ju mycket väl lösas upp.

Åstorp
Här sen Sep 2011

Trådstartare
Varken bensin eller E85 är väl direkt aggresivt i sig. Det är först när när det kommer i kontakt med luft som det kan bli problem med bränslepumpar, spridare etc. Stripes tror jag är en bra idé.

Återkommer med konstruktionsbilder när det är dags.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Jesper Persson skrev:

Tack å bock! thumbs up

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jesper Persson skrev:
Varken bensin eller E85 är väl direkt aggresivt i sig. Det är först när när det kommer i kontakt med luft som det kan bli problem med bränslepumpar, spridare etc. Stripes tror jag är en bra idé.

Safa eller testa först iallafall, efter en silikontätning av tank (gjord av min rörmokarpolare) så har jag blivit extremt nojig med allt som kommer i kontakt med bränsle.

Citera
Skruva banåkabil
2023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande