| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Morrljud vä fram - hjullager / spindelfråga
|
2696 besök totalt |
|
Hej ! I fjol bytte jag till större bromsar, turbo org till big blacks. I samma veva hjullagersatserna fram. Nu efter 500 mil (ca 75 banmil samt transportsträckor till banorna) har vänster fram har börjat ljuda. Beteendet är typiskt lagerljud; morrar mer ju mer åt höger jag svänger. Tystnar mer och mer ju mer åt vänster jag svänger. Däcken kan jag utesluta. Tog isär vänster nav. Iaktagelserna är: a) Där det inre, större lagret sitter finns det en knappt kännbar kant (dock kännbar...) på "spindeltappen". Är detta OK? Bild finns nedan. b) Samma lager ( a) ) har ett gulnat område på en del av den lagerbana som ligger an mot spindeltappen (alltså inte den inpressade delen). Samma lagerbana har på motsatt sida ingen missfärgning alls. Är detta OK? (om lagret gått varmt så borde det vara blånad, eller??) c) lagerfettet för a) och b) har en annan lukt (lite frän) och ett annat utseende, liksom svartare och tunnare. d) det yttre, mindre lagret har lättare ränder på "rullarna", se bild. Det inre, större hade inga synliga ränder alls. e) lagret enligt d), dess inpressade lagerbana uppvisar blånad samt en synlig blånadkant på respektive sida av rullarna. Se bild. f) fettet i d) var tjockare i konsistensen jämfört med a) . -> När jag studerar de inpressade lagerbanorna ser jag inte något som säger mig att de sitter snett eller inte är tillräckligt inpressade. -> Den enda gången jag kan tänka mig som skulle kunna ha gått snett är ifall något gick paj eller skit fastnade när jag tappade ett infettat lager. Förutom rejäla svordomar, så gjorde jag lagret rent med diesel och tryckluft tre gånger om. Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var vänstra eller högra ... -> Jag justerade enligt manual, dra åt samtidigt som jag snurrar navet tills det inte går mer. Lossa tills det går att röra brickan med fingerkraft. -> jag har inte kört av eller på något sätt kunnat skada delarna när jag kört. Kan det varit så enkelt att det varit för lite fett?? Tacksam för input. Mvh Stephan Inre lagret
Yttre lagret
Yttre lagrets lagerbana inpressad i nav
Spindeltapp underifrån
_________________ Stephan Samuelson Porsche 944 TURBO -87 |
||
|
"blånering" kan också ha gul färg..det beror på temperaturen.
Kanten i sig gör väl inget.. min tanke är att (svårt att se på bilderna, trots att de är bra).. KANSKE det stora lagret har haft för stort spel mot axeltappen... ser nästan ut så. Om det beror på för liten tapp från början, för dåligt åtdraget eller dåligt lager.. ingen anig. Om det ärså så kan den lilla kanten komma ifrån det. _________________ Mats Andersen |
||
|
seriöst märke på lagret? tänkte bara så att det inte är en biltema-blunder eller så..
annars vet jag inte har tidigare lager hållt normalt längre?
om inte kanske det är något av det som hauge säger.. efterdragit lagret? kanske inte ska göras men det får jag alltid göra efter ett par mil, ibland ett par gånger så att dom verkligen sitter.. blir nog annorlunda om man har press så man får dit dom riktigt på en gång.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Hej!
Tack för era svar. Igår när jag synade lagerdetaljerna igen så hittade jag sannolikt orsaken. Fattar inte hur jag kunde missa det innan : inre lagerbanan hade små gropar av antagligen utifrån kommande skräp vid monteringen alternativt att det kom från att lagerbanan "skäggade" av sig när jag drev in det förra gången. Fick tydligen inte bort allt.
Lagret ska vara ett "riktigt" lager och inte den billigare varianten.
Mvh Stephan _________________ Stephan Samuelson Porsche 944 TURBO -87 |
||
|
Det eviga gisslet med Porschelager...samma lager som på 911:or och på VW-bubblor.
Jag kan bara tipsa om att byta så fort det börjar låta. På min gamla 911:a nöp lagret och skadade spindeltappen. Det slutade med att jag fick byta hela dämparen = surt & dyrt. Rätt mängd fett är A och O och likaså korrekt åtdragning på kronmuttret. Jag minns inte detaljer men man ska typ kunna knappt vicka på brickan med skruvmejsel när mutter är korrekt åtdragen. (står i manualen) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Åtdragning görs enligt porsches manual
Brickan ska kunna röras med fingerkraft. _________________ Stephan Samuelson Porsche 944 TURBO -87 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2696 besök totalt |