| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Samma däcksdimension fram som bak.. eller???
|
2 besök senaste veckan (1654 totalt) |
|
Ska man ha bredare däck bak än fram på en bakhjulsdriven bil med viktfördelning 46% fram resp 54% bak? Bilen är relativt motorsvag med ca 140hk till 1200kg. om jag kommer ihåg rätt så har en gammal M3'a ungefär samma viktfördelning (kanske något jämnare)fast med den tyngre ändan fram och här kör man väl ofta med samma däck runt om eller? Fördel med samma dimension runt om är ju att det går att "rotera" däcken placering på bilen om man sliter olika fram och bak. Men då bakdäcken även driver bilen framåt borde här behövas mer kontaktyta mot asfalten tex då man befinner sig i en kurva. En bil som är tyngre bak än fram är dessutom ganska otrevlig då greppet väl "släpper" i bakändan. Det går vädligt fort runt och så ser man plötsligt sina "medtraffikanter" i genom framrutan i stället för i backspegeln.
Någon med erfarenhet eller teorier? Fredrik |
||
|
M3 3.0 (dvs fram t.o.m. -95) har original 235'or runt om medans 3.2 (dvs fr.o.m. -96) har 225'or fram och 245'or bak. Jag har en 3.2 men har hela tiden kört med samma dimension fram o bak, ibland 235'or runt om och ibland 245'or beroende på vilka dimensioner som däcksmodellen funnits i.
Nu är det iof r-däck jag kör med (dvs har inga problem att få ner effekten i backen) men jag tycker bilen är mycket välbalanserad i allt utom riktigt höga farter då den blir lite lätt bak, dvs troligtvis inte däckens fel utan en aerodynamikfråga. Men bredare däck bak hade kanske minskat det problemet, även om det vore fel angreppssätt. Jag håller dessutom med dig att det är en stor fördel att kunna flytta runt hjulen tack vare samma dimension fram o bak. Vänster fram går åt betydligt snabbare än de andra däcken på de flesta svenska banorna.... Men den rätta teoretiska svaret på din fråga finns det nog andra mer lämpade att svara än mig. :-) _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag misstänker att din Bimmer 3,2'a är aningen tyngre fram än bak och oftast färdas med den tunga ändan framåt.
Men om man då i stället vänder på viktfördelningen så blir det ju lite som: "Att kasta iväg en slägga med skaftet först".
Sturupraceway är väl en av de få som dödar höger fram i stället. Fredrik |
||
Är inte så fasligt långt från 50/50 faktiskt. Minns inte exakta siffror just nu... _________________ Magnus Thomé
|
||
M3 E30 har 52/48 fram/bak. M3 E36 3,2 vet jag inte men jag tror jag har läst ngnstans att det är samma där. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
|
En Knivig fråga , finns vissa bilar som svarar bra på olika dim fram o bak , Compacten gillade det , men många tillverkare har det i syftet att ha en understyrd bil, (snällare), så det man kan göra är att testa
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
om man tittar på Porsche 944 så har ju N/A modellerna samma dimensioner fram/bak och Turbon har 225/245 fram/bak. Men om man köper tex. Bridgestone S02 N3 225/50-16 resp 245/45-16 så är dom nästan lika breda; man måste lägga däcken bredvid varandra för att se den lilla skillnad där är. Bridgestones förklaring var att dom däcken är utprovade på 944an (dimensionerna levereras inte original till någon annan Porsche) och toleranserna för respektive breddangivelse utnyttjas till max för att få bra balans i bilen. Dvs N-märkta 225 o 245 däck har olika faktiska mått än icke-N-märkta dito.
Så vad gäller 944 kan man nog lugnt köra med samma dimension runt om. Kanske är chassiet är iställt med ganska mycket understyrning så man skulle i princip kunna ha lite bredare däck fram än bak och fortfarande ha en understyrd bil. Samma gäller väl för andra gatbilar .. Min nästa uppsättning till 944an blir nog 255 runt om. |
||
|
AC Schnitzer har precis lanserat en modifierad M3 CSL där en av ändringarna är just att den rullar på samma däcksdimension (265/30 R19 Michelin Pilot Sport Cup på 9" resp. 9,5" fälgar) runt om i syfte att förbättra balans och styrrespons. Den fick mycket lovord i SportAuto nyligen, vilket kanske inte är konstigt när den bland annat piskade Porsche Carrera GT i 18-meters slalom.
_________________ P e t e r D e g e r m a n |
||
|
I Racecar Engineering, April 2004, V14N4 (förmodligen den som fortfarande finns i affärerna) diskuteras det lite om viktfördelning och däckbredder. 1½ sida text bara under avdelningen "The Consultant" med Mark ortiz.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
TACK! bra tipps! Den tidningen har jag ju redan, fast än så länge oläst. Hem och läsa... Fredrik |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2 besök senaste veckan (1654 totalt) |