Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
1, 2, 3   >>
4467 besök totalt
Peter D
München
Här sen Aug 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?

Min kusin går i köptankar för en banbil. Han har alltid tänkt att det ska bli en BMW E30 M3 och har nu precis börjat kolla marknaden. När han nu istället snubblade över en välvårdad Porsche 944 Turbo blev han osäker och hörde han av sig till mig om råd. Tyvärr vet jag för lite om Porschen och kunde bara säga att jag spontant hade föredragit BMW:n med sin sugmotor.

Vad säger ni om detta?

Tacksam för svar!

_________________
P e t e r D e g e r m a n
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?

Kan bara hålla med, speciellt om man kör mycket bana. Inbillar mig att M3:a är mer lätthanterad utan turbo. Man bör nog väga in så många aspekter som möjligt allt efter användningsområde. Försäkring, reservdelspriser och antal banträffar mm. Hursom helst kan nog vara svårt att få icke färgade svar.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vill man inte ha turbo så köper man en S2;a!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Som Porsche-entusiast röstar jag på E30 M3..... thumbs up

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Vad är det för viktfördelning på dessa åk (en bakhjulsdriven bil skall vara rejält baktung för att vara snabb på bana)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Viktfördelning: Båda är väl 50/50 orginal om inte jag minns fel.

Själv tycker jag nog att tycke och smak får avgöra, men Porschen är väl lite mer potent i orginalutförande.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



FSN skrev:
Som Porsche-entusiast röstar jag på E30 M3..... thumbs up


Precis vad jag tänkte skriva

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



ice skrev:
Vad är det för viktfördelning på dessa åk (en bakhjulsdriven bil skall vara rejält baktung för att vara snabb på bana)?


Vad är snabbt?

En STCC BMW är inte speciellt baktung och den åker ju Knutan på runt minuten?

Låter som lite väl generaliserat..

M3 E30 är väl 52/48 (fram/bak) om jag inte minns fel.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Daniel Nihlén skrev:
Viktfördelning: Båda är väl 50/50 orginal om inte jag minns fel.

Själv tycker jag nog att tycke och smak får avgöra, men Porschen är väl lite mer potent i orginalutförande.


Vet inte vad en BMW väger men det känns spontant som om den är lite lättare i originalutförande. Sen så låter den riktigt bra......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Lotus Samuel skrev:
FSN skrev:
Som Porsche-entusiast röstar jag på E30 M3..... thumbs up


Precis vad jag tänkte skriva



_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Fredrik C skrev:
Lotus Samuel skrev:
FSN skrev:
Som Porsche-entusiast röstar jag på E30 M3..... thumbs up


Precis vad jag tänkte skriva




visst är det hårt att vara trångsynt fanatiker, jag sympatiserar med dig.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ice skrev:
Vad är det för viktfördelning på dessa åk (en bakhjulsdriven bil skall vara rejält baktung för att vara snabb på bana)?


Johan f.k.a M3E30 skrev:

Vad är snabbt?

Under minuten på Kullen.

Johan f.k.a M3E30 skrev:

En STCC BMW är inte speciellt baktung...

Har du nå' siffror?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



FSN skrev:

Vet inte vad en BMW väger men det känns spontant som om den är lite lättare i originalutförande. Sen så låter den riktigt bra......


Min vägde 740kg fram och 700kg bak med mig och en polare i = 80kgx2
Då är min fullutrustad med skinn, taklucka och är inte lättad nånting.
Alltså 51,3% fram och 48,7% bak med 2 gubbar i och knappt halv tank.
Väger alltså runt 1250kg tom.

Jag har ju en M3:a och vet inget om 944 så min röst ska nog inte räknas.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Är inte just 944 turbo en äldre modell som kanske (i min vilda fantasi) har lite turbo-lag och ketchup-effekt som kanske inte riktigt passar på bana? (Eller passar och passar... Är kanske inte så lättkörd iaf?)

/Magnus, med alla brasklappar som jag kan få med!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re: Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?

Esa skrev:
Inbillar mig att M3:a är mer lätthanterad utan turbo.


En M3-a med 200 hk är på sätt och vis mer lätthanterad än en 944 turbo med 250 hk, det är helt klart.

Problemet är bara att den 25-procentiga effektskillnaden som finns, är svår att uppväga med den extra hanterbarbet som sugmotorn
ger, därför är kanske begreppet "lätthanterad" inte helt lätt att definiera.

Lätthanterad - visst - men liiiite seg.

(Åkte M3 E30 ett år, men är naturligtvis mest färgad av Porsche, så är det med min objektivitet... )

_________________
--
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



951:an ger mer fart för pengarna men mindre möjligheter att utveckla dig som förare. Är det fart i sig som gäller (vilket kan utnyttjas på lite längre banor) så är det 951:an som gäller, annars är är M3:an roligare att köra och ger antagligen mer "nöje" för pengarna...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



beepbeep skrev:
951:an ger mer fart för pengarna men mindre möjligheter att utveckla dig som förare. Är det fart i sig (på lite längre banor) så är det 951:an, annars är är M3:an roligare att köra och antagligen ger mer "nöje" för pengarna...


Bra sammanfattat! thumbs up

_________________
--
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Re: Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?

FredrikÅ skrev:
Esa skrev:
Inbillar mig att M3:a är mer lätthanterad utan turbo.


En M3-a med 200 hk är på sätt och vis mer lätthanterad än en 944 turbo med 250 hk, det är helt klart.

Problemet är bara att den 25-procentiga effektskillnaden som finns, är svår att uppväga med den extra hanterbarbet som sugmotorn
ger, därför är kanske begreppet "lätthanterad" inte helt lätt att definiera.

Lätthanterad - visst - men liiiite seg.

(Åkte M3 E30 ett år, men är naturligtvis mest färgad av Porsche, så är det med min objektivitet... )


Inte nu längre. Med omslipade kammar, nytt chip, bättre luftburk och avgassystem samt annan utväxling och naturligtvis mindra vikt så börjar det röra på sig riktigt hyggligt.

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?

Ett alternativ är 320iS, italienska M3:an. Samma drivlina fast med 2L motor, men effekten är den samma. Fast du får ju inte chassit och utseendet och bara 4-bultat. Men försäkringspremien är lite anorlunda. Man 23 år i stockholm. M3:a 40000kr/år, på hans morsa 18000kr/år. 320iS kostar honom 3800kr/år.

Dom är lustiga försäkringsbolagen. thumbs down

_________________
bmw bmwsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kom precis hem efter att ha varit ute och piskat M3:an lite. Fy fan vad den bilen är rolig att köra!
Nackdelen som många andra här nämnt är att den i originalutförande känns på gränsen till undermotoriserad. Som min maskin är nu med ca 250hk börjar det bli kul men ytterligare 50hk skulle sitta fint!
Prismässigt verkar de ligga på ungefär samma pengar så där är det oavgjort men frågan är om inte Porschen känns roligare/mer prisvärd med tanke på att man inte behöver göra så mycket åt motorn för att få den kul. Nu har jag iofs inte kört någon så jag vet inte om chassit e lika kul som M3:ans?!

_________________
Jonas Edling
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



M3Jonas skrev:
Kom precis hem efter att ha varit ute och piskat M3:an lite. Fy fan vad den bilen är rolig att köra!
Nackdelen som många andra här nämnt är att den i originalutförande känns på gränsen till undermotoriserad. Som min maskin är nu med ca 250hk börjar det bli kul men ytterligare 50hk skulle sitta fint!
Prismässigt verkar de ligga på ungefär samma pengar så där är det oavgjort men frågan är om inte Porschen känns roligare/mer prisvärd med tanke på att man inte behöver göra så mycket åt motorn för att få den kul. Nu har jag iofs inte kört någon så jag vet inte om chassit e lika kul som M3:ans?!


Men halva nöjet är ju skruvandet och uppdateringarna.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
1, 2, 3   >>
4467 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande