| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Materialfråga till bellhouse (bromsskivecentrum)
|
2334 besök totalt |
|
Hej! Jag uppgraderar bromssystem på mitt projekt som är en bmw e30. Har köpt 330x32mm eftermarknadsskivor passande Toyota Supra och det stämmde väldigt illa mot mitt nav utav flera anledningar. Först och främst fel bultmönster samt navcirkel (men det visste jag såklart) men även det att rotorn hamna på tok för långt in så det tog i styrled m,m. Efter några timmars mätande visar det sig att det som verkar bli bäst är ett helt plant bellhouse, jag tillverkade en mall i 9mm MDF och nu har jag frigång från styrleden samt att det ser ut att stämma bra för att kunna tillverka en enkel bra adapter till bromsoken (Porsche Cayenne). Jag har mätt på orginal bellhouse och det är strax under 10mm vid bultförbandet. Så min fråga nu är tror ni att det fungerar med material 10mm tjockt 6082? Jag tror själv att det skulle fungera bra men hör mig gärna för lite innan jag handlar material. Vet att det finns betydligt hållfastare material att välja på men eftersom de flesta andra bara tillverkas upp till 200mm rundstång medans 6082 finns i den lämpliga diametern 210mm och mitt bellhouse ska bli 208mm efter bearbetning.
Tack på förhand _________________ Martin Söderlind |
||||
|
Re:
Jag har förstått att det är ett lämpligare material. Finns ju tyvärr inte i större diameter än 200mm rundstång. Klart man kan ta hem ett kvadratiskt ämne och fräsa till men av kostnads/tidsbesparingsskäl hade jag gärna använt mig av rundstång. Tror du inte att det blir tillräckligt hållbart med 6082?
_________________ Martin Söderlind |
||||
|
Re:
|
||||
|
om man inte vill "materialböga" sej (ursäkta uttrycket) så duger det gott med vanligt 6082 t6.
undrar hur många av leverantörerna på div internetshoppar som verkligen levererar utlovat material? jag har tillverkat ett antal bellhouse i det materialet utan ett enda missöde, kan tillägga att jag jobbat med fräsning sen mitten av 90-talet
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
|
om man inte vill "materialböga" sej (ursäkta uttrycket) så duger det gott med vanligt 6082 t6.
undrar hur många av leverantörerna på div internetshoppar som verkligen levererar utlovat material? jag har tillverkat ett antal bellhouse i det materialet utan ett enda missöde, kan tillägga att jag jobbat med fräsning sen mitten av 90-talet
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
|
om jag förstår konstruktionen rätt så gör man ett "centrum" till bromsskivan och skruvar fast skivan i den/det.
Sen så har man satt en "spacer" som håller fast skivan med centrum. Spacern använder bilens originalhål. Om man vill borde man kunna strunta i spacern och använda en/två maskinskruvar som fixerar centrumet. fattat rätt ??? _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
Spacer behövs inte centrumet sitter med en skruv precis som orginalskivan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Tack för ett bra svar, du har kört med materialet jag frågade om och säger att det funkat bra för dig Då kör jag mest troligt vidare på den idén.
Tack till er andra också för snabba svar _________________ Martin Söderlind |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2334 besök totalt |